Технологія додатків, реагентів і допоміжних продуктів

Спеціальність: Хімічні технології палива та вуглецевих матеріалів
Код дисципліни: 7.161.05.E.021
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки нафти та газу
Лектор: доцент Топільницький Петро Іванович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомлення студентів з основними типами додатків до палив і олив та основами технології їх одержання, основними принципами виробництва нафтових бітумів, визначення їх фізико-хімічних показників, виробництво розчинників, мастильно-охолоджуючих рідин.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти фахових компетентностей професійного спрямування: – здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для контролю та керування технологічними процесами переробки горючих копалин. – здатність критично аналізувати існуючі хіміко-технологічні процеси та розробляти інноваційні технології переробки горючих копалин.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: - знання механізму дії та область застосування додатків різного призначення; - визначення області застосування та уміння розробити основні схеми установок для одержання спеціальних нафтопродуктів; - уміння підбору певного типу додатків, необхідного для одержання товарних нафтопродуктів; - уміння виправити експлуатаційні властивості нафтопродуктів за допомогою певних додатків; - уміння проводити лабораторний аналіз бітумів та дослідження можливості їх одержання у лабораторних умовах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Сучасні технології переробки горючих копалин Методологія наукових досліджень Хімія та технологія наноматеріалів Сучасні технології виробництва базових олив та переробки вуглеводневих газів Проектування виробництв переробки горючих копалин
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна присвячена вивченню сучасних типів додатків до палив і олив та основ технології їх одержання, основних принципів виробництва нафтових бітумів, розчинників, мастильно-охолоджуючих рідин.
Опис: Додатки до палив. Додатки до олив. Класифікація бітумів та області їх використання. Бітумні емульсії і композиції. Нафтові розчинники. Мастильно-охолоджуючі рідини.
Методи та критерії оцінювання: Лабораторні роботи – захист у письмово-усній формі. Екзамен – письмово-усна форма.
Критерії оцінювання результатів навчання: письмові звіти з лабораторних робіт - 30, підсумковий контроль -50 балів усне опитування 20 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з курсу «Технологія додатків, реагентів і допоміжних продуктів» для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти, спеціальності 161 Хімічні технології та інженерія, галузі знань 16 Хімічна інженерія та біоінженерія/ Укл.: Топільницький П.І, Романчук В.В. - вид-во НУ «ЛП», 2024, - 28 с. Рекомендована література Базова 1. Петро Топільницький, Вікторія Романчук. Технологія додатків, реагентів і допоміжних продуктів. Навч. посібник Видавництво Львівської політехніки. Львів. 2022. – 172 с. 2. Топільницький П.І., Гринишин О.Б., Лазорко О.І., Романчук В.В. Фізико-хімічні та експлуатаційні властивості товарних нафтопродуктів – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2015. – 248 с. 3. Оливи. Моторні, турбінні, гідравлічні та трансмісійні: властивості та якість. / під ред Сергія Бойченка, Андрій Пушак, Петро Топільницький, Йосип Любінін, Казимир Лейда. Підручник – К.: «Центр учбової літератури», 2019. –323 с. 4. Моторні палива: властивості та якість / Сергій Бойченко, Андрій Пушак, Петро Топільницький, Казимир Лейда. Підручник –К. :“Видавництво “Центр учбової літератури”, 2017. – 324 с. 5. Високоякісні бітуми для будівництва українських доріг / С.В. Бойченко, М.М. Братичак, О.Б. Гринишин, П.І. Топільницький, С.В. Пиш?єв. Монографія. – К.: ТОВ «НВФ «Славутич-Дельфін», 2016. – 194 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).