Комп'ютерні технології в геодезії
Спеціальність: Інженерна геодезія
Код дисципліни: 7.193.01.E.018
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Інженерна геодезія
Лектор: к.т.н., доц. Олександр ЗАЯЦЬ
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення дисципліни передбачає формування у здобувачів вищої освіти компетентностей:
фахових компетентностей у спеціальності:
ФКС1.5 Здатність до вивчення та моделювання процесів і явищ в області геодезії, геодинаміки, математичної інтерпретації зв’язків у моделях і процесах, визначенню границь застосованих моделей і припущень.
ФКС2.1 Уміння моделювати та оптимізувати прикладні задачі геодезії та впроваджувати нові рішення у виробництво.
ФКС2.2 Уміння використовувати та застосовувати базові навики прийняття рішень у області техніки і технологій.
ФКС2.4 Здатність керувати колективом, толерантно сприймати соціальні, етнічні, конфесійні та культурні відмінності.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
Результати навчання Методи навчання і викладання Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання
РН03. Приймати ефективні рішення щодо розв’язання завдань прикладного, дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері геодезії та землеустрою, аналізувати альтернативи, будувати прогнози, оцінювати ризики, зокрема в умовах неповної та/або суперечливої інформації та неоднозначних вимог. Лекції, лабораторні заняття - інформаційно-рецептивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу,
самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод Поточний контроль –захист розрахунково-графічної та лабораторних робіт, підготовка звітів лабораторних робіт, усне та фронтальне опитування, машинний контроль, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо, екзамен - усне опитування, тестовий контроль
РН04. Будувати і досліджувати концептуальні, математичні і комп’ютерні моделі об’єктів і процесів, застосовувати їх для створення інновацій у сфері геодезії та землеустрою. Лекції, лабораторні заняття - інформаційно-рецептивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу,
самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод Поточний контроль –захист розрахунково-графічної та лабораторних робіт, підготовка звітів лабораторних робіт, усне та фронтальне опитування, машинний контроль, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо, екзамен - усне опитування, тестовий контроль
РН05. Створювати та розвивати інфраструктури геопросторових даних, опрацювувати та оприлюднювати геопросторові дані та метадані, що стосуються геодезії та землеустрою. Лекції, лабораторні заняття - інформаційно-рецептивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу, самостійна робота – репродуктивний метод
Поточний контроль –перевірка виконання лабораторних робіт у відповідному програмному середовищі, машинний контроль, усне та фронтальне опитування, екзамен - тестовий контроль.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни.
Референцні системи в геодезії.
Інженерна геодезія.
Супутні і наступні навчальні дисципліни.
Захист магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: В дисципліні розкрито головні особливості про комунікаційне програмне забезпечення, програмне забезпечення Golden Software Surfer, програмне забезпечення для створення цифрових карт «Digitals», Комплекс програмних продуктів TOPOCAD, Програмне забезпечення для опрацювання супутникових вимірів (Trimble Business Center, Leica Geo Office, Topcon Tools)
Опис: Лекційні заняття
1. Комунікаційне програмне забезпечення
Trimble Data Transfer. SOKKIA Link. PROLINK Comms. WinComms. Comms Plus. Програмні засоби для роботи з просторовими даними
2. Програмне забезпечення Golden Software Surfer
Основні функції. Просторові цифрові моделі поверхні. Візуалізація зображень поверхні
3. Програмне забезпечення для створення цифрових карт «Digitals»
Основні функції та можливості. Формати експорту і імпорту даних. Зміна системи координат.
4. Підпрограма «Геодезія» програмного забезпечення «Digitals»
Основні відомості. Введення даних. Початкові пункти і дирекційні кути. Експорт даних. Імпорт даних. Видача звітів
5 Комплекс програмних продуктів TOPOCAD
Загальні відомості. Основні функції комплексу TOPOCAD. Призначення і область застосування. Основні функції системи. Види і типи вхідних даних, джерела даних. Загальна схема обробки даних в TOPOCAD. Попередня обробка вимірів. Врівноваження мереж. Звіти і відомості. Особливості роботи
6 Комплекс програмних продуктів МГСЕТИ
Загальні відомості. Основні функції комплексу МГСЕТІ. Призначення і область застосування. Основні функції системи. Види і типи вхідних даних, джерела даних. Загальна схема обробки даних в МГСЕТІ. Попередня обробка вимірів. Врівноваження мереж. Звіти і відомості. Особливості роботи
7 Програмне забезпечення для опрацювання супутникових вимірів
Програмне забезпечення Trimble Business Center. Програмне забезпечення Leica Geo Office. Програмне забезпечення Topcon Tools
8 Програмне забезпечення Trimble Terramodel
Основні відомості. Застосування програмного забезпечення Terramodel. Креслення та звіти
Лабораторні заняття
1 Побудова цифрової моделі місцевості за результатами тахеометричного знімання програмою Golden Software Surfer
2 Обробка результатів тахеометричного знімання підпрограмою «Геодезія» програмного забезпечення «Digitals» та побудова цифрової моделі місцевості
3 Вирівнювання замкнутого теодолітного ходу підпрограмою «Геодезія» програмного забезпечення «Digitals»
4 Обробка результатів тахеометричного знімання програмним комплексом «TOPOCAD»
5 Вирівнювання мережі полігонометричних ходів з вузловими точками програмним комплексом «МГСЕТИ»
6 Вирівнювання лінійно-кутової мережі програмним
комплексом «МГСЕТИ»
7 Вирівнювання мережі нівелювання IV класу в програмі «МГСЕТИ»
8 Опрацювання результатів GPS вимірювань програмою Trimble Business Center
Методи та критерії оцінювання: Для контролю результатів навчання студентів у процесі поточного та семестрового контролю передбачені наступні методи:
• поточний контроль за виконання лабораторних робіт та їх захист;
• тестування у віртуальному навчальному середовищі;
• усне опитування з окремих розділів. Лабораторні роботи оцінюються по 2 бали.
4 бали – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
3,5 бала – («дуже добре») виставляється за знання навчального матеріалу вище від середнього рівня, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання (можлива невелика кількість неточностей), вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
3 бали – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді напоставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
2,5 бала – («посередньо» («задовільно») виставляється за посередні знання навчального матеріалу, мало аргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач;
2 – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач;
1 бал – («незадовільно») виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
0 балів – («дуже погано») виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль
Виконання і захист лабораторних робіт
За поточний контроль - 30 балів
Екзаменаційний контроль
Письмова компонента - 60 балів
Усна компонента - 10 балів
Разом за дисципліну - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення
1. Методичні вказівки до лабораторної роботи "Вирівнювання геодезичних мереж програмою «Инвент-Град»" з курсу "Комп'ютерні технології в геодезії / Укл.: Костецька Я.М. Торопа І.М. - Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка". -2007.-10с.
2. Методичні вказівки до лабораторної роботи «Обробка результатів GPS спостережень програмою GPSSurvey.200» з дисципліни "Методи і прилади високоточних інженерно- геодезичних вимірювань" та " GPS-технології в геодезії" / Укл.: Костецька Я.М., Торопа І.М., Луцишин Ю.С. - Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка". - 2002. - 28 с.
Рекомендована література
1. Баженов В.А. Венгерский П.С. и др. Інформатика, підручник для студентів вищих закладів освіти, К: Каравела, 2003.
2. Іщук О.О., Коржнев М.М., Кошляков О. Є. Просторовий аналіз і моделювання в ГІС. Навч. посібн. / За ред. акад. Д.М.Гродзинського. - К.: Видавничо-поліграфічний центр "Київський університет", 2003. - 200 с.
3. Програмне забезпечення для створення цифрових карті планів в Digitals для Windows 95/98/NТ версія 5.0: Інструкція користувача. - Вінниця: Науково-виробниче підприємство "Геосистема", 2005. - 112 с.
4. Світличний О.О., Плотницький С.В., Основи геоінформатики: Навч. посібник. - Суми: Університетська книга, 2006. - 295 с.
5. Система автоматизованого опрацювання результатів топографо-геодезичних і кадастрових робіт, що виконуються при інвентаризації земель: Посібник користувача. К.: Спільне науково-виробниче підприємство «Інформаційні технології в будівництві» (СНВП «ІТЕС»'), 2000. - 191 с.
Інформаційні ресурси
Сторінка Науково-виробниче підприємство "Геосистема":
https://vinmap.net/?act=download
Golden Software products
https://www.goldensoftware.com/
TOPOCAD
https://ukrgeomc.com/catalog/topocad?srsltid=AfmBOorMSmMVeguYyTPaCh_3lXT81cFaewgYhaoftglQtQWBZbfu4LQs
TRIMBLE TERRAMODEL
https://www.scribd.com/document/416438992/Trimble-Terramodel
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).