Професійна та цивільна безпека
Спеціальність: Хімічні технології тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів
Код дисципліни: 7.161.04.O.005
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: Доцент, к.т.н. Васійчук Віктор Олексійович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і проблеми хімічних технологій та інженерії під час професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій і характеризуються невизначеністю умов і вимог.
Загальні компетентності (ЗК):
ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
Фахові компетентності (ФК):
ФК2. Здатність організовувати і управляти хіміко-технологічними процесами в умовах промислового виробництва та в науково-дослідних лабораторіях з урахуванням соціальних, економічних та екологічних аспектів.
ФК5. Здатність організувати роботу виробничого підрозділу і управляти технологічними процесами хімічних виробництв з урахуванням вимог техніки безпеки та охорони праці.
Результати навчання: Програмні результати (ПР):
ПР3. Організовувати свою роботу і роботу колективу в умовах промислового виробництва, проєктних підрозділів, науково-дослідних лабораторій, визначати цілі й ефективні способи їх досягнення, мотивувати і навчати персонал.
ПР6. Розробляти та реалізовувати проєкти в сфері хімічних технологій та дотичні до неї міждисциплінарні проєкти з урахуванням соціальних, економічних, екологічних та правових аспектів.
Комунікація (КОМ):
КОМ1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
Автономія і відповідальність (АіВ):
АіВ1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів.
АіВ2. Відповідальність за внесок до професійних знань і практики та/або оцінювання результатів діяльності команд та колективів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Хімічна технологія скла, кераміки та в’яжучих речовин. Курсовий проєкт.
Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Освітня компонента “Професійна та цивільна безпека” об’єднує систему знань і навичок з охорони праці (ОП) під час виконання професійних обов’язків та заходів цивільного захисту (ЦЗ) персоналу об’єктів господарювання і населення при загрозі і виникненні надзвичайних ситуацій (НС). Дисципліна покликана сформувати у майбутніх фахівців знання, навики і вміння щодо функціонування системи, стану і проблем безпеки праці в галузі для забезпечення гарантії збереження здоров’я і працездатності працівників у виробничих умовах через ефективне управління охороною праці, згідно з чинними законодавчими та іншими нормативно-правовими актами, та формування відповідальності у посадових осіб і фахівців за колективну та власну безпеку. Вивчення дисципліни передбачає засвоєння здобувачів вищої освіти новітніх теорій, методів і технологій з прогнозування НС, побудови моделей їхнього розвитку, визначення рівня ризику та обґрунтування комплексу заходів, спрямованих на відвернення НС, захисту персоналу, населення, матеріальних та культурних цінностей в умовах НС, локалізації та ліквідації їхніх наслідків.
Опис: Правові та організаційні питання безпеки праці в Україні та міжнародні норми
1. Стан безпеки праці в світі та Україні.
2. Основні законодавчі акти про охорону праці.
3. Управління охороною праці.
Міжнародне законодавство та співробітництво з охорони праці, міжнародний стандарт OHSAS 18001:2007
Спеціальні розділи охорони праці в галузі професійної діяльності.
1. Аналіз умов праці у галузі за показниками шкідливості та небезпечності чинників виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу.
2. Вимоги безпеки під час експлуатації основного технологічного обладнання, при підготовці сировини та при виробництві продукції.
3. Вимоги до санітарного контролю за станом повітря робочої зони. Вимоги до засобів індивідуального захисту.
Актуальні проблеми охорони праці в наукових дослідженнях.
1. Вимоги безпеки до лабораторних приміщень та обладнання для наукових досліджень.
2. Організація наукових досліджень та основні наукові проблеми в галузі охорони праці.
3. Особливості умов праці користувачів комп’ютерів (ПК). Стандарти вимог до умов праці користувачів ПК.
4. Наукова база охорони праці.
Основні заходи пожежної профілактики на галузевих об’єктах.
1. Заходи та засоби системи попередження пожежі.
2. Порядок дій у разі виникнення пожежі.
3. Протипожежні перешкоди. Забезпечення безпечної евакуації персоналу.
4. Пожежна сигналізація і зв'язок. Засоби гасіння пожеж.
Державна політика у сфері цивільного захисту населення і територій від НС техногенного та природного характеру
1. Правові засади Цивільного захисту.
2. Структура та режими функціонування ЄС ЦЗ.
3. Заходи в системі ЦЗ.
4. Управління силами і засобами ЦЗ. Структура ЦЗ на об’єкті господарювання.
Моніторинг небезпек, що можуть спричинити НС.
1. НС, причини виникнення та складові системи їх моніторингу.
2. Методичні положення ідентифікації та паспортизації об’єктів господарювання щодо визначення потенційної небезпеки.
3. Визначення та аналіз небезпек, пов’язаних з порушенням умов безпечної експлуатації ОГ.
4. Методи розв’язання типових завдань щодо ідентифікації потенційно-небезпечних об’єктів (ПНО).
Планування заходів з питань цивільного захисту
1. Загальні принципи превентивного та оперативного (аварійного) планування заходів щодо зниження ризиків і зменшення масштабів НС.
2. Особливості планування дій персоналу щодо локалізації і ліквідації аварійних ситуацій і аварій на ПНО та пом'якшення їхніх наслідків.
3. Вимоги до складання та змісту аналітичної і оперативної частини плану локалізації і ліквідації аварійних ситуацій.
Забезпечення заходів і дій в межах єдиної системи цивільного захисту.
1. Медико-санітарне забезпечення населення на випадок НС.
2. Обмежувальні протиепідемічні медико-санітарні і адміністративні заходи. Комплекс заходів із запровадження на територіях карантину або обсервації.
3. Організація і проведення санітарно-гігієнічних та протиепідемічних заходів під час евакуації.
4. Запобігання особливо небезпечним, небезпечним інфекційним хворобам, масовим отруєнням та радіаційним ураженням населення.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль:
1. Виконання індивідуальних практичних (семінар) завдань.
2. Виконання та захист розрахунково-графічної роботи.
Підсумковий контроль
1. Засвоєння теоретичного матеріалу – тестовий контроль.
Форма семестрового контролю – залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК):
Виконання розрахунково- графічної роботи (бали) – 25 балів
Практична робота за індивідуальним завданням (бали) – 15 балів
Тестовий контроль, письмова компонента (бали) – 60 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Васійчук В.О., Гончарук В.Є., Качан С.І., Мохняк С.М. Основи цивільного захисту: навч. посіб. – Львів, 2010. – 384 с.
2. Васійчук В.О., Гончарук В.Є., Дацько О.С., Качан С.І., Козій О.І., Ляхов В.В., Мохняк С.М., Петрук М.П., Романів А.С., Скіра В.В. Цивільний захист : конспект лекцій для студентів всіх спеціальностей і форм навчання – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2011. – 208 с.
3. Євдін О.М., Могильниченко В.В. та ін. Захист населення і територій від надзвичайних ситуацій. Т.1. "Техногенна та природна небезпека". Т.3."Інженерно-технічні заходи цивільного захисту (цивільної оборони) та містобудування". посіб.- К.: КІМ, 2007, 2008.- 636 с.- 152 с.
4. Михайлюк В.О., Халмурадов Б.Д. Цивільна безпека: навч. посіб.– К: Центр учбової літератури, 2008.– 158 с.
5. Осипенко С.І., Іванов А.В. "Організація функціонального навчання у сфері цивільного захисту". навч. посіб. – К., 2008. – 286 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).