Технології протезування і ортезування кінцівок
Спеціальність: Технології ортопедичних та реабілітаційних виробів медичного призначення
Код дисципліни: 7.163.04.O.007
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки пластмас
Лектор: Доцент Семенюк Наталія Богданівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів необхідних компетентностей:
Інтегральна компетентність (ІНТ):
Здатність розв’язувати складні задачі та проблеми у біомедичній інженерії або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог.
Загальні компетентності:
ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК2. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК3. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності
КС1. Здатність вирішувати комплексні проблеми біомедичної інженерії із застосовуванням методів математики, природничих та інженерних наук.
КС3. Здатність аналізувати складні медико-інженерні та біоінженерні проблеми та здійснювати їх формалізацію для знаходження кількісних рішень із застосуванням сучасних математичних методів та інформаційних технологій.
КС5. Здатність розробляти технічні завдання на створення, а також моделювати, оцінювати, проектувати та конструювати складні біоінженерні та медико-інженерні системи і технології.
Результати навчання: ПР1. Проектувати, конструювати вдосконалювати та застосовувати медико-технічні та біоінженерні вироби, прилади, апарати і системи з дотриманням технічних вимог, а також супроводжувати їх експлуатацію.
ПР5. Оцінювати біологічні і технічні аспекти та наслідки взаємодії інженерно-технічних і біоінженерних об’єктів з біологічними системами, передбачувати їх взаємний вплив, правові, деонтологічні і морально-етичні наслідки використання.
ПР6. Вирішувати у практичній діяльності завдання біомедичної інженерії з усвідомленням власної етичної та соціальної відповідальності в особистій діяльності та/або в команді.
КОМ1. Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей проблем,рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності.
АіВ1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів.
АіВ3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
Полімерне матеріалознавство та вироби біомедичного призначення
Технологічні властивості та якість матеріалів ортопедичного призначення
Процеси і апарати біомедичних виробництв
Конструювання і проектування виробів біомедичного призначення та оснащення для їх формування.
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Біомеханіка людини
Функціональна анатомія та патологія опорно-рухового апарату
Патологія та реабілітологія людини
Дослідження і моделювання протезно-ортезних систем.
Короткий зміст навчальної програми: Розглядаються питання сучасних технологій виготовлення протезів та ортезів верхніх та нижніх кінцівок, особливості основних технологічних етапів виготовлення протезів і ортезів з низкотемпературних і високотемпературних термопластичних матеріалів, силіконів, каучуків та комбінованих матеріалів. Висвітлюються підходи до оцінювання якості та функціональності протезування та ортезування кінцівок.
Опис: Історичний розвиток протезування.
Медичні аспекти протезування нижніх і верхніх кінцівок. П’ятиступенева система мобільності для нижніх кінцівок. Функціональні можливості осіб з порушеннями функцій верхніх кінцівок.
Типи і види протезів верхніх і нижніх кінцівок. Сучасна класифікація та номенклатура протезів верхніх та нижніх кінцівок в Україні.
Основні полімерні матеріали, які використовуються для виготовлення протезів і ортезів.
ТЕХНОЛОГІІ ПРОТЕЗУВАННЯ НИЖНІХ КІНЦІВОК
Класифікація кукс нижніх кінцівок. Особливості призначення протезів стопи, стегна і гомілки.
Комплектувальні вироби для виготовлення протезів нижніх кінцівок, їх функційні особливості.
Особливості виготовлення протеза стопи.
Технологічні особливості виготовлення протеза гомілки.
Технологічні етапи виготовлення протеза стегна.
Технологія виготовлення протеза після вичленення стегна. Технологія виготовлення протеза в разі вродженого недорозвитку нижньої кінцівки за типом протеза гомілки
Основи виготовлення протезів нижніх кінцівок для занять адаптивним спортом
ТЕХНОЛОГІІ ПРОТЕЗУВАННЯ ВЕРХНІХ КІНЦІВОК
Рівні усічення верхніх кінцівок. Загальні концепції щодо призначення протезів верхніх кінцівок. Класифікація протезів верхніх кінцівок. Загальні функціональні завдання і механізм дії протеза. Фактори, що впливають на протез. Конструктивні особливості та технологічні особливості виготовлення протезів верхніх кінцівок для занять спортом.
Системи керування протезами верхніх кінцівок. Комплектувальні вироби для виготовлення протезів верхніх кінцівок.
Особливості технології виготовлення функціонального (керованого рухами тіла) протеза після вичленення в променезап'ястковому суглобі.
Технологія виготовлення функціонального (керованого рухами тіла) протеза передпліччя
Технологія виготовлення функціонального (керованого рухами тіла) протеза плеча.
Технологічні основи виготовлення пасивного (косметичного) протеза після вичленення плеча.
Технології виготовлення приймальних гільз, що містять особливі системи утримання протезів. Оцінювання якості та функціональності протезування верхніх кінцівок.
ТЕХНОЛОГІІІ ВИГОТОВЛЕННЯ ОРТЕЗІВ ВЕРХНІХ КІНЦІВОК
Медичні аспекти ортезування верхніх кінцівок. Класифікація ортезів і функціональне призначення ортезів на верхні кінцівки. Біомеханічні принципи ортезування верхніх кінцівок Конструкції ортезів на верхні кінцівки.
Основи технології виготовлення ортезів із високотемпературних термопластичних матеріалів.
Базові технологічні етапи виготовлення ортезів із низькотемпературних термопластичних матеріалів
Технологічні особливості виготовлення ортезів із використанням комбінованих матеріалів і силіконових каучуків
ТЕХНОЛОГІІІ ВИГОТОВЛЕННЯ ОРТЕЗІВ НИЖНІХ КІНЦІВОК
Класифікація ортезів на нижні кінцівки й комплектувальних виробів до них. Основні принципи призначення ортезів на нижні кінцівки. Термопластичні матеріали, що застосовуються в ортезуванні нижніх кінцівок. Комплектувальні вироби до ортезів на нижні кінцівки.
Безшарнірні ортези на нижні кінцівки та технологічні стадіі іх виготовлення.
Шарнірні ортези на нижні кінцівки і технологічні особливості іх виготовленняя. Ортези на нижні кінцівки серійного виробництва. Типорозмірні ортезів нижніх кінцівок.
Основи технологій вакуум- і пневмоформування. Лиття під тиском як метод формування виробів з пластмас.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами оцінювання досягнення результатів навчання є: поточний і семестровий контроль, які здійснюються з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр.
Поточний контроль здійснюється в процесі виконання і захисту лабораторних робіт з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь здобувача освіти.
Семестровий контроль проводиться у формі екзамену, який складається з усної і письмової компоненти.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 30 балів.
Екзаменаційний контроль (письмова компонента - 60 балів, усна компонента - 10 балів).
Поточний контроль здійснюється в процесі виконання і захисту лабораторних робіт. Кожна лабораторна робота оцінюється в 15 балів, з них 2 бали за підготовку роботи, 8 балів за якість її виконання і 5 бали за захист звіту.
Поточне тестування проводиться у ВНС і оцінка виставляється автоматично за всі тестові завдання.
Екзамен проводиться у письмово-усній формі (екзаменаційний письмовий контроль оцінюється в 60 балів, усна компонента – 10 балів).
Білет екзаменаційного контролю складається з питань двох рівнів:
- 5-ти тестових завдань, правильна відповідь на кожне з котрих оцінюється у 1 бал, неправильна відповідь на питання оцінюється у 0 балів. На кожне питання існує лише одна правильна відповідь;
- 10-ти тестових питань з виробом відповіді, правильна відповідь на кожне з котрих оцінюється у 2 бали, неправильна відповідь на питання оцінюється у 0 балів. На кожне питання існує лише одна правильна відповідь;
- На другому рівні 2 завдання з визначенням або короткою описовою відповіддю. Кожне завдання другого рівня оцінюється в 5 балів. Завдання з неповним формулюванням оцінюється в 0 або 3 бали, 5 балів, якщо вказано правильну відповідь; 0 балів, якщо вказано неправильну відповідь, або відповіді не надано.
- двох описових завдань, змістовна і вичерпна відповідь на кожне з яких оцінюється у 15 балів. Якщо суть питання висвітлена загалом без зазначення технологічних особливостей процесу, то відповідь оцінюється у 9…14 балів. Якщо у відповіді не наведені описи технологій виготовлення протезів чи ортезів, а лише описуються загальні положення, то відповідь оцінюється у 4…8 балів. Якщо суть питання не розкрита, але наведені окремі тези, що стосуються теми, то відповідь оцінюється у 1…3 балів. Якщо немає відповіді на питання, то відповідь оцінюється у 0 балів.
Усне опитування передбачає вибіркове опитування з різних розділів курсу та виконання простих завдань.
Два усних питання оцінюються в 5 балів кожне за повну і правильну відповідь. Якщо у відповіді на питання розкрито суть питання, але відповідь не достатньо повна, то відповідь оцінюється у 3 бали. Якщо суть питання розкрита незадовільно, відповідь не стосуються питання, то робота оцінюється у 1…2 бали. Якщо немає відповіді на питання, то відповідь оцінюється у 0 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова
1. Салеєва А.Д., Аврунін О.Г., Литвиненко О.М., Скрипка О.Г., Белєвцова Л.О., Трофименко Т.О., Істоміна О.С., Селіванова К.Г. Конструювання та технології виготовлення протезів верхніх кінцівок: навч. посібник. ¬¬– Харків: ХНУРЕ, 2023. ¬–226 с.
2. Салеєва А.Д., Аврунін О.Г., Зайцев М.В. та ін. Конструювання технології виготовлення ортезів на верхні кінцівки: навч. посібник. – Харків: ХНУРЕ, 2023. – 131 с.
3. Салєєва А.Д., Аврунін О.Г., Баєв П.О. Корнєєв С.В., Носова Я.В., Кабаненко І.В., Зайцев М.В., Трофименко Т.О., Тимофєєв І.Л. Конструювання та технології виготовлення протезів нижніх кінцівок: навч. посібник. –¬¬¬¬Харків: ХНУРЕ, 2023. ¬– 481 с.
4. Салєєва А.Д., Семенець В.В., Аврунін О.Г., Баєв П.О., Півоваров В.В., Корнєєв С.В., Карпенко І.В. Конструювання та технології виготовлення ортезів на нижні кінцівки: навч. посібник– Харків: ХНУРЕ, 2022. – 303 с.
Допоміжна
1. Гуменецький Т.В., Левицький В.Є., Суберляк О.В. Фізико-хімія полімерів: навчальний посібник. – Львів: Растр-7, 2020. –420 с.
2. Суберляк О.В. Теоретичні основи хімії та технології полімерів: Навч. посібник / О.В. Суберляк, В.Й. Скорохода, Н.Б. Семенюк. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. – 336 с.
3. Технологія виробництва та переробки полімерів медико-біологічного призначення : навч. посіб. / В. Л. Авраменко, Л. П. Підгорна, Г. М. Черкашина, О. В. Близнюк. – Харків: Видавництво та друкарня «Технологічний Центр», 2018. - 356 с.
Інформаційні ресурси
1. https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=16869
2. https://superhumans.com/blog/chogo-ochikuvaty-vid-suchasnogo-protezuvannya-kinczivok/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).