Екологічні аспекти та технології переробки відходів харчових та косметичних виробництв
Спеціальність: Хімічні технології харчових добавок та косметичних засобів
Код дисципліни: 7.161.08.E.018
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Органічна хімія
Лектор: к.х.н., доцент, Васильєв Віктор Петрович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
загальних: розуміння необхідності екологізації економіки, в тому числі і технологій харчової промисловості, тобто системи заходів спрямованих на організацію екологічно стійких ландшафтів, забезпечення розширеного відтворення в сфері виробництва і природному середовищі, а також раціональне використання природних ресурсів і стабільне зростання виробництва високоякісної екологічно безпечної продукції землеробства і тваринництва за мінімального забруднення довкілля.
фахових: знати які види товарної продукції та за допомогою яких технологій можна отримати з відходів основних виробництв харчової та косметичної промисловості.
Результати навчання: • Володіти основами екології, мати уявлення про екосистеми та їх динаміку, знати основні закони екології.
• Знати про сучасний стан забруднення атмосферного повітря, води та ґрунту та основні фактори, які впливають на цей процес.
• Мати уявлення про техногенний вплив підприємств харчової промисловості на оточуюче середовище та основні ланки технологічного циклу в яких утворюються тверді відходи, викиди в атмосферу та забруднена вода.
• Знати та розуміти основні принципи створення маловідходних технологічних процесів.
• Знати які типи води використовуються на підприємствах харчової промисловості та як організувати її раціональне використання.
• Знати про види рідких, газоподібних, та твердих відходів, які утворюються в основних галузях харчової промисловості: у виробництві борошна та круп, рослинних олій, алкогольних та безалкогольних напоїв; хлібопекарській, крохмале-патоковій, цукровій, молочній, м’ясній, спиртовій, інших галузях та у виробництві косметичних засобів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
• Органічна хімія
• Процеси та апарати хімічних виробництв
• Технологія харчових виробництв
• Хімія та технологія косметичних засобів
Короткий зміст навчальної програми: У навчальній дисципліні “Екологічні аспекти та технології переробки відходів харчових та косметичних виробництв” розглядається екологічна ситуація у світі, на Україні та у Львівській області. Проводиться аналіз стану атмосферного повітря, грунтів та водних ресурсів на Україні. Розглядається техногенний вплив, який оказують підприємства харчової промисловості на довколишнє середовище. Для основних галузей харчової промисловості: у виробництві борошна та круп, рослинних олій, алкогольних та безалкогольних напоїв; хлібопекарській, крохмале-патоковій, цукровій, молочній, м’ясній, спиртовій, інших галузях та у виробництві косметичних засобів вивчаються види рідких, газоподібних та твердих відходів які утворюються під час проведення технологічних процесів. Детально розглядаються вторинні сировинні ресурси, які утворюються у цих процесах, а також які товарні продукти та за допомогою яких технологій можуть бути виготовлені з них.
Опис: Дисципліна “Екологічні аспекти та технології переробки відходів харчових та косметичних виробництв” належить до прикладних і є новим оригінальним сучасним курсом для підготовки магістрів зі спеціалізації “Хімічні технології харчових добавок та косметичних засобів”. Вона є однією з дисциплін, які забезпечують сучасний рівень підготовки таких фахівців. В сучасних умовах надзвичайно важливу роль грає екологізація економіки, в тому числі і технологій харчової промисловості. Екологізації виробництва досягають завдяки раціональному переробленню сировини і впровадженню безвідходних і маловідходних технологій, які характеризуються мінімумом розсіюваних та неутилізованих відходів, що забруднюють навколишнє природне середовище. З цією метою впроваджують технології комплексного перероблення сировини, оптимізують технологічні параметри технологій та здійснюють їх автоматизацію, розробляють ефективні системи очищення газодимових викидів в атмосферне повітря, стічних вод з використанням останніх у циклах замкненого водообороту, утилізують відходи виробництва, розробляють систему заходів, щодо збереження паливно-енергетичних та інших природних ресурсів.
У курсі “Екологічні аспекти та технології переробки відходів харчових та косметичних виробництв” якраз і розглядаються основні види віходів які утворються при виробництві харчових продуктів та косметичних засобів, та методи якими іх можна перетворити на харчову, кормову та технічну продукцію.
Методи та критерії оцінювання: Реферати, колоквіуми та залік (письмово-усна форма).
Критерії оцінювання результатів навчання: Проміжний контроль - два реферати по 10 балів, два колоквіуми по 20 балів.
Підсумковий контроль залік 40 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Дубініна А. А., Хацкевич Ю. М., Попова Т. М., Ленерт С. О. Загальна технологія харчових виробництв : навч. посібник. Х. : ХДУХТ, 2016. 497 с.
2. Бухкало С.І. Загальна технологія харчових виробництв у прикладах і задачах: Підручник.-К.: Центр навчальної літератури, 2018. –108 с.
3. Загальні технології харчових виробництв// В. Домарецький, П. Шиян, М. Калакура та ін.; -К.: Університет "Україна", 2010.
4. Сучасні напрями розвитку технологій виробництва харчових продуктів: стислий конспект лекцій для студентів спеціальності 102 «Хімія» денної форми навчання / уклад. Ю. В. Мєнафова. – Краматорськ : ДДМА, 2019. –64 с.
5. Мягченко О. П. Основи екології. Підручник. – К.: Центр учбової літератури, 2010.
– 312 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).