Проєктування процесів одержання палив і спеціальних нафтопродуктів

Спеціальність: Хімічні технології палива та вуглецевих матеріалів
Код дисципліни: 7.161.05.E.022
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки нафти та газу
Лектор: Доцент, д.т.н. Гунька Володимир Мирославович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни – ознайомити студентів з основами створення робочої документації для виробництв палив і спеціальних нафтопродуктів.
Завдання: Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для контролю та керування технологічними процесами одержання палив і спеціальних нафтопродуктів. Здатність критично аналізувати існуючі хіміко-технологічні процеси та розробляти інноваційні технології одержання палив і спеціальних нафтопродуктів.
Результати навчання: Знати нормативну базу для проектування і будівництва нафто-газопереробних підприємств, включаючи актуальні стандарти, закони та регулювання в галузі. Володіти основами технологічних розрахунків для визначення оптимальних параметрів роботи обладнання, вибору відповідних трубопроводів, трубопровідної арматури та забезпечення ефективності та безпеки виробничих процесів. Знати принципи проектування обв’язки трубопроводами, запобіжною та регулюючою арматурою ключових технологічних вузлів установок одержання палив і спеціальних нафтопродуктів, щоб забезпечити надійність, безпеку та ефективність функціонування цих установок. Володіти основами розробки монтажної і будівельної частин проектної (робочої) документації, що включає детальні креслення, специфікації матеріалів та обладнання, графіки виконання робіт, а також вимоги до якості та безпеки монтажу і будівництва.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Хімія та технологія наноматеріалів Сучасні технології виробництва базових олив та переробки газів Сучасні технології переробки горючих копалин Технологія додатків, реагентів і допоміжних продуктів
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна орієнтована на вивчення основних аспектів проєктування і будівництва установок, що займаються одержанням палив і спеціальних нафтопродуктів. Студенти ознайомляться з нормативно-правовими вимогами, технологічними розрахунками, вибором обладнання та матеріалів, а також сучасними підходами до організації монтажу та будівництва. Навчальний процес спрямований на формування вмінь і навичок, необхідних для реалізації ефективних і екологічно безпечних проектів у сфері переробки природних ресурсів.
Опис: 1. Вступне заняття: мета та завдань курсу; загальні відомості щодо проектування. 2. Нормативна база для проектування і будівництва нафто-газопереробних підприємств. 3. Проектування мережі трубопроводів для ключових технологічних вузлів: реакторів, трубчастих печей, ректифікаційних колон, теплообмінних апаратів, компресорів, насосів та іншого обладнання. Розробка робочих технологічних і монтажних схем. 4. Основні технологічні розрахунки і вибір обладнання, трубопроводів, трубопровідної арматури та ізоляції. 5. Планування земельної ділянки установки та/або заводу: ситуаційний план, генплан, вертикальне планування рельєфу, транспортні комунікації, благоустрій і озеленення. 6. Видача завдань на проектування суміжним спеціальностям: нестандартне обладнання, системи контролю та автоматизації, монтажні роботи, системи теплопостачання, електропостачання, водопостачання і каналізації, системи опалення та вентиляції, блискавкозахист, теплоізоляція. 7. Розробка монтажної і будівельної частини проектної документації. 8. Енергозабезпечення: тепло-, електро- і водопостачання. 9. Охорона навколишнього середовища від забруднення небезпечними речовинами: ідентифікація джерел забруднення, проектні рішення щодо зменшення викидів в атмосферу, системи каналізації та очищення стічних вод, проектування санітарно-захисних зон. 10. Проектування об'єктів загальнозаводського господарства: приймання та зберігання сировини, зберігання та відвантаження готової продукції, забезпечення реагентами, каталізаторами, адсорбентами та мастильними матеріалами, стисненим повітрям, азотом, киснем і воднем, паливне господарство, факельне обладнання, технологічні трубопроводи, лабораторний контроль.
Методи та критерії оцінювання: Практичні заняття і розрахунково-гафічна робота – захист у письмово-усній формі. Екзамен – письмово-усна форма.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль – 40 балів, в т.ч. практичні роботи – 20 балів; розрахунково-гафічна робота – 20 балів. Екзаменаційний контроль – 60 балів, в т.ч. письмова компонента – 40 балів; усна компонента – 20 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Coker, A. K. (2018). Petroleum Refining Design and Applications Handbook, Volume 1. John Wiley & Sons. 2. Coker, A. K. (2021). Petroleum Refining Design and Applications Handbook, Volume 2: Rules of Thumb, Process Planning, Scheduling, and Flowsheet Design, Process Piping Design, Pumps, Compressors, and Process Safety Incidents. Volume 2. John Wiley & Sons.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).