Наукові аспекти біофармації

Спеціальність: Фармація, промислова фармація (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.226.02.E.026
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: к.фарм.н., доц. Конечна Р.Т.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Навчити студентів володіти основними принципами розробки, контролю якості лікарських засобів з урахуванням фармацевтичної і біологічної доступності лікарських речовин у запропонованих лікарських формах; розуміти важливість і необхідність біофармацевтичних досліджень для оцінки якості, ефективності і безпечності використання лікарського засобу, вміти при потребі визначати біологічну доступність лікарських речовин із різних лікарських засобів, пов`язувати результати вивчення біологічної доступності з фармакокінетичними параметрами лікарського засобу та давати рекомендації лікареві і хворому щодо безпечного та ефективного використання лікарських засобів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальних: 1. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. 2. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. 3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. 4. Здатність організовувати власну роботу та роботу підлеглих. фахових: 1. Оцінювати та інтерпретувати інформацію та дані результатів аналізів для забезпечення нормального технологічного процесу. 2. Здатність аналізувати небезпечні для людини та навколишнього середовища чинники виробничого процесу, надзвичайні ситуації та враховувати їх при плануванні та проведенні технологічного процесу на виробництві. 3. Здатність розуміти і враховувати соціальні, екологічні, етичні, економічні аспекти, що впливають на формування технічних рішень.
Результати навчання: Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: 1. Базові знання біофармацевтичної експертизи лікарських речовин, лікарських засобів та препаратів. 2. Проводити довільний підбір лікарських форм, допоміжних речовин та біологічно необгрунтованої технології лікарських препаратів. 3. Складати план проведення біофармацевтичного дослідження об’єкту. 4. Проводити біофармацевтичний аналіз обраних об’єктів досліджень. 5. Уміння вести дискусію та укладати ділову документацію, у тому числі іноземною мовою. 6. Здатність адаптуватись до нових ситуацій, самостійно приймати відповідні рішення та досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. 7. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Фармакокінетика, Аптечна технологія ліків, Біологічна хімія та молекулярна біологія. Супутні і наступні навчальні дисципліни: Фармакотерапія, Фармакологія, Клінічна фармація.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Основи біофармації» формує у студентів сучасні уявлення про вплив виду лікарської форми та шляхів її введення на терапевтичну ефективність ліків, біофармацевтичні аспекти фармакокінетики лікарських засобів, розглядає біологічну доступність лікарських препаратів, вплив взаємодії лікарських препаратів на фармакологічний ефект. Особливістю вивчення основ біофармації є постійне розширення методів та об’єктів дослідження у зв’язку із зростанням номенклатури лікарських препаратів, появою нових лікарських форм та нових діючих та допоміжних лікарських речовин. У результаті вивчення цієї дисципліни студент набуває відповідних знань, умінь, навичок та компетентностей, необхідних для формування їх базової підготовки з основ біофармації.
Опис: Біофармація - сучасна галузь фармацевтичної науки, предметом дослідження якої є велика область взаємин між фізико-хімічними властивостями лікарських речовин в лікарських формах, самих лікарських форм і терапевтичною дією, яке вони надають. Оскільки фармакотерапевтична ефективність препаратів визначається процесами їх абсорбції (всмоктування), розподілу та елімінації (виведення) з макроорганізму, біофармація приділяє особливу увагу вивченню цих процесів, а також впливу на них фізико-хімічних властивостей лікарських форм. Особливо актуальні біофармацевтичні дослідження в області визначення еквівалентності оригінальних і генеричних лікарських препаратів.
Методи та критерії оцінювання: Поточний (усний, письмовий, дидактичні тести), контроль змістового розділу (тестові завдання, ситуаційні задачі, контроль практичних навичок) і підсумковий контроль з дисципліни(письмовий, дидактичні тести, аудиторна контрольна робота).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: • контрольна робота – 20 балів; • захист лабораторних робіт – 40 балів. Підсумкова контрольна робота 40 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Державна Фармакопея України. – Х.: РІРЕГ, 2001. – 556 с.; Доповнення 1, 2004. – 520 с.; Доповнення 2, 2008. – 617 с.; Доповнення 3, 2009. – 280 с. ; Доповнення 4, 2011. – 540 с. 2. Клінічні дослідження лікарських засобів. Методичні рекомендації / За редакцією: член-кор. АМН України О.В. Стефанова – К.:Авіцена, 2001. – 528 с. 3. Настанова «Лікарські засоби. Настанова з клінічних досліджень. Дослідження біодоступності та біоеквівалентності. 42-7.1:2005» – Київ,2005. 4. Настанова СТ-Н МОЗУ 42-7.1:2014 «Дослідження біоеквівалентності». – Київ,2014. 5. Промислова технологія ліків: Підручник. У 2-х т. /В.І.Чуєшов, М.Ю.Чернов, Л.М.Хохлова та ін.; Під ред. В.І.Чуєшова. - Харків: Основа, Вид. УкрФА, 2003. -Т.1. - 560 с.; Т.2. -704 с. 6. Фармакологія. Підручник для студентів медичних факультетів / І.С. Чекман., Н.О.Горчакова,Л.І. Казак та ін. - Видання 2-ге. – Вінниця: Нова Книга, 2011. – 784 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).