Технологія водопідготовки для харчових та косметичних виробництв

Спеціальність: Хімічні технології харчових добавок та косметичних засобів
Код дисципліни: 7.161.08.E.024
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Органічна хімія
Лектор: професор Стецишин Юрій Богданович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни “Технологія водопідготовки для харчових та косметичних виробництв ” є одержання знань, пов’язаних з вирішенням питань теоретичних основ водопідготовки та надання студенту можливості найбільш повно ознайомитися з матеріалами, які використовуються для вивчення сучасних питань підготовки якісної питної води.
Завдання: Завдання навчальної дисципліни відповідно до освітньої програми: - здатність впроваджувати процес водопідготовки у виробництво технології харчових продуктів на основі розуміння сутності перетворень основних компонентів продовольчої сировини впродовж технологічного процесу; - здатність управляти технологічними процесами з використанням технічного, інформаційного та програмного забезпечення; - здатність організовувати та проводити контроль якості води; - здатність обирати експлуатувати технологічне обладнання, складати апаратурно-технологічні схеми для водопідготовки; - здатність визначати та аналізувати склад води. Компетентності та програмні результати навчання Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей. Фахових компетентностей професійного спрямування: Блок 1 - Хімічні технології харчових добавок та косметичних засобів ФКС1.Здатність розуміти основні принципи створення і функціонування маловідходних технологічних процесів та організовувати їх застосування та раціональне використання у виробництвах харчової та косметичної промисловості. Блок 2 - Технології синтезу харчових добавок та інгредієнтів косметичних засобів ФКС6.Здатність використовувати знання методів очистки води від різних видів забруднювачів з метою її підготовки для використання на харчових та косметичних виробництвах.
Результати навчання: ПРН1 Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій. ПРН2 Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв харчових продуктів та косметичних засобів, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. ПРН6. Розробляти та реалізовувати проекти в сфері хімічних технологій та дотичні до неї міждисциплінарні проекти з урахуванням соціальних, економічних, екологічних та правових аспектів. УМ6. Застосовувати різні методи очистки води від механічних, хімічних та біологічних забруднювачів для підготовки до використання на харчових та косметичних виробництвах. КОМ1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською). КОМ2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях. АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань. АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. АіВ4. Здатність демонструвати розуміння основних екологічних засад, охорони праці та безпеки життєдіяльності та їх застосування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Токсикологія продуктів харчування та косметичних засобів Технології харчових та біологічно активних добавок Експертиза та контроль якості продуктів харчування та косметичних засобів Мікробіологія
Короткий зміст навчальної програми: Предмет водопідготовки для харчових виробництв. Основні етапи її розвитку та сучасні досягнення в теорії і практиці. Пріоритетні напрямки водопідготовки для харчових виробництв. Сучасне розуміння структури води та основних життєвих процесів за її участю. Класифікація забруднень води: механічні, хімічні та біологічні. Шляхи очистки води від хімічних забруднювачів. Шляхи очистки води від механічних забруднювачів. Шляхи очистки води від біологічних забруднювачів.
Опис: Вивчення основних вимог до питної води, ознайомлення з стандартами якості води; засвоєння основних технологічних процесів очистки природних вод для питного водоспоживання; вивчення основних фізичних, хімічних, бактеріологічних показників якості води та нормативів для питного водоспоживання; освоєння методів обробки, очищення води на харчових підприємствах; усвідомлення сучасних технологій водопідготовки галузей харчової промисловості.
Методи та критерії оцінювання: 1. Поточний контроль: колоквіуми, письмові звіти до лабораторних робіт, усне опитування (40%). 2. Семестровий контроль: залік (60%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах = Поточний контроль (ПК) + Заліковий контроль (ЗК) Разом балів = 40+60=100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Воронов С.А., Будішевська О.Г. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт «Технологія водопідготовки для харчових та косметичних виробництв». Львів: Видавництво Львівська політехніка, 2009. – 46 с. Рекомендована література Базова 1. Олабоді, О. В. (2021). Технологія питної води та водопідготовки харчових виробництв. Нац. ун-т харч. технол., Наук.-техн. б-ка. – Київ, 2021. – 191 с. https://dspace.nuft.edu.ua/server/api/core/bitstreams/5c90daad-8c91-4ebf-8797-94139fecb1ab/content 2. Mancosu, N., Snyder, R. L., Kyriakakis, G., & Spano, D. (2015). Water scarcity and future challenges for food production. Water, 7(3), 975-992. 3. Kirby, R. M., Bartram, J., & Carr, R. (2003). Water in food production and processing: quantity and quality concerns. Food control, 14(5), 283-299. 4. Mekonnen, M. M., & Gerbens-Leenes, W. (2020). The water footprint of global food production. Water, 12(10), 2696. Допоміжна 1. Nastyshyn, S., Raczkowska, J., Stetsyshyn, Y., Orzechowska, B., Bernasik, A., Shymborska, Y., ... & Budkowski, A. (2020). Non-cytotoxic, temperature-responsive and antibacterial POEGMA based nanocomposite coatings with silver nanoparticles. RSC advances, 10(17), 10155-10166.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).