Технологія скляних виробів
Спеціальність: Хімічні технології тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів
Код дисципліни: 7.161.04.O.012
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Хімічна технологія силікатів
Лектор: Вахула Ярослав Іванович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і проблеми хімічних технологій та інженерії під час професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій і характеризуються невизначеністю умов і вимог.
Загальні компетентності (ЗК):
ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК5. Здатність до самоосвіти та підвищення рівня професійної кваліфікації.
Фахові компетентності (ФК):
ФК1. Здатність досліджувати, класифікувати та аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв.
ФК3. Здатність використовувати результати наукових досліджень і дослідно-конструкторських розробок для вдосконалення існуючих та/або розробки нових технологій і обладнання хімічних виробництв.
ФК4. Здатність використовувати сучасне спеціальне наукове обладнання та програмне забезпечення при проведенні експериментальних досліджень і здійсненні дослідно-конструкторських розробок у сфері хімічних технологій та інженерії.
ФК6. Здатність до критичного осмислення сучасних проблем у галузі скла, кераміки, матеріалів на основі композиційних в’яжучих для розв’язання складних задач професійної діяльності.
ФК7. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань у технології тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів.
Результати навчання: Програмні результати (ПР):
ПР1. Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій.
ПР2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію.
ПР6. Розробляти та реалізовувати проєкти в сфері хімічних технологій та дотичні до неї міждисциплінарні проєкти з урахуванням соціальних, економічних, екологічних та правових аспектів.
ПР7. Здійснювати у науково-технічний літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію.
ПР8. Володіти спеціалізованими концептуальними знаннями у сфері професійної діяльності та критично осмислювати проблеми у галузі та на межі галузей знань.
ПР9. Інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі у широких або мультидисциплінарних контекстах.
ПР10. Володіти сучасними методиками хімічного та фізико-хімічного аналізу сировини, напівпродуктів та продуктів у технології тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів.
ПР11. Знання структури та функціонування промислових підприємств з виробництва тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів, конструкцій і принципів роботи сучасного обладнання і устаткування.
Комунікація (КОМ):
КОМ 1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
Автономія і відповідальність (АіВ):
АіВ 3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
1. Методологія наукових досліджень.
2. Хімія та технології наноматеріалів.
3. Хімічна технологія тонкої, технічної кераміки та вогнетривів.
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
1. Хімічна технологія повітряних, автоклавних та гідравлічних в’яжучих речовин.
2. Хімічна технологія скла, кераміки та в’яжучих речовин. Курсовий проєкт.
3. Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна дає знання про основні властивості виробів зі скла і вимоги нормативно-технічних документів до них; вивчає основи технології виробництва скляних виробів.
Опис: Скло – як матеріал сьогодення. Минуле і сучасне.
Основні структурні мотиви скла. Відмінність скла від кристалічних тіл. Будова скла. Склотвірники та модифікатори.
Сировинна база для варіння скла. Використання відпадків виробництва. Шляхи зменшення питомих витрат сировини.
Варіння скла. Використання альтернативних видів палива. Використання сучасних спалюючих пристроїв.
Основні технологічні та експлуатаційні властивості скла.
Формування скловиробів. Історичний розвиток способів формування.
Виробництво листового скла витягуванням та прокочуванням.
Виробництво листового полірованого скла флоат-методом.
Області застосування листового скла.
Будівельне скло та вироби.
Теплоізоляційні матеріали на основі скла.
Кварцове скло. Особливості синтезу та застосування.
Виробництво скляних труб.
Сучасні технології виробництва і декорування скляного посуду.
Прогресивні методи формування скляної тари. Устаткування для формування.
Виробництво оптичного скла. Асортимент та області застосування.
Виробництво технічного скла та склопокрить. Склоізолятори.
Ситали. Класифікація, властивості, технологія та застосування.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль:
– виконання та захист лабораторних робіт.
Підсумковий контроль:
– іспит.
Критерії оцінювання результатів навчання: Письмові звіти з лабораторних робіт (40%).
Підсумковий контроль (60 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (60%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Ящишин Й. М. Технологія скла : у 3-х част – Ч. І. : Фізика і хімія скла : підручник / Й. М. Ящишин. – Львів : Видавництво “Бекид Біт”, 2008. – 204 с.
2. Ящишин Й. М., Жеплинський Т. Б., Дяківський С. І. Технологія скла : у 3-х част – Ч. ІІ. : Основи технології скляної маси : Навчальний підручник / Й. М. Ящишин. – Львів : Видавництво “Бескид Біт”, 2004. – 250 с.
3. Ящишин Й. М., Вахула Я. І., Жеплинський Т. Б., Козій О. І. Технологія скла : у 3-х част – Ч. ІІІ. Технологія скляних виробів: Підручник – Львів: Видавництво “Растр-7”, 2011. – 416 с.
4. Голеус В. І., Салей Ан. А. Властивості боро-силікатного скла та покриттів на його основі: монографія / В. І. Голеус, Ан. А. Салей – Дніпро: ДВНЗ УДХТУ, 2023. – 139 с.
5. Воронов Г. К. Технології виробництва скломатеріалів: конспект лекцій для студентів 1 курсу денної форми навчання другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 161 – Хімічні технології та інженерія / Г. К. Воронов, Харків. нац. ун-т. міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. – Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2020. – 128 с.
6. Інноваційні технології у виробництві спеціального та побутового скла Електронний ресурс: підручник для студ. спеціальності 161 «Хімічні технології та інженерія», спеціалізації «Хімічні технології неорганічних керамічних матеріалів» / М. М. Племянніков, А. П. Яценко, І. В. Пилипенко, Б. Ю. Корнілович; КПІ ім. Ігоря Сікорського. – Електронні текстові дані (1 файл: 5,94 Мбайт). – Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. – 298 с.
7. Голеус В. І. Основи хімічних технологій скла, скловиробів та склопокриттів: навч. посібник. – Дніпропетровськ: Літограф, 2016. – 192 с.
8. Структура та властивості склокристалічних матеріалів: монографія / Л. Л. Брагіна, О. В. Саввова, О. Б. Бабіч, Ю. О. Соболь. – Х.: ООО «Компанія СМІТ», 2016. – 253 с.
9. Сардак Е. М., Голеус В. І., Зайчук О. В. Теплові процеси і агрегати в технології тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів. Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Е. М. Сардак, В. І. Голеус, О. В. Зайчук. – Д.: Видавництво «Свідлер А. Л.», 2015. – 248 с.
10. Племянніков М. М. Хімія і технологія скла. Високотемпературні процеси: навчальний посібник / Племянніков М. М., Яценко А. П., Корнілович Б. Ю.; за ред. чл.-кор. НАН України Б. Ю. Корніловича. – К.: « Освіта України.» 2015. – 183 с.
11. Термічне оброблення і напруження у склі: підруч. для студ. вищ. навч. закл. / С.І. Дяківський, Т.Б. Жеплинський, Й.М. Ящишин. За ред. Й. М. Ящишина – Львів, Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2003 – 196 с.
12. Племянніков М. М., Крупа О. А. Хімія та теплофізика скла: Навчальний посібник. – К.: НТУУ «КПІ» 2000. – 560 с.
13. Вахула Я. І. Фізико-хімічні властивості скла. Методи визначення та розрахунку : навч. посібник / Я. І. Вахула, Г. Я. Магорівська – Львів : Видавництво «Левада», 2022. – 158 с.
14. Магорівська Г. Я. Технологічні та експлуатаційні властивості скла. Методи визначення та розрахунку: навч. посіб. – Львів : Видавництво «Левада», 2023. – 180 с.
15. Вахула Я. І. Основи технології ситалів : навч. посіб. / Я. І. Вахула. – Львів : Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”, 2009. – 96 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).