Хімічна технологія тонкої, технічної кераміки та вогнетривів
Спеціальність: Хімічні технології тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів
Код дисципліни: 7.161.04.O.006
Кількість кредитів: 10.00
Кафедра: Хімічна технологія силікатів
Лектор: професор Луцюк Ірина Володимирівна
доцент Боровець Зенон Іванович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і проблеми хімічних технологій та інженерії під час професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій і характеризуються невизначеністю умов і вимог.
Загальні компетентності (ЗК):
ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК5. Здатність до самоосвіти та підвищення рівня професійної кваліфікації.
Фахові компетентності (ФК):
ФК1. Здатність досліджувати, класифікувати та аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв.
ФК3. Здатність використовувати результати наукових досліджень і дослідно-конструкторських розробок для вдосконалення існуючих та/або розробки нових технологій і обладнання хімічних виробництв.
ФК4. Здатність використовувати сучасне спеціальне наукове обладнання та програмне забезпечення при проведенні експериментальних досліджень і здійсненні дослідно-конструкторських розробок у сфері хімічних технологій та інженерії.
ФК6. Здатність до критичного осмислення сучасних проблем у галузі скла, кераміки, матеріалів на основі композиційних в’яжучих для розв’язання складних задач професійної діяльності.
ФК7. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань у технології тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів
Результати навчання: Програмні результати (ПР):
ПР1 Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій.
ПР2 Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію.
ПР6 Розробляти та реалізовувати проєкти в сфері хімічних технологій та дотичні до неї міждисциплінарні проєкти з урахуванням соціальних, економічних, екологічних та правових аспектів.
ПР7 Здійснювати у науково-технічний літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію.
ПР8. Володіти спеціалізованими концептуальними знаннями у сфері професійної діяльності та критично осмислювати проблеми у галузі та на межі галузей знань.
ПР9. Інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі у широких або мультидисциплінарних контекстах.
ПР10. Володіти сучасними методиками хімічного та фізико-хімічного аналізу сировини, напівпродуктів та продуктів у технології тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів.
ПР11. Знання структури та функціонування промислових підприємств з виробництва тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів, конструкцій і принципів роботи сучасного обладнання та устаткування.
Комунікація (КОМ):
КОМ1 Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
Автономія і відповідальність (АіВ):
АіВ3 Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Методологія наукових досліджень.
Хімія та технології наноматеріалів.
Технологія скляних виробів.
Хімічна технологія повітряних, автоклавних та гідравлічних в’яжучих.
Хімічна технологія скла, кераміки та в’яжучих речовин. Курсовий проєкт.
Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Освітня компонента “Хімічна технологія тонкої, технічної кераміки та вогнетривів” є дисципліною освітньо-професійної програми “Хімічні технології тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів”. Дисципліна дає знання про основні властивості виробів тонкої та технічної кераміки, а також вогнетривких матеріалів і виробів на їх основі; вимоги нормативно-технічних документів до основних видів продукції; основи технології, загальні та специфічні експлуатаційні властивості і технічне призначення основних видів керамічних матеріалів і виробів.
Опис: Класифікація та загальна характеристика тонкокерамічних виробів. Основні властивості тонкокерамічних виробів.
Сучасні методи підготовки сировинних матеріалів для приготування тонкокерамічних мас. Інноваційні методи формування виробів тонкої кераміки.
Нанесення поливи та декорування виробів. Роль оксидів у складах полив. Керамічні барвники.
Сушіння та випалювання тонкокерамічних виробів. Фізико-хімічні процеси під час випалювання.
Технологія отримання санітарно-технічної кераміки.
Електротехнічний фарфор. Властивості та технологія отримання електрофарфору.
Класифiкацiя вогнетривких матерiалiв та виробiв. Властивостi вогнетривких матеріалів і виробів.
Технологія отримання, властивості та використання алюмосилiкатних вогнетривів.
Технологія отримання, властивості та використання динасових i кварцових вогнетривів.
Технологія отримання, властивості та використання магнезитових (периклазових), форстеритових та шпінелідних вогнетривів.
Електротопленi вогнетриви. Цирконiєвi вогнетриви.
Теплоiзоляцiйнi вогнетривкi матерiали. Вогнетривкi мертелi, розчини, бетони, маси i обмазки.
Класифікація та основні властивості технічної кераміки.
Основи технології виробів технічної кераміки.
Кераміка з високовогнетривких оксидів (оксидна кераміка).
Кераміка на основі силікатів і алюмосилікатів.
Кераміка на основі титану(IV) оксиду, титанатів, цирконатів.
Кераміка на основі шпінелей.
Тугоплавкі безкисневі сполуки.
Керамічні композиційні матеріали і кермети.
Методи та критерії оцінювання: Поточний та екзаменаційний контроль.
Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування перед початком занять; фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами протягом 5–10 хв; захист лабораторних робіт тощо.
Оцінка поточного контролю здобувача вищої освіти здійснюється за результатами успішного виконання і захисту лабораторних робіт.
Форма семестрового контролю – екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні заняття – 30
Екзаменаційний контроль – 70
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Хімічні технології вогнетривких матеріалів та виробів : підручник / З. І. Боровець, І. В. Луцюк. – Львів : Растр-7, 2022. – 196 с.
2. Хімічна технологія кераміки та вогнетривів : навч. посіб. / О. С. Хоменко, Я. І. Кольцова. – Дніпропетровськ : ДВНЗ УДХТУ, 2014. – 192 с.
3. Теоретичні основи технології кераміки та скла. Керамічні маси в технології виробництва [Електронний ресурс] : навч. посіб. / І. С. Суббота, Л. М. Спасьонова. – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. – 86 с.
4. Хімічна технологія кераміки [Електронний ресурс]: підручник / І. С. Суббота, Л. М. Спасьонова, В. Ю. Тобілко. – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2022. – 178 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).