Міжнародна та національна енергетична політика
Спеціальність: Енергетична безпека
Код дисципліни: 7.141.08.O.003
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к. політ. н., доцент Сухорольська Ірина Юріївна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності;
Здатність діяти суспільно відповідально, проявляти громадянську свідомість, відповідати за якість виконаної роботи;
Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів діяльності);
Фахові компетентності:
Знання і розуміння наукових понять, теорій і методів, необхідних для розв’язування задач в енергетичній сфері;
Поглибленні знання про енергетичну політику та енергетичну безпеку та розуміння сучасних тенденцій у цій сфері;
Здатність аналізувати та прогнозувати здійснення енергетичної політики та забезпечення енергетичної безпеки у різних контекстах, зокрема політичному, правовому, економічному, технологічному, екологічному та інформаційному;
Поглибленні знання про європейські та національні стратегії
енергетичної безпеки;
Знання та розуміння енергетичних викликів, оцінка загроз та перспектив для України;
Здатність критично аналізувати системи енергетичної безпеки країн та регіонів та виробляти підходи до розв’язання проблем і задач у сфері енергетичної безпеки;
Здатність інтегрувати знання з інших дисциплін, застосовувати системний підхід та враховувати нетехнічні аспекти при розв’язанні завдань та проведенні досліджень, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення.
Результати навчання: В результаті вивчення дисципліни, фахівець повинен:
знати суть та поняття глобалізації та її вплив на міжнародні відносини;
знати суть енергетичної політики та стратегію європейської енергетичної політики;
вміти аналізувати енергетичну політику держави та вміти запропонувати вирішення проблем у цій сфері;
вміти прогнозувати сучасні виклики та ризики розвитку енергетичних конфліктів;
орієнтуватися у теоретичних та практичних аспектах забезпечення енергетичної безпеки України;
розуміти природу основних загроз міжнародній та національній енергетичній безпеці;
розуміти особливості міжнародних інтеграційних процесів у сфері енергетики, роль та місце у них України.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: -
Кореквізити: Стратегія сталого розвитку та енергетична безпека,
Енергетична дипломатія
Короткий зміст навчальної програми: У навчальній дисципліні розглянуто сучасні національні моделі енергетичної політики, міжнародні та регіональні організації, які діють у сфері енергетичної політики, енергетичну дипломатію та основні міжнародні договори у сфері енергетичної політики, основи енергетичної безпеки, особливості розвитку енергетичної політики ЄС, України та окремих держав світу.
Опис: Сутність та особливості міжнародної і національної політики. Глобальні тренди у сфері енергетики. Теорія і засади енергетичної політики. Сучасна енергетична політика: виклики та загрози. Енергетика та політика у суміжних сферах. Прогнозування як основа енергетичної політики. Міжнародне енергетичне співробітництво. Основи енергетичної дипломатії. Енергетична безпека держави. Міжнародна енергетична безпека: сутність та основні загрози. Енергетична політика України. Енергетична політика як чинник гібридної стратегії Росії. Особливості енергетичної політики США. Енергетична політика ЄС та держав-членів. Енергетична політика Китаю.
Методи та критерії оцінювання: Усні та письмові опитування, обговорення проблемних питань, аналіз доповідей, рефератів, презентацій, ессе.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 40% (усні відповіді на практичних заняттях, участь в обговоренні проблемних питань – макс. оцінка 3 бали, доповідь – макс. оцінка 5 балів, проект-презентація – макс. оцінка 12 балів).
Екзаменаційний контроль - 60% (тести, описові питання).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Acting in Time on Energy Policy/ Ed. by Kelly Sims Gallagher. Washington, DC: Brookings Institution Press, 2009. 194 p.
2. Cozzi L. et al. World Energy Outlook 2020. IEA, 2020. 810 p.
3. Energy Policy / Ed. by Paul Ruschmann. New York, NY: Infobase Publishing, 2009. 144 p.
4. Global energy: Issues, potentials, and policy implications / Eds: Ekins P., Bradshaw M., Watson J. Oxford University Press, 2015. 619 p.
5. Global Energy Governance: the New Rules of the Game / ed. by A. Goldthau and J.M. Wittie. Berlin, 2010. 386 p.
6. Hal H., Orvis R., Rissman J. Designing climate solutions: a policy guide for low-carbon energy. Island Press, 2018. 374 p.
7. Miciula I. Polityka energetyczna Unii Europejskiej do 2030 roku w ramach zroznicowanego rozwoju / I. Miciula // Studia i Prace Wydzialu Nauk Ekonomicznych i zarzadzania. №42 . T. 2. S. 57-67.
8. Nersesian R. Energy economics: markets, history and policy. Routledge, 2016. 653 p.
9. Renewable Energy Policy and Politics: A Handbook for Decision-making / Ed. by Karl Mallon. London: Earthscan, 2006. – 268 p.
10. Smil V. Energy myths and realities. Washington, DC: AEI Press, 2010. 219 p.
11. The Handbook of Global Energy Policy / ed. by A. Goldthau. Oxford, 2013. 566 p.
12. The Handbook of Global Energy Policy / Ed. by Andreas Goldthau. Hoboken: Wiley-Blackwell, 2013. – 564 p.
13. Дарнопих Г.Ю. Паливно-енергетичний комплекс України в умовах глобалізації / Г. Ю. Дарнопих // Вісник Національної юридичної академії України ім. Ярослава Мудрого. – 2011. - № 2 (5). – С. 16-29.
14. Енергетична стратегія України до 2030 року. [Електронний ресурс]. Режим доступу до джерела: http://www.aes-ukraine.com/documents/5390.html – 48k.
15. Мала енциклопедія міжнародної безпеки / За заг. ред. Ю.Л.Бошицького, О.В.Потєхіна. – К.: Вид-во Європейського університету, 2012.
16. Основи теорії міжнародних відносин : Навч. посібник / Л.О.Дорош, М.В. Здоровега, О.Я.Івасечко, У.В. Ільницька, О.В. Кукарцев, Ю.Р.Лемко, Ю.Я. Тишкун, Я.Б.Турчин. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2015. 244 с.
17. Сухорольський П. Основи футурології. Львів, Апріорі. 628 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).