Функціональна анатомія та патологія опорно-рухового апарату

Спеціальність: Технології ортопедичних та реабілітаційних виробів медичного призначення
Код дисципліни: 7.163.04.O.005
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: Професор кафедри ТБСФБ, д.б.н. Гавриляк Вікторія Василівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни. Метою вивчення дисципліни є формування у студентів професійно необхідних для практичної діяльності знань, умінь і навичок, для розуміння патології процесу, причин виникнення різних видів втрати руху, встановлення функціональних порушень опорно-рухового апарату і пов’язаних з ними обмежень життєдіяльності, оцінки реабілітаційного потенціалу організму і подальшої корекції.
Завдання: Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі ортопедичних технології та інженерії під час професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій і характеризується невизначеністю умов і вимог; Фахові компетентності: КС3. Здатність аналізувати складні медико-інженерні та біоінженерні проблеми та здійснювати їх формалізацію для знаходження кількісних рішень із застосуванням сучасних математичних методів та інформаційних технологій. Брати участь в науково-дослідній діяльності при вирішенні інженерних і наукових задач при розробці експериментальних моделей і зразків протезно-ортопедичних виробів.
Результати навчання: РН 1: ПР2. Аналізувати і вирішувати складні медико-інженерні та біоінженерні проблеми спрямовані на відновлення втрачених органів, їх функцій, сегментів опорно-рухового апарату, з метою підвищення якості життя людей з фізичними вадами і обмеженнями. РН 2: КОМ. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. РН 3: АіВ1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів. РН4: АіВ2. Відповідальність за внесок до професійних знань і практики та/або оцінювання результатів діяльності команд та колективів. РН 5:АіВ3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Біомеханіка Проектування біотехнічних систем
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Функціональна анатомія та патологія опорно-рухового апарату» передбачає засвоєння студентами глибоких специфічних знань з анатомії, фізіології, біомеханіки, та патології опорно-рухового апарату, що створить передумови для застосування вивчених прийомів і методів впливу на рухову функцію людини, а також розуміння можливостей компенсувати втрату фізичних функцій
Опис: Тема1: Предмет функціональної анатомії та патології опорно-рухового апарату, його зміст та місце у навчальному процесі. Основні задачі функціональної анатомії Вступ у кінезіологію Базові принципи кінезіології Тема 2: Гістологія Види тканин людського організму. Особливості будови сполучної тканини Будова кістки Хрящова тканина Тема 3: Функціональне значення опорно-рухової системи. Класифікація кісток. Будова осьового скелету людини Будова черепа. Вікові і статеві особливості скелету. Аномалії розвитку скелета. Тема 4: Артрологія Види з’єднання кісток Будова суглоба Класифікація суглобів Допоміжні структури Тема 5: Міологія Будова м’язу Функції м’язів Класифікація м’язів Сухожилля та зв’язки 2 Тема 6: Біохімія м’язового скорочення Синапс - структурна організація м’язових волокон Структурні і біохімічні зміни в м’язах при скороченні і розслабленні Тема 7. Нервова система Класифікація нервової системи Будова нейрона Передача імпульсу Тема 8: Функціональність м’язів Типи м’язового скорочення Класифікація м’язів згідно продукування руху Тема 9: М’язово-скелетні важелі Типи важелів Момент дії м’язів Тема 10: Структура й рухи верхньої кінцівки: Плечовий суглоб. Ліктьовий суглоб Променево-зап’ястковий суглоб Кисть Тема 11: Структура й рухи нижньої кінцівки: Тазостегновий суглоб Колінний суглоб Гомілково-стопний суглоб стопа. Тема 12: Структура й рухи хребта: Обсяг рухів хребта Кістки та зв’язки грудної клітки й хребта М’язи й місця їх кріплення. Функції м’язів та їх іннервація
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль здійснюється під час лекцій і практичних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі виконання письмово-усного контролю та захисту практичних робіт. • контроль на лекції, як вибіркове усне опитування студентів; • тестовий контроль та усне опитування на практичних заняттях за вивченими темами; • перевірка і оцінка письмових завдань на всіх практичних заняттях та виконання індивідуальних завдань. Семестровий контроль проводиться у формі екзамену. Екзамен – це форма СК результатів навчання студента за всіма видами робіт, передбачених програмою навчальної дисципліни за семестр.
Критерії оцінювання результатів навчання: Захист практичних робіт – 30 балів Письмово-усний експрес-контроль – 20 балів Екзаменаційна контрольна робота, в тому числі усна компонента - 50 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: а) основна: 1. Функціональна анатомія опорно-рухового апарату: навч. посіб. / А.Д. Салєєва, О.Г. Аврунін, І.В. Кабаненко, В.М. Зайцев, О.М. Дацок, Р.О. Бобошко, І.С. Дондорева, А.Ю. Чугаєв, П.О. Баєв, С.В. Корнєєв, О.М. Литвиненко. ? Харків: ХНУРЕ, 2023. ? 214 с. 2. Анатомія людини. У трьох томах. Том перший / Під ред. проф. В.Г. Ковешнікова. Львів: вид-во «Магнолія», 2021. 328 с.; Том другий / Під ред. проф. В.Г. Ковешнікова. Львів: вид-во «Магнолія», 2021. 260 с.; Том третій / Під ред. проф. В.Г. Ковешнікова. Львів: вид-во «Магнолія», 2021. 400 с. 3. Анатомія людини. У трьох томах. Том перший / А. С. Головацький, В. Г. Черкасов, М. Р Сапін, Я. І. Федонюк. Вінниця : Нова книга, 2019. 368 с.; Том другий / А. С. Головацький, В. Г. Черкасов, М. Р. Сапин, А. Р. Парахін. Вінниця : Нова книга, 2019. 456 с.; Том третій / А. С. Головацький, В. Г. Черкасов, М. Р. Сапін, А. Р. Парахін. Вінниця : Нова книга, 2019. 376 с. 4. Неттер Ф. Атлас анатомії людини / Під ред. проф. Ю.Б. Чайковського. Львів: Наутілус, 2004. 592 с. б) допоміжна: 1. Коцан І.Я., Гринчук В.О., Велемець В.Х., Шварц Л., Пикалюк В.С., Шевчук Т.Я. Анатомія людини: підручник для студ.вищ.навч.закл.- Луцьк:ВНУ імені Лесі Українки., 2010 . 902с. 2. Пикалюк В. С., Лавринюк В. Є., Шевчук Т. Я., Апончук Л.С. Анатомія опорно-рухового апарату: Навчально-методичний посібник. Луцьк: ФОП Іванюк В.П., 2022. 298 с. 3. Функціональна анатомія: Федонюк Я.І., Мицкан Б.М., Попель С. Підручник для студентів навчальних закладів з фізичного виховання і спорту III-IV рівнів акредитації. За ред. Федонюка Я.І., Мицкана Б.М. Тернопіль: Навчальна книга. Богдан, 2007. 552с. 4. Гринчук В.О., Велемець В.Х., Пикалюк В.С., Шварц Л.О., Шевчук Т.Я., Поручинський А.І. Опорно-руховий апарат людини: Навч. посібник. Луцьк: Надстир’я, 2003. 360 с. 5. Кравчук С.Ю. Анатомія людини. Навчальний посібник. В 2 т. Чернівці: Поділля, 1998. Т.1. 296 с.; Т.2. 344 с. 6. Коляденко Г.І. Анатомія людини: Підручник. К.: Либідь, 2001. 384 с. 5. 11. Свиридов О.І. Анатомія людини: Підручник / За ред. І.І. Бобрика. К.: Вища шк., 2000. 399с. 7. Энока Р.М. Основы кинезиологии (переклад з англійської). – К.: Олимпийская литература, 2000. – 399 с. 8. Kinesiology of the musculoskeletal system: foundations for rehabilitation / Donald A. Neumann; primary artwork by Elisabeth Roen Kelly, Craig Kiefer, Kimberly Martens, Claudia M. Grosz. St. Louis, Missouri: Elsevier, Inc., [2017] 9. Сlinical kinesiology and anatomy / Lynn S. Lippert. — 5th ed. [FA Davis Company, 2011]
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).