Клінічна фармація

Спеціальність: Фармація, промислова фармація (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.226.02.E.025
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: доц., к.фарм.н. Конечна Роксолана Тарасівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета дисципліни полягає у підготовці спеціалістів, які володіють необхідним об’ємом теоретичних знань і практичних навичок для проведення спільної з лікарем роботи щодо забезпечення раціональної, ефективної, безпечної та індивідуалізованої фармакотерапії хворих на основі даних про фармакокінетику, фармакодинаміку лікарських засобів з урахуванням результатів клініко-лабораторного і фармакоекономічного аналізу, важкості і ступеня розвитку захворювання та наявності супутніх патологій.
Завдання: - Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. - Здатність використовувати комплекс знань щодо принципів впровадження фармацевтичної розробки, вимог до виробництва, дистрибуції та роздрібної реалізації та раціонального застосування ліків; - Здатність розробляти методи ефективного та безпечного застосування лікарських препаратів із врахуванням побічних реакцій, особливостей дії ЛП в різних умовах (літній вік, вагітність та ін.) взаємодії препаратів при їх спільному застосуванні, впливу їжі на дію ЛП тощо.
Результати навчання: 1. Розуміння загальних принципів інтерпретації результатів обстеження хворого, що мають значення для раціонального вибору лікарських засобів; 2. Уміння обирати окремі фармакотерапевтичні групи лікарських засобів; 3. Уміння використовувати принципи доказової медицини для забезпечення оптимального вибору лікарських засобів для раціональної фармакотерапії хворих у конкретних клінічних ситуаціях; 4. Уміння обгрунтовувати принцип дії лікарських препаратів на організм людини, аналізувати та складати схеми фармакотерапії захворювань, обґрунтовувати заміну лікарських засобів; 5. Уміння застосовувати знання з фармакокінетики та фармакодинаміку ліків з метою прогнозування їх дії на організм людини, попередження побічної дії та взаємодії ліків; 6. Уміння прогнозувати ефективність та безпеку застосування лікарських засобів; 7. Уміння надавати фармацевтичну опіку хворим різних вікових категорій та різних станів; 8. Уміння проводити фармакоекономічний аналіз та інтерпретувати його результати для забезпечення раціональної фармакотерапії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Промислова технологія фармацевтичних виробництв Наукові аспекти біофармації
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна знайомить студентів із сучасними уявленнями про принципи раціонального застосування лікарських засобів. У результаті вивчення цієї дисципліни студент набуває відповідних знань, умінь, навичок та компетентностей, необхідних для організації діяльності у галузі фармації.
Опис: Предмет і завдання клінічної фармації. Правові, соціальні, етико-деонтологічні аспекти роботи клінічного провізора. Концепція фармацевтичної опіки. Принципи створення та розробки лікарських засобів. Клінічні дослідження лікарських засобів. OTC-препарати, їх місце в системі самолікування хворих. Інформаційне забезпечення системи охорони здоров’я. Етапи лікувальної терапії. Фактори, що впливають на ефективність фармакотерапії. Порушення кислотно-лужного балансу в організмі; роль у розвитку патологічних процесів; загальні принципи корекції. Особливості використання вітамінів в клінічній практиці. Побічна дія лікарських засобів, її передбачення та наслідки. Взаємодія ліків. Особливості фармацевтичної опіки пацієнтів різного віку і при різних станах (педіатрія, геріатрія, вагітність і період лактації). Основи фармакоекономічного аналізу. Методи оцінки ефективності та безпеки використання лікарських засобів. Роль провізора у забезпеченні оптимальної та ефективної фармакотерапії.
Методи та критерії оцінювання: Поточний (усний, письмовий, дидактичні тести), контроль змістового розділу (тестові завдання, ситуаційні задачі, контроль практичних навичок) і підсумковий контроль з дисципліни(письмовий, дидактичні тести, аудиторна контрольна робота).
Критерії оцінювання результатів навчання: Письмово-усний контроль – 40 балів Захист лабораторних робіт – 30 балів Виконання контрольної роботи – 30 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Клінічна фармакологія. Посібник для практичних занять: навч. посібник для студ. вищих мед. (фармацевт.) навчальних закладів IV рівня акредитації / Самура Б.Б., Крайдашенко О.В., Самура Б.А., Самура І.Б., Ковальчук Н.М., Яковлева О.О. – 2-е видання. – Вінниця: Нова Книга, 2010. – 191 с. (англ.мовою). 2. Клінічна фармакологія: Підр. для студ. вищих мед. (фармацевт.) навчальних закладів IV рівня акредитації /За ред. О.Я. Бабака,О.М. Біловола, І.С.Чекмана.- К.: Медицина, 2010. - 760 с. 3. Клінічна фармація: Навч.-метод. практикум : навч. посібник для студ. в.н.з. / Зупанець І.А., Чекман І.С., Попов С.Б., Нальотов С.В., Пропіснова В.В. та ін.; переклад Л.В. Брунь та ін. (англ.мовою) – НФаУ.- Х.: Золоті сторінки, 2010. – 183 с. 4. Протоколи провізора (фармацевта) при відпуску безрецептурних лікарських засобів: довідник лікаря / укладачі: Бездітко Н.В., Бліхер В.Є., Зіменковський А.Б., Зупанець І.А., Ліщишина О.М. та ін.- К.: ТОВ «Доктор-Медіа», 2011. – 250 с. 5. Хухліна О.С., Ткач Є.П., Чурсіна Т.Я. та ін. Фармацевтична опіка: вибрані питання: Навчальний посібник. – Вінниця: Нова Книга, 2011. – 424 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).