Функціональна анатомія та патологія опорно-рухового апарату
Спеціальність: Технології ортопедичних та реабілітаційних виробів медичного призначення
Код дисципліни: 7.163.04.O.005
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: Професор кафедри ТБСФБ, д.б.н. Гавриляк Вікторія Василівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність:
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі ортопедичних технології та інженерії під час професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій і характеризується невизначеністю умов і вимог;
Фахові компетентності:
КС3. Здатність аналізувати складні медико-інженерні та біоінженерні проблеми та здійснювати їх формалізацію для знаходження кількісних рішень із застосуванням сучасних математичних методів та інформаційних технологій. Брати участь в науково-дослідній діяльності при вирішенні інженерних і наукових задач при розробці експериментальних моделей і зразків протезно-ортопедичних виробів.
Результати навчання: РН 1: ПР2. Аналізувати і вирішувати складні медико-інженерні та біоінженерні проблеми спрямовані на відновлення втрачених органів, їх функцій, сегментів опорно-рухового апарату, з метою підвищення якості життя людей з фізичними вадами і обмеженнями.
РН 2: КОМ. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
РН 3: АіВ1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів.
РН4: АіВ2. Відповідальність за внесок до професійних знань і практики та/або оцінювання результатів діяльності команд та колективів.
РН 5:АіВ3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Біомеханіка
Проектування біотехнічних систем
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Функціональна анатомія та патологія опорно-рухового апарату» передбачає засвоєння студентами глибоких специфічних знань з анатомії, фізіології, біомеханіки, та патології опорно-рухового апарату, що створить передумови для застосування вивчених прийомів і методів впливу на рухову функцію людини, а також розуміння можливостей компенсувати втрату фізичних функцій
Опис: Тема1:
Предмет функціональної анатомії та патології опорно-рухового апарату, його зміст та місце у навчальному процесі.
Основні задачі функціональної анатомії
Вступ у кінезіологію
Базові принципи кінезіології
Тема 2:
Гістологія
Види тканин людського організму.
Особливості будови сполучної тканини
Будова кістки
Хрящова тканина
Тема 3:
Функціональне значення опорно-рухової системи.
Класифікація кісток.
Будова осьового скелету людини
Будова черепа.
Вікові і статеві особливості скелету.
Аномалії розвитку скелета.
Тема 4:
Артрологія
Види з’єднання кісток
Будова суглоба
Класифікація суглобів
Допоміжні структури
Тема 5:
Міологія
Будова м’язу
Функції м’язів
Класифікація м’язів
Сухожилля та зв’язки
2
Тема 6:
Біохімія м’язового скорочення
Синапс - структурна організація м’язових волокон
Структурні і біохімічні зміни в м’язах при скороченні і розслабленні
Тема 7. Нервова система
Класифікація нервової системи
Будова нейрона
Передача імпульсу
Тема 8:
Функціональність м’язів
Типи м’язового скорочення
Класифікація м’язів згідно продукування руху
Тема 9: М’язово-скелетні важелі
Типи важелів
Момент дії м’язів
Тема 10: Структура й рухи верхньої кінцівки:
Плечовий суглоб.
Ліктьовий суглоб
Променево-зап’ястковий суглоб
Кисть
Тема 11: Структура й рухи нижньої кінцівки:
Тазостегновий суглоб
Колінний суглоб
Гомілково-стопний суглоб
стопа.
Тема 12: Структура й рухи хребта:
Обсяг рухів хребта
Кістки та зв’язки грудної клітки й хребта
М’язи й місця їх кріплення.
Функції м’язів та їх іннервація
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр.
Поточний контроль здійснюється під час лекцій і практичних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі виконання письмово-усного контролю та захисту практичних робіт.
• контроль на лекції, як вибіркове усне опитування студентів;
• тестовий контроль та усне опитування на практичних заняттях за вивченими темами;
• перевірка і оцінка письмових завдань на всіх практичних заняттях та виконання індивідуальних завдань.
Семестровий контроль проводиться у формі екзамену. Екзамен – це форма СК результатів навчання студента за всіма видами робіт, передбачених програмою навчальної дисципліни за семестр.
Критерії оцінювання результатів навчання: Захист практичних робіт – 30 балів
Письмово-усний експрес-контроль – 20 балів
Екзаменаційна контрольна робота, в тому числі усна компонента - 50 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: а) основна:
1. Функціональна анатомія опорно-рухового апарату: навч. посіб. / А.Д. Салєєва, О.Г. Аврунін, І.В. Кабаненко, В.М. Зайцев, О.М. Дацок, Р.О. Бобошко, І.С. Дондорева, А.Ю. Чугаєв, П.О. Баєв, С.В. Корнєєв, О.М. Литвиненко. ? Харків: ХНУРЕ, 2023. ? 214 с.
2. Анатомія людини. У трьох томах. Том перший / Під ред. проф. В.Г. Ковешнікова. Львів: вид-во «Магнолія», 2021. 328 с.; Том другий / Під ред. проф. В.Г. Ковешнікова. Львів: вид-во «Магнолія», 2021. 260 с.; Том третій / Під ред. проф. В.Г. Ковешнікова. Львів: вид-во «Магнолія», 2021. 400 с.
3. Анатомія людини. У трьох томах. Том перший / А. С. Головацький, В. Г. Черкасов, М. Р Сапін, Я. І. Федонюк. Вінниця : Нова книга, 2019. 368 с.; Том другий / А. С. Головацький, В. Г. Черкасов, М. Р. Сапин, А. Р. Парахін. Вінниця : Нова книга, 2019. 456 с.; Том третій / А. С. Головацький, В. Г. Черкасов, М. Р. Сапін, А. Р. Парахін. Вінниця : Нова книга, 2019. 376 с.
4. Неттер Ф. Атлас анатомії людини / Під ред. проф. Ю.Б. Чайковського. Львів: Наутілус, 2004. 592 с.
б) допоміжна:
1. Коцан І.Я., Гринчук В.О., Велемець В.Х., Шварц Л., Пикалюк В.С., Шевчук Т.Я. Анатомія людини: підручник для студ.вищ.навч.закл.- Луцьк:ВНУ імені Лесі Українки., 2010 . 902с.
2. Пикалюк В. С., Лавринюк В. Є., Шевчук Т. Я., Апончук Л.С. Анатомія опорно-рухового апарату: Навчально-методичний посібник. Луцьк: ФОП Іванюк В.П., 2022. 298 с.
3. Функціональна анатомія: Федонюк Я.І., Мицкан Б.М., Попель С. Підручник для студентів навчальних закладів з фізичного виховання і спорту III-IV рівнів акредитації. За ред. Федонюка Я.І., Мицкана Б.М. Тернопіль: Навчальна книга. Богдан, 2007. 552с.
4. Гринчук В.О., Велемець В.Х., Пикалюк В.С., Шварц Л.О., Шевчук Т.Я., Поручинський А.І. Опорно-руховий апарат людини: Навч. посібник. Луцьк: Надстир’я, 2003. 360 с.
5. Кравчук С.Ю. Анатомія людини. Навчальний посібник. В 2 т. Чернівці: Поділля, 1998. Т.1. 296 с.; Т.2. 344 с.
6. Коляденко Г.І. Анатомія людини: Підручник. К.: Либідь, 2001. 384 с. 5.
11. Свиридов О.І. Анатомія людини: Підручник / За ред. І.І. Бобрика. К.: Вища шк., 2000. 399с.
7. Энока Р.М. Основы кинезиологии (переклад з англійської). – К.: Олимпийская литература, 2000. – 399 с.
8. Kinesiology of the musculoskeletal system: foundations for rehabilitation / Donald A. Neumann; primary artwork by Elisabeth Roen Kelly, Craig Kiefer, Kimberly Martens, Claudia M. Grosz. St. Louis, Missouri: Elsevier, Inc., [2017]
9. Сlinical kinesiology and anatomy / Lynn S. Lippert. — 5th ed. [FA Davis Company, 2011]
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).