Методологія наукових досліджень

Спеціальність: Хімічні технології тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів
Код дисципліни: 7.161.04.O.003
Кількість кредитів: 5.50
Кафедра: Органічна хімія
Лектор: професор Шевчук Лілія Іванівна, професор Самарик Володимир Ярославович, доцент Гунька Володимир Мирославович, доцент Кіндзера Діана Петрівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Набуття здобувачем вищої освіти компетентностей, достатніх для успішного виконання професійних обов’язків за спеціальністю 161 “Хімічні технології та інженерія”, ознайомлення студентів із методологією наукових досліджень, формування вміння застосовувати її у практичній діяльності, організовувати дослідницьку діяльність.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і проблеми хімічних технологій та інженерії під час професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій і характеризуються невизначеністю умов і вимог. Загальні компетентності (ЗК): ЗК 1. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК 3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК 5. Здатність до самоосвіти та підвищення рівня професійної кваліфікації. Фахові компетентності (ФК): ФК 4. Здатність використовувати сучасне спеціальне наукове обладнання та програмне забезпечення при проведенні експериментальних досліджень і здійсненні дослідно-конструкторських розробок у сфері хімічних технологій та інженерії.
Результати навчання: Програмні результати (ПР): ПР1. Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій. ПР2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. ПР7. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. Комунікація (КОМ): КОМ1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. Автономія і відповідальність (АіВ): АіВ1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів. АіВ3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Хімічна технологія тонкої, технічної кераміки та вогнетривів. Технологія скляних виробів. Хімічна технологія повітряних, автоклавних та гідравлічних в’яжучих речовин. Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна “Методологія наукових досліджень” дає здобувачам вищої освіти знання про теоретичні засади методології науково-дослідної діяльності, поняття про методологію та метод наукового дослідження, теоретичні та методологічні принципи науки, системний підхід у наукових дослідженнях, вибір напрямку наукового дослідження та етапи науково-дослідної роботи, визначення предмета та об’єкта дослідження, пошук, накопичення та обробку наукової інформації.
Опис: Методологічні та організаційні основи наукових досліджень. Організація наукових досліджень та науково-дослідних робіт. Основи технічної творчості. основні закономірності творчого процесу. Організаційні аспекти наукової діяльності. природа статистичних рішень та перевірки гіпотез в ході наукових досліджень. Основні методи обробки статистичних даних в ході наукових досліджень в області хімії та хімічних технологій. Поняття спостереження та експерименту, як основних методів наукового пізнання. Роль моделі в сучасному науковому пізнанні.
Методи та критерії оцінювання: Оцінка поточного контролю здобувача вищої освіти здійснюється за результатами успішного виконання і захисту лабораторних робіт та контрольної роботи, усного та письмового опитування. Форма семестрового контролю – залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання і захист лабораторних робіт – 10. Виконання і захист контрольної роботи – 25. Залікова робота (письмово/усна компонента) – 65.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Конверський А.Є. Основи методології та організації наукових досліджень: Навчальний посібник. – К. – Центр учбової літератури, 2010. – 352с. 2. Шевчук Л.І. Конспект лекцій з дисципліни «Методологія та організація наукових досліджень». для студентів спеціальності 8.05130102«Хімічні технології органічних речовин» Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, Реєстр. № 4419 від 19.09.2012р. – 90 с. 3. Журахівський А.В. Основи технічної творчості та наукових досліджень. / А.В.Журахівський, А.Я.Яцейко, Н.Б.Дьяченко // Навчальний посібник. – Л. – В-во Львіської політехніки, 2012. – 375с. 4. Основи наукових досліджень. Організація самостійної та наукової роботи студента: Навч. посібник / Я.Я.Чорненький, Н.В. Чорненька, С.Б. Рибак та ін. – К.: ВД «Професіонал», 2006. – 208 с. 5. П. Білей, М. Адамовський, Я. Ханик, Н. Довга, Л. Сорока. Методологія наукових досліджень технологічних процесів. - Львів: Видавничий дім “Панорама”, 2003. 6. Кіндзера Д.П. Конспект лекцій з дисципліни «СК.2.1. Методологія наукових досліджень» для студентів магістерського рівня галузі знань «16 Хімічна та біоінженерія» спеціальності «161 Хімічні технології та інженерія», 40 с. Затверджено на засіданні кафедри хімічної інженерії. Протокол №1 від 27.08.2020 р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Методологія наукових досліджень

Спеціальність: Хімічні технології тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів
Код дисципліни: 7.161.04.O.002
Кількість кредитів: 5.50
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: професор Шевчук Лілія Іванівна, професор Самарик Володимир Ярославович, доцент Гунька Володимир Мирославович, доцент Кіндзера Діана Петрівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Набуття здобувачем вищої освіти компетентностей, достатніх для успішного виконання професійних обов’язків за спеціальністю 161 “Хімічні технології та інженерія”, ознайомлення студентів із методологією наукових досліджень, формування вміння застосовувати її у практичній діяльності, організовувати дослідницьку діяльність.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і проблеми хімічних технологій та інженерії під час професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій і характеризуються невизначеністю умов і вимог. Загальні компетентності (ЗК): ЗК 1. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК 3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК 5. Здатність до самоосвіти та підвищення рівня професійної кваліфікації. Фахові компетентності (ФК): ФК 4. Здатність використовувати сучасне спеціальне наукове обладнання та програмне забезпечення при проведенні експериментальних досліджень і здійсненні дослідно-конструкторських розробок у сфері хімічних технологій та інженерії.
Результати навчання: Програмні результати (ПР): ПР1. Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій. ПР2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. ПР7. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. Комунікація (КОМ): КОМ1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. Автономія і відповідальність (АіВ): АіВ1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів. АіВ3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Хімічна технологія тонкої, технічної кераміки та вогнетривів. Технологія скляних виробів. Хімічна технологія повітряних, автоклавних та гідравлічних в’яжучих речовин. Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна “Методологія наукових досліджень” дає здобувачам вищої освіти знання про теоретичні засади методології науково-дослідної діяльності, поняття про методологію та метод наукового дослідження, теоретичні та методологічні принципи науки, системний підхід у наукових дослідженнях, вибір напрямку наукового дослідження та етапи науково-дослідної роботи, визначення предмета та об’єкта дослідження, пошук, накопичення та обробку наукової інформації.
Опис: Методологічні та організаційні основи наукових досліджень. Організація наукових досліджень та науково-дослідних робіт. Основи технічної творчості. основні закономірності творчого процесу. Організаційні аспекти наукової діяльності. природа статистичних рішень та перевірки гіпотез в ході наукових досліджень. Основні методи обробки статистичних даних в ході наукових досліджень в області хімії та хімічних технологій. Поняття спостереження та експерименту, як основних методів наукового пізнання. Роль моделі в сучасному науковому пізнанні.
Методи та критерії оцінювання: Оцінка поточного контролю здобувача вищої освіти здійснюється за результатами успішного виконання і захисту лабораторних робіт та контрольної роботи, усного та письмового опитування. Форма семестрового контролю – залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання і захист лабораторних робіт – 10. Виконання і захист контрольної роботи – 25. Залікова робота (письмово/усна компонента) – 65.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Конверський А.Є. Основи методології та організації наукових досліджень: Навчальний посібник. – К. – Центр учбової літератури, 2010. – 352с. 2. Шевчук Л.І. Конспект лекцій з дисципліни «Методологія та організація наукових досліджень». для студентів спеціальності 8.05130102«Хімічні технології органічних речовин» Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, Реєстр. № 4419 від 19.09.2012р. – 90 с. 3. Журахівський А.В. Основи технічної творчості та наукових досліджень. / А.В.Журахівський, А.Я.Яцейко, Н.Б.Дьяченко // Навчальний посібник. – Л. – В-во Львіської політехніки, 2012. – 375с. 4. Основи наукових досліджень. Організація самостійної та наукової роботи студента: Навч. посібник / Я.Я.Чорненький, Н.В. Чорненька, С.Б. Рибак та ін. – К.: ВД «Професіонал», 2006. – 208 с. 5. П. Білей, М. Адамовський, Я. Ханик, Н. Довга, Л. Сорока. Методологія наукових досліджень технологічних процесів. - Львів: Видавничий дім “Панорама”, 2003. 6. Кіндзера Д.П. Конспект лекцій з дисципліни «СК.2.1. Методологія наукових досліджень» для студентів магістерського рівня галузі знань «16 Хімічна та біоінженерія» спеціальності «161 Хімічні технології та інженерія», 40 с. Затверджено на засіданні кафедри хімічної інженерії. Протокол №1 від 27.08.2020 р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Методологія наукових досліджень

Спеціальність: Хімічні технології тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів
Код дисципліни: 7.161.04.O.001
Кількість кредитів: 5.50
Кафедра: Хімічна інженерія
Лектор: професор Шевчук Лілія Іванівна, професор Самарик Володимир Ярославович, доцент Гунька Володимир Мирославович, доцент Кіндзера Діана Петрівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Набуття здобувачем вищої освіти компетентностей, достатніх для успішного виконання професійних обов’язків за спеціальністю 161 “Хімічні технології та інженерія”, ознайомлення студентів із методологією наукових досліджень, формування вміння застосовувати її у практичній діяльності, організовувати дослідницьку діяльність.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і проблеми хімічних технологій та інженерії під час професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій і характеризуються невизначеністю умов і вимог. Загальні компетентності (ЗК): ЗК 1. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК 3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК 5. Здатність до самоосвіти та підвищення рівня професійної кваліфікації. Фахові компетентності (ФК): ФК 4. Здатність використовувати сучасне спеціальне наукове обладнання та програмне забезпечення при проведенні експериментальних досліджень і здійсненні дослідно-конструкторських розробок у сфері хімічних технологій та інженерії.
Результати навчання: Програмні результати (ПР): ПР1. Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій. ПР2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. ПР7. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. Комунікація (КОМ): КОМ1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. Автономія і відповідальність (АіВ): АіВ1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів. АіВ3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Хімічна технологія тонкої, технічної кераміки та вогнетривів. Технологія скляних виробів. Хімічна технологія повітряних, автоклавних та гідравлічних в’яжучих речовин. Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна “Методологія наукових досліджень” дає здобувачам вищої освіти знання про теоретичні засади методології науково-дослідної діяльності, поняття про методологію та метод наукового дослідження, теоретичні та методологічні принципи науки, системний підхід у наукових дослідженнях, вибір напрямку наукового дослідження та етапи науково-дослідної роботи, визначення предмета та об’єкта дослідження, пошук, накопичення та обробку наукової інформації.
Опис: Методологічні та організаційні основи наукових досліджень. Організація наукових досліджень та науково-дослідних робіт. Основи технічної творчості. основні закономірності творчого процесу. Організаційні аспекти наукової діяльності. природа статистичних рішень та перевірки гіпотез в ході наукових досліджень. Основні методи обробки статистичних даних в ході наукових досліджень в області хімії та хімічних технологій. Поняття спостереження та експерименту, як основних методів наукового пізнання. Роль моделі в сучасному науковому пізнанні.
Методи та критерії оцінювання: Оцінка поточного контролю здобувача вищої освіти здійснюється за результатами успішного виконання і захисту лабораторних робіт та контрольної роботи, усного та письмового опитування. Форма семестрового контролю – залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання і захист лабораторних робіт – 10. Виконання і захист контрольної роботи – 25. Залікова робота (письмово/усна компонента) – 65.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Конверський А.Є. Основи методології та організації наукових досліджень: Навчальний посібник. – К. – Центр учбової літератури, 2010. – 352с. 2. Шевчук Л.І. Конспект лекцій з дисципліни «Методологія та організація наукових досліджень». для студентів спеціальності 8.05130102«Хімічні технології органічних речовин» Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, Реєстр. № 4419 від 19.09.2012р. – 90 с. 3. Журахівський А.В. Основи технічної творчості та наукових досліджень. / А.В.Журахівський, А.Я.Яцейко, Н.Б.Дьяченко // Навчальний посібник. – Л. – В-во Львіської політехніки, 2012. – 375с. 4. Основи наукових досліджень. Організація самостійної та наукової роботи студента: Навч. посібник / Я.Я.Чорненький, Н.В. Чорненька, С.Б. Рибак та ін. – К.: ВД «Професіонал», 2006. – 208 с. 5. П. Білей, М. Адамовський, Я. Ханик, Н. Довга, Л. Сорока. Методологія наукових досліджень технологічних процесів. - Львів: Видавничий дім “Панорама”, 2003. 6. Кіндзера Д.П. Конспект лекцій з дисципліни «СК.2.1. Методологія наукових досліджень» для студентів магістерського рівня галузі знань «16 Хімічна та біоінженерія» спеціальності «161 Хімічні технології та інженерія», 40 с. Затверджено на засіданні кафедри хімічної інженерії. Протокол №1 від 27.08.2020 р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Методологія наукових досліджень

Спеціальність: Хімічні технології тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів
Код дисципліни: 7.161.04.O.004
Кількість кредитів: 5.50
Кафедра: Хімічна технологія переробки нафти та газу
Лектор: професор Шевчук Лілія Іванівна, професор Самарик Володимир Ярославович, доцент Гунька Володимир Мирославович, доцент Кіндзера Діана Петрівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Набуття здобувачем вищої освіти компетентностей, достатніх для успішного виконання професійних обов’язків за спеціальністю 161 “Хімічні технології та інженерія”, ознайомлення студентів із методологією наукових досліджень, формування вміння застосовувати її у практичній діяльності, організовувати дослідницьку діяльність.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і проблеми хімічних технологій та інженерії під час професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій і характеризуються невизначеністю умов і вимог. Загальні компетентності (ЗК): ЗК 1. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК 3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК 5. Здатність до самоосвіти та підвищення рівня професійної кваліфікації. Фахові компетентності (ФК): ФК 4. Здатність використовувати сучасне спеціальне наукове обладнання та програмне забезпечення при проведенні експериментальних досліджень і здійсненні дослідно-конструкторських розробок у сфері хімічних технологій та інженерії.
Результати навчання: Програмні результати (ПР): ПР1. Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій. ПР2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. ПР7. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. Комунікація (КОМ): КОМ1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. Автономія і відповідальність (АіВ): АіВ1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів. АіВ3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Хімічна технологія тонкої, технічної кераміки та вогнетривів. Технологія скляних виробів. Хімічна технологія повітряних, автоклавних та гідравлічних в’яжучих речовин. Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна “Методологія наукових досліджень” дає здобувачам вищої освіти знання про теоретичні засади методології науково-дослідної діяльності, поняття про методологію та метод наукового дослідження, теоретичні та методологічні принципи науки, системний підхід у наукових дослідженнях, вибір напрямку наукового дослідження та етапи науково-дослідної роботи, визначення предмета та об’єкта дослідження, пошук, накопичення та обробку наукової інформації.
Опис: Методологічні та організаційні основи наукових досліджень. Організація наукових досліджень та науково-дослідних робіт. Основи технічної творчості. основні закономірності творчого процесу. Організаційні аспекти наукової діяльності. природа статистичних рішень та перевірки гіпотез в ході наукових досліджень. Основні методи обробки статистичних даних в ході наукових досліджень в області хімії та хімічних технологій. Поняття спостереження та експерименту, як основних методів наукового пізнання. Роль моделі в сучасному науковому пізнанні.
Методи та критерії оцінювання: Оцінка поточного контролю здобувача вищої освіти здійснюється за результатами успішного виконання і захисту лабораторних робіт та контрольної роботи, усного та письмового опитування. Форма семестрового контролю – залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання і захист лабораторних робіт – 10. Виконання і захист контрольної роботи – 25. Залікова робота (письмово/усна компонента) – 65.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Конверський А.Є. Основи методології та організації наукових досліджень: Навчальний посібник. – К. – Центр учбової літератури, 2010. – 352с. 2. Шевчук Л.І. Конспект лекцій з дисципліни «Методологія та організація наукових досліджень». для студентів спеціальності 8.05130102«Хімічні технології органічних речовин» Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, Реєстр. № 4419 від 19.09.2012р. – 90 с. 3. Журахівський А.В. Основи технічної творчості та наукових досліджень. / А.В.Журахівський, А.Я.Яцейко, Н.Б.Дьяченко // Навчальний посібник. – Л. – В-во Львіської політехніки, 2012. – 375с. 4. Основи наукових досліджень. Організація самостійної та наукової роботи студента: Навч. посібник / Я.Я.Чорненький, Н.В. Чорненька, С.Б. Рибак та ін. – К.: ВД «Професіонал», 2006. – 208 с. 5. П. Білей, М. Адамовський, Я. Ханик, Н. Довга, Л. Сорока. Методологія наукових досліджень технологічних процесів. - Львів: Видавничий дім “Панорама”, 2003. 6. Кіндзера Д.П. Конспект лекцій з дисципліни «СК.2.1. Методологія наукових досліджень» для студентів магістерського рівня галузі знань «16 Хімічна та біоінженерія» спеціальності «161 Хімічні технології та інженерія», 40 с. Затверджено на засіданні кафедри хімічної інженерії. Протокол №1 від 27.08.2020 р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).