Функціональна анатомія та патологія опорно-рухового апарату
Спеціальність: Технології ортопедичних та реабілітаційних виробів медичного призначення
Код дисципліни: 7.163.04.O.005
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: Професор кафедри ТБСФБ, д.б.н. Гавриляк Вікторія Василівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність:
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі ортопедичних технології та інженерії під час професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій і характеризується невизначеністю умов і вимог;
Фахові компетентності:
КС3. Здатність аналізувати складні медико-інженерні та біоінженерні проблеми та здійснювати їх формалізацію для знаходження кількісних рішень із застосуванням сучасних математичних методів та інформаційних технологій. Брати участь в науково-дослідній діяльності при вирішенні інженерних і наукових задач при розробці експериментальних моделей і зразків протезно-ортопедичних виробів.
Результати навчання: РН 1: ПР2. Аналізувати і вирішувати складні медико-інженерні та біоінженерні проблеми спрямовані на відновлення втрачених органів, їх функцій, сегментів опорно-рухового апарату, з метою підвищення якості життя людей з фізичними вадами і обмеженнями.
РН 2: КОМ. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
РН 3: АіВ1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів.
РН4: АіВ2. Відповідальність за внесок до професійних знань і практики та/або оцінювання результатів діяльності команд та колективів.
РН 5:АіВ3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Біомеханіка
Проектування біотехнічних систем
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Функціональна анатомія та патологія опорно-рухового апарату» передбачає засвоєння студентами глибоких специфічних знань з анатомії, фізіології, біомеханіки, та патології опорно-рухового апарату, що створить передумови для застосування вивчених прийомів і методів впливу на рухову функцію людини, а також розуміння можливостей компенсувати втрату фізичних функцій
Опис: Тема1:
Предмет функціональної анатомії та патології опорно-рухового апарату, його зміст та місце у навчальному процесі.
Основні задачі функціональної анатомії
Вступ у кінезіологію
Базові принципи кінезіології
Тема 2:
Гістологія
Види тканин людського організму.
Особливості будови сполучної тканини
Будова кістки
Хрящова тканина
Тема 3:
Функціональне значення опорно-рухової системи.
Класифікація кісток.
Будова осьового скелету людини
Будова черепа.
Вікові і статеві особливості скелету.
Аномалії розвитку скелета.
Тема 4:
Артрологія
Види з’єднання кісток
Будова суглоба
Класифікація суглобів
Допоміжні структури
Тема 5:
Міологія
Будова м’язу
Функції м’язів
Класифікація м’язів
Сухожилля та зв’язки
2
Тема 6:
Біохімія м’язового скорочення
Синапс - структурна організація м’язових волокон
Структурні і біохімічні зміни в м’язах при скороченні і розслабленні
Тема 7. Нервова система
Класифікація нервової системи
Будова нейрона
Передача імпульсу
Тема 8:
Функціональність м’язів
Типи м’язового скорочення
Класифікація м’язів згідно продукування руху
Тема 9: М’язово-скелетні важелі
Типи важелів
Момент дії м’язів
Тема 10: Структура й рухи верхньої кінцівки:
Плечовий суглоб.
Ліктьовий суглоб
Променево-зап’ястковий суглоб
Кисть
Тема 11: Структура й рухи нижньої кінцівки:
Тазостегновий суглоб
Колінний суглоб
Гомілково-стопний суглоб
стопа.
Тема 12: Структура й рухи хребта:
Обсяг рухів хребта
Кістки та зв’язки грудної клітки й хребта
М’язи й місця їх кріплення.
Функції м’язів та їх іннервація
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр.
Поточний контроль здійснюється під час лекцій і практичних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі виконання письмово-усного контролю та захисту практичних робіт.
• контроль на лекції, як вибіркове усне опитування студентів;
• тестовий контроль та усне опитування на практичних заняттях за вивченими темами;
• перевірка і оцінка письмових завдань на всіх практичних заняттях та виконання індивідуальних завдань.
Семестровий контроль проводиться у формі екзамену. Екзамен – це форма СК результатів навчання студента за всіма видами робіт, передбачених програмою навчальної дисципліни за семестр.
Критерії оцінювання результатів навчання: Захист практичних робіт – 30 балів
Письмово-усний експрес-контроль – 20 балів
Екзаменаційна контрольна робота, в тому числі усна компонента - 50 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: а) основна:
1. Функціональна анатомія опорно-рухового апарату: навч. посіб. / А.Д. Салєєва, О.Г. Аврунін, І.В. Кабаненко, В.М. Зайцев, О.М. Дацок, Р.О. Бобошко, І.С. Дондорева, А.Ю. Чугаєв, П.О. Баєв, С.В. Корнєєв, О.М. Литвиненко. ? Харків: ХНУРЕ, 2023. ? 214 с.
2. Анатомія людини. У трьох томах. Том перший / Під ред. проф. В.Г. Ковешнікова. Львів: вид-во «Магнолія», 2021. 328 с.; Том другий / Під ред. проф. В.Г. Ковешнікова. Львів: вид-во «Магнолія», 2021. 260 с.; Том третій / Під ред. проф. В.Г. Ковешнікова. Львів: вид-во «Магнолія», 2021. 400 с.
3. Анатомія людини. У трьох томах. Том перший / А. С. Головацький, В. Г. Черкасов, М. Р Сапін, Я. І. Федонюк. Вінниця : Нова книга, 2019. 368 с.; Том другий / А. С. Головацький, В. Г. Черкасов, М. Р. Сапин, А. Р. Парахін. Вінниця : Нова книга, 2019. 456 с.; Том третій / А. С. Головацький, В. Г. Черкасов, М. Р. Сапін, А. Р. Парахін. Вінниця : Нова книга, 2019. 376 с.
4. Неттер Ф. Атлас анатомії людини / Під ред. проф. Ю.Б. Чайковського. Львів: Наутілус, 2004. 592 с.
б) допоміжна:
1. Коцан І.Я., Гринчук В.О., Велемець В.Х., Шварц Л., Пикалюк В.С., Шевчук Т.Я. Анатомія людини: підручник для студ.вищ.навч.закл.- Луцьк:ВНУ імені Лесі Українки., 2010 . 902с.
2. Пикалюк В. С., Лавринюк В. Є., Шевчук Т. Я., Апончук Л.С. Анатомія опорно-рухового апарату: Навчально-методичний посібник. Луцьк: ФОП Іванюк В.П., 2022. 298 с.
3. Функціональна анатомія: Федонюк Я.І., Мицкан Б.М., Попель С. Підручник для студентів навчальних закладів з фізичного виховання і спорту III-IV рівнів акредитації. За ред. Федонюка Я.І., Мицкана Б.М. Тернопіль: Навчальна книга. Богдан, 2007. 552с.
4. Гринчук В.О., Велемець В.Х., Пикалюк В.С., Шварц Л.О., Шевчук Т.Я., Поручинський А.І. Опорно-руховий апарат людини: Навч. посібник. Луцьк: Надстир’я, 2003. 360 с.
5. Кравчук С.Ю. Анатомія людини. Навчальний посібник. В 2 т. Чернівці: Поділля, 1998. Т.1. 296 с.; Т.2. 344 с.
6. Коляденко Г.І. Анатомія людини: Підручник. К.: Либідь, 2001. 384 с. 5.
11. Свиридов О.І. Анатомія людини: Підручник / За ред. І.І. Бобрика. К.: Вища шк., 2000. 399с.
7. Энока Р.М. Основы кинезиологии (переклад з англійської). – К.: Олимпийская литература, 2000. – 399 с.
8. Kinesiology of the musculoskeletal system: foundations for rehabilitation / Donald A. Neumann; primary artwork by Elisabeth Roen Kelly, Craig Kiefer, Kimberly Martens, Claudia M. Grosz. St. Louis, Missouri: Elsevier, Inc., [2017]
9. Сlinical kinesiology and anatomy / Lynn S. Lippert. — 5th ed. [FA Davis Company, 2011]
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).