Інженерна геодинаміка територій промислово-міських агломерацій
Спеціальність: Інженерна геодезія
Код дисципліни: 7.193.01.E.017
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Інженерна геодезія
Лектор: к.т.н., доц. Ігор БУБНЯК
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей:
Фахові компетентності професійного спрямування (ФКС)
ФКС1.5 – Здатність до вивчення та моделювання процесів і явищ в області геодезії, геодинаміки, математичної інтерпретації зв’язків у моделях і процесах, визначенню границь застосованих моделей і припущень.
ФКС2.1 – Уміння моделювати та оптимізувати прикладні задачі геодезії та впроваджувати нові рішення у виробництво.
ФКС2.2 – Уміння використовувати та застосовувати базові навики прийняття рішень у області техніки і технологій.
ФКС2.3 – Здатність і готовність характеризувати основні функції і права, готувати і застосовувати нормативно-правові акти що відносяться до професійної діяльності у сфері геодезії.
Результати навчання: РН01. Мати спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері геодезії та землеустрою, достатні для проведення досліджень і здійснення інновацій.
РН06. Співпрацювати із замовниками та виконавцями робіт та послуг, готовити тендерні пропозиції в сфері геодезії та землеустрою, укладати відповідні договори.
РН08. Розробляти і керувати проєктами з урахуванням технологічних умов та вимог щодо управління виробництвом у сфері геодезії та землеустрою та з дотичних міждисциплінарних напрямів, з урахуванням економічних, соціальних, екологічних і правових аспектів; готувати технічні завдання, заявки на фінансування проєктів, здійснювати планування робіт, планувати ресурси і керувати ними.
РН09. Розробляти і впроваджувати заходи з оперативного та перспективного управління, прогнозування і планування геодезичного, картографічного та землевпорядного виробництва з урахуванням наявних ресурсів та часових обмежень.
РН11. Виконувати комплексний аналіз і оцінювання стану об’єктів геодезії та землеустрою і оцінювати наслідки від запровадження практичних заходів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни
Геодезія в природокористуванні
Землевпорядне проектування
Супутні і наступні навчальні дисципліни
Інфраструктура геопросторових даних
Виконання магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Навчальний курс розширює і закріпляє теоретичні знання в предметній сфері застосування основ інженерної геодинаміки для територій промислово-міських агломерацій. Зокрема розглядаються основні споруди на територіях міських агломерацій, види і характер їх впливу на геологічне середовище. Характеризуються сучасні екзогенні та ендогенні геологічні процеси, розвинені на територіях міст в різних природних і геологічних умовах, Розглядаються особливості розвитку на міських територіях зсувних та схилових процесів, річкова і ярова ерозія, підтоплення, суфозійні і провальні явища. Оцінюється виникнення підтоплення міських територій, вивчаються деформації порід під навантаженням від споруд, при створенні котлованів, при проходженні тунелів і підземних порожнин різного призначення. Дається уявлення про методики інженерно-геологічного вивчення сучасних геологічних техногенних процесів і їх прогноз. Наводяться відомості про організацію режимних спостережень (моніторингу) за зміною геологічного середовища в результаті техногенного впливу. В курсі акцентується увага на основні положення і вимоги до проведення інженерних вишукувань для будівництва на території України на склад та зміст проектної документації на нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт та технічне переоснащення будинків, будівель, споруд будь-якого призначення, їх комплексів або їх частин, лінійних об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури. Відзначені положення законодавства, вимоги містобудівної документації, будівельних норм, стандартів та правил.
Опис: Лекційні заняття
1. Тема: Мета та науково-технічні задачі дисципліни. Поняття агломерація, «інженерно-геологічні умови» та «інженерно-геологічний елемент». Завдання інженерної геодинаміки, зв'язок з іншими науками.
2. Тема. Природні геологічні процеси і техногенез.
3. Тема. Інженерно-геологічні процеси і явища.
4. Тема. Інженерно-геологічне районування.
5. Тема. Геодинамічна екологічна функція літосфери.
6 Тема. Геофізична складова геологічного середовища.
7 Тема. Зсувні процеси: причини виникнення та методи прогнозу
8 Тема. Вплив підземних робіт на інженерно-геологічні умови
9 Тема. Прогнозування сейсмічної небезпеки для промислових об'єктів
10 Тема. Проблеми підтоплення промислових і міських територій
11 Тема. Вплив інженерної діяльності на природні ландшафти
12 Тема. Геодинамічні процеси в кар'єрах та гірничих підприємствах
13 Тема. Забруднення ґрунтів і підземних вод як результат техногенезу
14 Тема. Екологічний вплив видобутку корисних копалин на геодинаміку
15 Тема. Техногенні катастрофи: аналіз випадків і заходи безпеки
Практичні заняття
1. Вступне заняття.
2. Аналіз картографічних даних для оцінки зсувних процесів
3. Моніторинг геодинамічних процесів за допомогою дронів
4. Вивчення змін рівня підземних вод на промислових територіях
5. Дослідження впливу підземних робіт на міську територію
6. Рекультивація промислових територій після видобутку корисних копалин
7. Збір та аналіз даних для прогнозування підтоплення міських територій
8. Вивчення впливу техногенних чинників на деформації ґрунтів
9. Дослідження впливу техногенних забруднень на ґрунти та підземні води
10. Аналіз та прогнозування деформацій укосів кар'єрів і траншей
11. Оцінка впливу геодинамічних процесів на будівництво гідротехнічних споруд
Методи та критерії оцінювання: Для контролю результатів навчання студентів у процесі поточного та семестрового контролю передбачені наступні методи:
• поточний контроль за виконання практичних робіт та їх захист;
• тестування у віртуальному навчальному середовищі;
• усне опитування з окремих розділів. Практичні роботи оцінюються по 4 бали.
4 бали – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
3,5 бала – («дуже добре») виставляється за знання навчального матеріалу вище від середнього рівня, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання (можлива невелика кількість неточностей), вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
3 бали – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
2,5 бала – («посередньо» («задовільно») виставляється за посередні знання навчального матеріалу, мало аргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач;
2 – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач;
1 бал – («незадовільно») виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
0 балів – («дуже погано») виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль
Виконання завдань на практичних заняттях - 44 бали
Екзаменаційний контроль
Письмова компонента - 46 балів
Усна компонента - 10 балів
Разом за дисципліну - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова
1. Вижва С.А Геофізичний моніторинг небезпечних геологічних процесів. – К.: ВГЛ „Обрії”, 2004. – 236 с.
2. Інженерна геологія (з основами геотехніки): підручник для студенів вищих навчальних закладів / кол. авт.; за заг. ред. проф. В. Г. Суярка. – Харків: Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2019. – 278 с.
Допоміжна
Principles of Engineering Geology and Geotechnics Dimitri P. Krynine;William Judd;
Published by Mcgraw-Hill
Reddy, D. V. (2010). Engineering geology. Vikas Publishing House.
Parriaux, A. (2018). Geology: basics for engineers. CRC Press.
Watson, A. (2016). Geothermal engineering. Springer-Verlag New York.
Інформаційні ресурси
1. БУДСТАНДАРТ Online - Покажчики нормативних документів у галузі будівництва: http://online.budstandart.com/ua/
2. Міністерство розвитку громад та територій України. Офіційний веб-сайт Міністерства. Каталог будівельних норм та нормативних документів національного рівня у галузі будівництва та промисловості будівельних матеріалів України: https://www.minregion.gov.ua/napryamki-diyalnosti/building/tech-reg/normuvannia/katalog-budivelnih-norm-ta-normativnih-dokumentiv-natsionalnogo-rivnya-u-galuzi-budivnitstva-ta-promislovosti-budivelnih-materialiv-ukrayini/
3. Нормативно-правові акти - Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України:
https://mepr.gov.ua/documents/
4. Електронний навчальний комплекс з дисципліни «Геодезія в природокористуванні» для студентів спеціальності 193 Геодезія та землеустрій [Електронний ресурс] / Л.Л. Поляковська. – 2023 – Режим доступу до ресурсу: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=11109
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).