Спеціальні методи досліджень структури і властивостей високомолекулярних сполук

Спеціальність: Технології ортопедичних та реабілітаційних виробів медичного призначення
Код дисципліни: 7.163.04.E.019
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки пластмас
Лектор: доцент, к.т.н. Тарас Володимирович Гуменецький
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є ознайомлення студентів з основними сучасними інструментальними методами досліджень структури та технологічних і експлуатаційних властивостей полімерних матеріалів та виробів на їхній основі, з теоретичними та практичними аспектами проведення досліджень, а також з взаємозв’язком останніх зі структурою, хімічною природою та фізичними станами полімерів.
Завдання: Загальні компетентності: 1. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Фахові компетентності: 1. Здатність досліджувати, класифікувати і аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв. 2. Здатність використовувати результати наукових досліджень і дослідно-конструкторських розробок для вдосконалення існуючих та/або розробки нових технологій і обладнання хімічних виробництв. 3. Здатність використовувати сучасне спеціальне наукове обладнання та програмне забезпечення при проведенні експериментальних досліджень і здійсненні дослідно-конструкторських розробок у сфері хімічних технологій та інженерії. 4. Здатність планувати і виконувати наукові дослідження в галузі хімічної інженерії. Фахові компетентності професійного спрямування: 1. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички в галузі високомолекулярних сполук для аналізу, оцінювання і проектування інноваційних технологічних процесів обладнання та виробництв синтетичного каучуку та еластомерів.
Результати навчання: ПР 1. Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій. ПР 2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. ПР 4. Оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв. ПР 7. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. КОМ 1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. АіВ3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: 1. Теоретичні основи технології виробництва високомолекулярних сполук. 2. Хімічна технологія синтезу високо-молекулярних сполук. 3. Обладнання заводів виробництва полімерів. Супутні і наступні навчальні дисципліни: 1. Технологічні процеси синтезу і модифікування полімерів. 2. Нанотехнології та полімерні матеріали. 3. Нові технології у виробництві високомолекулярних сполук.
Короткий зміст навчальної програми: У лекційному матеріалі розглядаються основні сучасні інструментальні методи дослідження структури та технологічних і експлуатаційних властивостей полімерних матеріалів, вивчаються спеціальні методи дослідження їхньої структури і властивостей. Також детально висвітлюються теоретичні та практичні аспекти проведення досліджень, особлива увага звернена на дослідження властивостей полімерів та виробів на їхній основі у взаємозв’язку зі структурою, хімічною природою та фізичними станами.
Опис: Структура і фізичні стани полімерів. Склоподібний стан, різні типи процесів склування. Вплив кристалізації і орієнтації на механічні властивості полімерів. Орієнтований стан полімерів. Рівноважна високоеластична деформація, кінетика. Релаксаційні явища під час циклічних деформацій. Міцність полімерів. Модифікація полімерів. Класифікація та характеристика методів модифікації. Модифікація властивостей полімерів шляхом їх змішування та за допомогою додатків. Модифікація за допомогою пластифікаторів, механізми пластифікації. Наповнювачі як модифікатори властивостей пластмас, їхня класифікація. Модифікація поверхневих та оптичних властивостей полімерів. Антистатики. Регулятори полярності. Додатки для підвищення стійкості до старіння, радіації та вогнестійкості різних типів полімерів. Додатки для одержання пористих пластмас різної хімічної природи.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль здійснюється під час лекцій і лабораторних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі: письмово-усного контролю та захисту лабораторних робіт. Семестровий контроль проводиться у формі екзамену (ЕК). Екзамен – це форма СК результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр.
Критерії оцінювання результатів навчання: Підсумкове (завершальне) оцінювання знань студентів з дисципліни «Спеціальні методи дослідження структури і властивостей високомолекулярних сполук» здійснюється, згідно з встановленим у НУ "Львівська політехніка" порядком, за 100-бальною шкалою з врахуванням результатів поточного і підсумкового контролю. При цьому загальна 100-бальна шкала оцінювання знань розподіляється так: – оцінювання поточної успішності: 40 балів; – оцінювання результатів екзамену: 60 балів (50 – письмова, 10 – усна компонента)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Електронний навчально - методичний комплекс «Спеціальні методи досліджень структури і властивостей високомолекулярних сполук». / Гуменецький Т.В. https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=2335. 2. Левицький В.Є. Сучасні експериментальні методи досліджень у хімії та технології полімерів: Навчальний посібник / В.Є. Левицький, Т.В. Гуменецький. – Львів: Растр-7, 2022. 292 c. 3. Левицький В.Є., Гуменецький Т.В. Методологія досліджень властивостей полімерних матеріалів: Навч. посібник. – Львів: Растр-7, 2021. -312 с. 4. Підгорна, Л.П. Теорія та методи дослідження і випробування пластмас, клеїв та герметиків: Навч. посібник / Л.П. Підгорна, Г.М. Черкашина, В.В. Лебедєв – Харків : НТУ “ХПІ”, 2015. 276 с. 5. Технологія виробництва високомолекулярних сполук: лабораторний практикум/ уклад.: С.В. Іванов, В.В. Трачевський, О.С.Тітова [та ін.]. – К.: НАУ, 2008. 52 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).