Методологія наукових досліджень

Спеціальність: Хімічні технології тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів
Код дисципліни: 7.161.04.O.001
Кількість кредитів: 5.50
Кафедра: Органічна хімія
Лектор: професор Шевчук Лілія Іванівна, професор Самарик Володимир Ярославович, доцент Гунька Володимир Мирославович, доцент Кіндзера Діана Петрівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Набуття здобувачем вищої освіти компетентностей, достатніх для успішного виконання професійних обов’язків за спеціальністю 161 “Хімічні технології та інженерія”, ознайомлення студентів із методологією наукових досліджень, формування вміння застосовувати її у практичній діяльності, організовувати дослідницьку діяльність.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і проблеми хімічних технологій та інженерії під час професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій і характеризуються невизначеністю умов і вимог. Загальні компетентності (ЗК): ЗК 1. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК 3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК 5. Здатність до самоосвіти та підвищення рівня професійної кваліфікації. Фахові компетентності (ФК): ФК 4. Здатність використовувати сучасне спеціальне наукове обладнання та програмне забезпечення при проведенні експериментальних досліджень і здійсненні дослідно-конструкторських розробок у сфері хімічних технологій та інженерії.
Результати навчання: Програмні результати (ПР): ПР1. Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій. ПР2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. ПР7. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. Комунікація (КОМ): КОМ1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. Автономія і відповідальність (АіВ): АіВ1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів. АіВ3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Хімічна технологія тонкої, технічної кераміки та вогнетривів. Технологія скляних виробів. Хімічна технологія повітряних, автоклавних та гідравлічних в’яжучих речовин. Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна “Методологія наукових досліджень” дає здобувачам вищої освіти знання про теоретичні засади методології науково-дослідної діяльності, поняття про методологію та метод наукового дослідження, теоретичні та методологічні принципи науки, системний підхід у наукових дослідженнях, вибір напрямку наукового дослідження та етапи науково-дослідної роботи, визначення предмета та об’єкта дослідження, пошук, накопичення та обробку наукової інформації.
Опис: Методологічні та організаційні основи наукових досліджень. Організація наукових досліджень та науково-дослідних робіт. Основи технічної творчості. основні закономірності творчого процесу. Організаційні аспекти наукової діяльності. природа статистичних рішень та перевірки гіпотез в ході наукових досліджень. Основні методи обробки статистичних даних в ході наукових досліджень в області хімії та хімічних технологій. Поняття спостереження та експерименту, як основних методів наукового пізнання. Роль моделі в сучасному науковому пізнанні.
Методи та критерії оцінювання: Оцінка поточного контролю здобувача вищої освіти здійснюється за результатами успішного виконання і захисту лабораторних робіт та контрольної роботи, усного та письмового опитування. Форма семестрового контролю – залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання і захист лабораторних робіт – 25. Виконання і захист контрольної роботи – 25. Залікова робота (письмово/усна компонента) – 50.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Шевчук Л.І. Конспект лекцій з дисципліни «Методологія та організація наукових досліджень». для студентів спеціальності 8.05130102«Хімічні технології органічних речовин» Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, Реєстр. № 4419 від 19.09.2012р. – 90 с. 2. Основи наукових досліджень: навчальний посібник. /О.М. Сінчук, Т.М. Берідзе, М.Л. Барановська, О.В. Данілін, Д.О. Кальмус. – Кременчук: ПП Щербатих О.В. – 2022. – 196 с. 3. Основи наукових досліджень. Курс лекцій. [Електронний ресурс]: навч. посіб. для здобувачів ступеня магістра за спеціальністю 172 Електронні комунікації та радіотехніка / О. Б. Шарпан (уклад.); КПІ ім. Ігоря Сікорського. – Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023. – 89 с 4. Сардак С. Е. Основи наукових досліджень : навч. посібник / С. Е. Сардак. – Д. : ДГУ, 2018. – 103 с. 5. Реалізація пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки та отримані результати у 2021 р.: аналітична довідка / Т.В. Писаренко, Т.К. Куранда та ін. – К.: УкрІНТЕІ, 2022. – 53 с. 6. Основи науково-дослідної роботи : Навч. посібник / Ю. І. Палеха, Н. О. Леміш. — К.: Видавництво Ліра-К. 2013. — 336 с. 7. Основи наукових досліджень: навч. посіб. / за заг. ред. Т. В. Гончарук. – Тернопіль, 2014. – 272 с. 8. Журахівський А.В. Основи технічної творчості та наукових досліджень : навч. посібн. / А. В. Журахівський, А. Я. Яцейко, Н. Б. Дьяченко. – Львів : В-во Львівської політехніки, 2012. – 375 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Методологія наукових досліджень

Спеціальність: Хімічні технології тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів
Код дисципліни: 7.161.04.O.002
Кількість кредитів: 5.50
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: професор Шевчук Лілія Іванівна, професор Самарик Володимир Ярославович, доцент Гунька Володимир Мирославович, доцент Кіндзера Діана Петрівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Набуття здобувачем вищої освіти компетентностей, достатніх для успішного виконання професійних обов’язків за спеціальністю 161 “Хімічні технології та інженерія”, ознайомлення студентів із методологією наукових досліджень, формування вміння застосовувати її у практичній діяльності, організовувати дослідницьку діяльність.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і проблеми хімічних технологій та інженерії під час професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій і характеризуються невизначеністю умов і вимог. Загальні компетентності (ЗК): ЗК 1. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК 3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК 5. Здатність до самоосвіти та підвищення рівня професійної кваліфікації. Фахові компетентності (ФК): ФК 4. Здатність використовувати сучасне спеціальне наукове обладнання та програмне забезпечення при проведенні експериментальних досліджень і здійсненні дослідно-конструкторських розробок у сфері хімічних технологій та інженерії.
Результати навчання: Програмні результати (ПР): ПР1. Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій. ПР2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. ПР7. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. Комунікація (КОМ): КОМ1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. Автономія і відповідальність (АіВ): АіВ1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів. АіВ3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Хімічна технологія тонкої, технічної кераміки та вогнетривів. Технологія скляних виробів. Хімічна технологія повітряних, автоклавних та гідравлічних в’яжучих речовин. Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна “Методологія наукових досліджень” дає здобувачам вищої освіти знання про теоретичні засади методології науково-дослідної діяльності, поняття про методологію та метод наукового дослідження, теоретичні та методологічні принципи науки, системний підхід у наукових дослідженнях, вибір напрямку наукового дослідження та етапи науково-дослідної роботи, визначення предмета та об’єкта дослідження, пошук, накопичення та обробку наукової інформації.
Опис: Методологічні та організаційні основи наукових досліджень. Організація наукових досліджень та науково-дослідних робіт. Основи технічної творчості. основні закономірності творчого процесу. Організаційні аспекти наукової діяльності. природа статистичних рішень та перевірки гіпотез в ході наукових досліджень. Основні методи обробки статистичних даних в ході наукових досліджень в області хімії та хімічних технологій. Поняття спостереження та експерименту, як основних методів наукового пізнання. Роль моделі в сучасному науковому пізнанні.
Методи та критерії оцінювання: Оцінка поточного контролю здобувача вищої освіти здійснюється за результатами успішного виконання і захисту лабораторних робіт та контрольної роботи, усного та письмового опитування. Форма семестрового контролю – залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання і захист лабораторних робіт – 25. Виконання і захист контрольної роботи – 25. Залікова робота (письмово/усна компонента) – 50.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Шевчук Л.І. Конспект лекцій з дисципліни «Методологія та організація наукових досліджень». для студентів спеціальності 8.05130102«Хімічні технології органічних речовин» Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, Реєстр. № 4419 від 19.09.2012р. – 90 с. 2. Основи наукових досліджень: навчальний посібник. /О.М. Сінчук, Т.М. Берідзе, М.Л. Барановська, О.В. Данілін, Д.О. Кальмус. – Кременчук: ПП Щербатих О.В. – 2022. – 196 с. 3. Основи наукових досліджень. Курс лекцій. [Електронний ресурс]: навч. посіб. для здобувачів ступеня магістра за спеціальністю 172 Електронні комунікації та радіотехніка / О. Б. Шарпан (уклад.); КПІ ім. Ігоря Сікорського. – Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023. – 89 с 4. Сардак С. Е. Основи наукових досліджень : навч. посібник / С. Е. Сардак. – Д. : ДГУ, 2018. – 103 с. 5. Реалізація пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки та отримані результати у 2021 р.: аналітична довідка / Т.В. Писаренко, Т.К. Куранда та ін. – К.: УкрІНТЕІ, 2022. – 53 с. 6. Основи науково-дослідної роботи : Навч. посібник / Ю. І. Палеха, Н. О. Леміш. — К.: Видавництво Ліра-К. 2013. — 336 с. 7. Основи наукових досліджень: навч. посіб. / за заг. ред. Т. В. Гончарук. – Тернопіль, 2014. – 272 с. 8. Журахівський А.В. Основи технічної творчості та наукових досліджень : навч. посібн. / А. В. Журахівський, А. Я. Яцейко, Н. Б. Дьяченко. – Львів : В-во Львівської політехніки, 2012. – 375 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Методологія наукових досліджень

Спеціальність: Хімічні технології тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів
Код дисципліни: 7.161.04.O.003
Кількість кредитів: 5.50
Кафедра: Хімічна інженерія
Лектор: професор Шевчук Лілія Іванівна, професор Самарик Володимир Ярославович, доцент Гунька Володимир Мирославович, доцент Кіндзера Діана Петрівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Набуття здобувачем вищої освіти компетентностей, достатніх для успішного виконання професійних обов’язків за спеціальністю 161 “Хімічні технології та інженерія”, ознайомлення студентів із методологією наукових досліджень, формування вміння застосовувати її у практичній діяльності, організовувати дослідницьку діяльність.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і проблеми хімічних технологій та інженерії під час професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій і характеризуються невизначеністю умов і вимог. Загальні компетентності (ЗК): ЗК 1. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК 3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК 5. Здатність до самоосвіти та підвищення рівня професійної кваліфікації. Фахові компетентності (ФК): ФК 4. Здатність використовувати сучасне спеціальне наукове обладнання та програмне забезпечення при проведенні експериментальних досліджень і здійсненні дослідно-конструкторських розробок у сфері хімічних технологій та інженерії.
Результати навчання: Програмні результати (ПР): ПР1. Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій. ПР2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. ПР7. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. Комунікація (КОМ): КОМ1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. Автономія і відповідальність (АіВ): АіВ1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів. АіВ3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Хімічна технологія тонкої, технічної кераміки та вогнетривів. Технологія скляних виробів. Хімічна технологія повітряних, автоклавних та гідравлічних в’яжучих речовин. Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна “Методологія наукових досліджень” дає здобувачам вищої освіти знання про теоретичні засади методології науково-дослідної діяльності, поняття про методологію та метод наукового дослідження, теоретичні та методологічні принципи науки, системний підхід у наукових дослідженнях, вибір напрямку наукового дослідження та етапи науково-дослідної роботи, визначення предмета та об’єкта дослідження, пошук, накопичення та обробку наукової інформації.
Опис: Методологічні та організаційні основи наукових досліджень. Організація наукових досліджень та науково-дослідних робіт. Основи технічної творчості. основні закономірності творчого процесу. Організаційні аспекти наукової діяльності. природа статистичних рішень та перевірки гіпотез в ході наукових досліджень. Основні методи обробки статистичних даних в ході наукових досліджень в області хімії та хімічних технологій. Поняття спостереження та експерименту, як основних методів наукового пізнання. Роль моделі в сучасному науковому пізнанні.
Методи та критерії оцінювання: Оцінка поточного контролю здобувача вищої освіти здійснюється за результатами успішного виконання і захисту лабораторних робіт та контрольної роботи, усного та письмового опитування. Форма семестрового контролю – залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання і захист лабораторних робіт – 25. Виконання і захист контрольної роботи – 25. Залікова робота (письмово/усна компонента) – 50.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Шевчук Л.І. Конспект лекцій з дисципліни «Методологія та організація наукових досліджень». для студентів спеціальності 8.05130102«Хімічні технології органічних речовин» Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, Реєстр. № 4419 від 19.09.2012р. – 90 с. 2. Основи наукових досліджень: навчальний посібник. /О.М. Сінчук, Т.М. Берідзе, М.Л. Барановська, О.В. Данілін, Д.О. Кальмус. – Кременчук: ПП Щербатих О.В. – 2022. – 196 с. 3. Основи наукових досліджень. Курс лекцій. [Електронний ресурс]: навч. посіб. для здобувачів ступеня магістра за спеціальністю 172 Електронні комунікації та радіотехніка / О. Б. Шарпан (уклад.); КПІ ім. Ігоря Сікорського. – Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023. – 89 с 4. Сардак С. Е. Основи наукових досліджень : навч. посібник / С. Е. Сардак. – Д. : ДГУ, 2018. – 103 с. 5. Реалізація пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки та отримані результати у 2021 р.: аналітична довідка / Т.В. Писаренко, Т.К. Куранда та ін. – К.: УкрІНТЕІ, 2022. – 53 с. 6. Основи науково-дослідної роботи : Навч. посібник / Ю. І. Палеха, Н. О. Леміш. — К.: Видавництво Ліра-К. 2013. — 336 с. 7. Основи наукових досліджень: навч. посіб. / за заг. ред. Т. В. Гончарук. – Тернопіль, 2014. – 272 с. 8. Журахівський А.В. Основи технічної творчості та наукових досліджень : навч. посібн. / А. В. Журахівський, А. Я. Яцейко, Н. Б. Дьяченко. – Львів : В-во Львівської політехніки, 2012. – 375 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Методологія наукових досліджень

Спеціальність: Хімічні технології тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів
Код дисципліни: 7.161.04.O.004
Кількість кредитів: 5.50
Кафедра: Хімічна технологія переробки нафти та газу
Лектор: професор Шевчук Лілія Іванівна, професор Самарик Володимир Ярославович, доцент Гунька Володимир Мирославович, доцент Кіндзера Діана Петрівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Набуття здобувачем вищої освіти компетентностей, достатніх для успішного виконання професійних обов’язків за спеціальністю 161 “Хімічні технології та інженерія”, ознайомлення студентів із методологією наукових досліджень, формування вміння застосовувати її у практичній діяльності, організовувати дослідницьку діяльність.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і проблеми хімічних технологій та інженерії під час професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій і характеризуються невизначеністю умов і вимог. Загальні компетентності (ЗК): ЗК 1. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК 3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК 5. Здатність до самоосвіти та підвищення рівня професійної кваліфікації. Фахові компетентності (ФК): ФК 4. Здатність використовувати сучасне спеціальне наукове обладнання та програмне забезпечення при проведенні експериментальних досліджень і здійсненні дослідно-конструкторських розробок у сфері хімічних технологій та інженерії.
Результати навчання: Програмні результати (ПР): ПР1. Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій. ПР2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. ПР7. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. Комунікація (КОМ): КОМ1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. Автономія і відповідальність (АіВ): АіВ1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів. АіВ3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Хімічна технологія тонкої, технічної кераміки та вогнетривів. Технологія скляних виробів. Хімічна технологія повітряних, автоклавних та гідравлічних в’яжучих речовин. Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна “Методологія наукових досліджень” дає здобувачам вищої освіти знання про теоретичні засади методології науково-дослідної діяльності, поняття про методологію та метод наукового дослідження, теоретичні та методологічні принципи науки, системний підхід у наукових дослідженнях, вибір напрямку наукового дослідження та етапи науково-дослідної роботи, визначення предмета та об’єкта дослідження, пошук, накопичення та обробку наукової інформації.
Опис: Методологічні та організаційні основи наукових досліджень. Організація наукових досліджень та науково-дослідних робіт. Основи технічної творчості. основні закономірності творчого процесу. Організаційні аспекти наукової діяльності. природа статистичних рішень та перевірки гіпотез в ході наукових досліджень. Основні методи обробки статистичних даних в ході наукових досліджень в області хімії та хімічних технологій. Поняття спостереження та експерименту, як основних методів наукового пізнання. Роль моделі в сучасному науковому пізнанні.
Методи та критерії оцінювання: Оцінка поточного контролю здобувача вищої освіти здійснюється за результатами успішного виконання і захисту лабораторних робіт та контрольної роботи, усного та письмового опитування. Форма семестрового контролю – залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання і захист лабораторних робіт – 25. Виконання і захист контрольної роботи – 25. Залікова робота (письмово/усна компонента) – 50.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Шевчук Л.І. Конспект лекцій з дисципліни «Методологія та організація наукових досліджень». для студентів спеціальності 8.05130102«Хімічні технології органічних речовин» Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, Реєстр. № 4419 від 19.09.2012р. – 90 с. 2. Основи наукових досліджень: навчальний посібник. /О.М. Сінчук, Т.М. Берідзе, М.Л. Барановська, О.В. Данілін, Д.О. Кальмус. – Кременчук: ПП Щербатих О.В. – 2022. – 196 с. 3. Основи наукових досліджень. Курс лекцій. [Електронний ресурс]: навч. посіб. для здобувачів ступеня магістра за спеціальністю 172 Електронні комунікації та радіотехніка / О. Б. Шарпан (уклад.); КПІ ім. Ігоря Сікорського. – Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023. – 89 с 4. Сардак С. Е. Основи наукових досліджень : навч. посібник / С. Е. Сардак. – Д. : ДГУ, 2018. – 103 с. 5. Реалізація пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки та отримані результати у 2021 р.: аналітична довідка / Т.В. Писаренко, Т.К. Куранда та ін. – К.: УкрІНТЕІ, 2022. – 53 с. 6. Основи науково-дослідної роботи : Навч. посібник / Ю. І. Палеха, Н. О. Леміш. — К.: Видавництво Ліра-К. 2013. — 336 с. 7. Основи наукових досліджень: навч. посіб. / за заг. ред. Т. В. Гончарук. – Тернопіль, 2014. – 272 с. 8. Журахівський А.В. Основи технічної творчості та наукових досліджень : навч. посібн. / А. В. Журахівський, А. Я. Яцейко, Н. Б. Дьяченко. – Львів : В-во Львівської політехніки, 2012. – 375 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).