Основи системного аналізу та теорії прийняття рішень
Спеціальність: Енергетична безпека
Код дисципліни: 7.141.08.E.017
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електромехатроніка та комп'ютеризовані електромеханічні системи
Лектор: Д.т.н., професор Паранчук Я.С.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями та застосовувати їх у практичній діяльності.
Знання і розуміння наукових понять, теорій і методів, необхідних для розв’язування задач в енергетичній сфері. Поглибленні знання про енергетичну політику та енергетичну безпеку та розуміння сучасних тенденцій у цій сфері. Здатність аналізувати та прогнозувати здійснення енергетичної політики та забезпечення енергетичної безпеки у різних контекстах, зокрема політичному, правовому, економічному, технологічному, екологічному та інформаційному. Здатність використовувати отримані знання та уміння для роботи в енергетичній сфері.
Результати навчання: – знання теоретико-методичних основ системного аналізу і теорії прийняття рішень;
– застосовування методів системного аналізу під час прийняття рішень;
– вміння впроваджувати методи оптимізації прийняття рішень за детермінованих умов, в умовах ризику та невизначеності;
– вміння застосовувати інструменти аналізу альтернатив під час прийняття рішень.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вища математика. Теорія автоматичного керування. Основи програмування та програмного забезпечення для інженерних розрахунків.
Антикризове та стратегічне управління у сфері енергетичної безпеки.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Основи системного аналізу та теорії прийняття рішення» є складовою навчальних планів магістерського рівня підготовки спеціальності 141. Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка. В ній розглядаються проблеми, пов’язані з системним аналізом та теорією прийняття рішень в умовах обмеженої інформації про електротехнічну систему, що експлуатується. В рамках даної дисципліни передбачається вивчення: природи управлінських рішень, класифікації управлінських рішень, методологічних основ прийняття рішень, оцінки ефективності рішень, яки приймаються, загальних математичних моделей прийняття рішень, інформації та фактору часу при прийнятті рішень, прийняття рішень і ризик, причин ризику, способів мінімізації ризику, основних положень теорії прийняття рішень, концепції очікуваної корисності.
Опис: Основні поняття системного аналізу. Класифікація та властивості складних систем. Аналіз та синтез в системних дослідженнях. Методологічні аспекти моделювання із застосуванням системного підходу. Системні аспекти синтезу оптимального керування. Методологія системних досліджень. Експертні методики прийняття рішень. Методики прийняття рішень в умовах конфлікту, невизначеності та неповної та нечіткої інформації.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях, який проводиться у формі усного опитування під час занять, призначений для встановлення засвоєння лекційного матеріалу. За результатом опитування на практичних заняттях виставляється оцінка.
Підсумковий контроль знань проводиться у вигляді екзамену з письмовою та усною компонентою.
Максимальна оцінка в балах:
Поточний контроль (ПК) -30 балів.
Екзаменаційний контроль (КЗ)- 70 балів. Письмова компонента - 40б. Усна компонента- 30б. Разом за дисципліну: (ПК+КЗ) -100б.
Критерії оцінювання результатів навчання: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1 Катренко А.В. Системний аналіз об’єктів та процесів комп’ютерізації:Навчальний посібник/А.В. Катренко – Львів: «Новий світ-2000»., 2009. – 448с.
2. Згуровський М.З., Панкратова Н.Д. Основи системного аналізу. – К.: Видавнича група ВНV, 2007. – 544 с.
3. Томашевський В.М. Моделювання систем. – К.: Видавнича група ВНV, 2007. – 352 с.
4. Чорней Н.Б. Теорія систем і системний аналіз. – К.:МАУП, 2005. – 256 с.
5. Василевич Л.Ф., Маловик К.Н., Смирнов С.Б. Количественные методи принятия решений в условиях риска. – Севастополь.: СНУЯЭиП, 2006.
– 232 с.
6. Колпаков В.М. Теория и практика управленческих решений. – К.: МАУП, 2004. -504 с.
7. Нечеткие множества в моделях управления и искуственного интеллекта,Под ред. Б.А. Поспелова.- М.:Наука, 1986. – 326 с.
8. Советов Б.А., Яковлев С.А. Моделирование систем. – М.: Высш. шк., 1998. - 320 с.
9. Саати Т. Принятия решений. Метод анализа иерархий. – М.: Радио и свіязь, 1991. – 320 с.
10. Недосекин А.О. Методологические основы моделирования финансовой деятельности с использованием нечетко – множественных описаний: дис. Д.экон.наук. СПб., 2003//www/mirkin/ru/_docs/ doctor005/pdf
11. Мунтіян В.І. Основи теорії інформаціогенної моделі економіки. –К.:КВІЦ. -368 с.
12. Галасюк В.В. Проблемы принятия экономических решений. – Днепропетровск.: Новая идеология, 2002. -304с.
13. Шарп У., Александер Г., Бэйли Дж., Инвестиции.- М.: ИНФРА- М,1997 1024с..
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).