Професійна та цивільна безпека
Спеціальність: Фармація, промислова фармація
Код дисципліни: 7.226.01.O.004
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: к.т.н., доц. Олена Мацьків
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми біотехнологій та біоінженерії, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення іновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог.
Загальні компетентності:
ЗК5. Здатність виявляти ініціативу та підприємливість.
Фахові компетентності:
ФК4. Здатність розробляти та реалізовувати комерційні та науково-технічні плани і проєкти в галузі біотехнології з урахуванням всіх аспектів вирішуваної проблеми, включаючи технічні, виробничі, експлуатаційні, комерційні, правові, питання охорони праці, цивільного захисту і навколишнього середовища.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
знати:
- нормативно-правове забезпечення та організацію роботи з безпеки та гігієни праці і цивільного захисту в об’єктах господарювання (ОГ);
- заходи безпечності роботи технологічного обладнання та устаткування для попередження травматизму під час трудової діяльності;
- проведення ідентифікації, дослідження умов виникнення і розвитку НС та забезпечення скоординованих дій щодо їх попередження в ОГ відповідно до своїх професійних обов’язків;
- методи прогнозування негативних наслідків НС;
вміти:
- визначити коло своїх обов’язків за напрямом професійної діяльності з урахуванням вимог ОП та завдань з ЦЗ;
- оцінити та контролювати відповідність умов праці встановленим нормативам, проводити інструктажі з ОП на робочому місці з питань захисту від шкідливих виробничих чинників;
- вживати заходи безпеки і розробляти технічні рішення для попередження виникнення небезпек на робочих місцях;
- обирати і застосовувати методики з прогнозування та оцінки обстановки у зоні НС, розрахунку параметрів вражаючих чинників джерел НС;
- визначити склад сил, засобів і ресурсів для подолання наслідків НС;
- здатність приймати рішення з питань ОП та ЦЗ у межах своїх повноважень.
РН1: ПРН9. Вміти розробляти, обґрунтовувати та застосовувати методи і засоби захисту людини та навколишнього середовища від чинників техногенного та біологічного походження.
РН2: КОМ 1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською та іншими).
РН3: АіВ4. Здатність демонструвати розуміння основних екологічних засад, охорони праці і цивільного захисту та їх застосування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Безпека життєдіяльності, Основи охорони праці, Хімія, Мікробіологія
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Професійна та цивільна безпека» об’єднує систему знань і навиків з безпеки та гігієни праці (БГП) і заходів цивільного захисту (ЦЗ) під час виконання професійних обов’язків працівників об’єктів господарювання, а також населення за загрози та виникнення надзвичайних ситуацій (НС). Дисципліна покликана сформувати у майбутніх фахівців знання, навики і вміння щодо функціонування системи безпеки та гігієни праці і цивільного захисту у підприємствах, аналізу стану і вирішення проблем безпеки праці у галузі, захисту персоналу об’єктів господарювання і населення, самих об’єктів господарювання і територій за надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру згідно з чинними законодавчими та іншими нормативно-правовими актами.
Навчальна дисципліни ««Професійна та цивільна безпека» передбачає вивчення питань з безпеки та гігієни праці і цивільного захисту у галузі фармацевтичної та біоінженерії відповідно до особливостей професійної діяльності майбутніх фахівців. Виклад дисципліни включає питання виробничої санітарії і техніки безпеки під час виконання трудових обов’язків у підприємствах галузі та біолабораторіях. Тематика матеріалу з цивільної безпеки пов’язана з прогнозуванням негативних наслідків надзвичайних ситуацій і забезпеченням заходів захисту об’єктів господарювання у зонах природних і техногенних надзвичайних ситуацій.
Опис: Міжнародні норми і законодавство України у галузі
безпеки та гігієни праці. Особливості безпеки та гігієни праці у галузі фармації і біотехнологій.
Чинники небезпеки у галузі фармації та біотехнологій. Загальні вимоги безпеки у галузі. Виробнича санітарія та гігієна праці у галузі фармації та біотехнологій. Пожежна безпека у галузі фармації та біоінженерії. Державна політика у сфері цивільного захисту населення і територій від НС техногенного та природного характеру. Забезпечення заходів і дій у межах єдиної системи цивільного захисту. Стійкість роботи об’єкта господарювання. Прогнозування обстановки у зонах хімічного зараження. Планування заходів захисту у зонах техногенних і природних надзвичайних ситуацій.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль:
1. Виконання індивідуальних практичних завдань та їх захист.
2. Розрахунково-графічна робота.
Підсумковий контроль - диференційований залік (залік з оцінкою):
1. Засвоєння теоретичного матеріалу – тестовий контроль (за дистанційного навчання) або письмова робота (за очного навчання).
Критерії оцінювання результатів навчання: Проводиться у формі: експрес-контролю на практичних заняттях (кожна практична робота оцінюються у 15 балів, з яких 5 балів – оцінка виконання, 5 балів – усний захист практичної роботи і 5 балів – тестовий контроль у ВНС. Для практичної роботи у 10 балів – відповідно 3, 3 і 4 бали).
Підсумковий контроль проводиться у формі тематичної контрольної роботи: тестового контролю на час дистанційного навчання або двох письмових робіт на час очного навчання з оцінкою у 40 балів (20 балів з циклу професійної безпеки і 20 балів з циклу цивільного захисту). Письмове завдання містить: тести - 10 балів, теоретичне завдання – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Ю.Г. Сукач, А.О. Рогуля, О.Ф. Бабаджанова, М.О. Токарєва. Цивільний захист: навчальний посібник – Львів: КП «Палітурник», 2022. – 306 с.
2. О. Г. Левченко, О. В. Землянська, Н. А. Праховнік, В. В. Зацарний. Безпека життєдіяльності та цивільний захист: підручник – Київ: Каравела, 2021. – 268 с.
3. Запорожець О.І. Основи охорони праці : підручник, 2-ге видання. Київ : ЦУЛ, 2018. 264 с. ISBN 978-617-673-423-9.
4. Охорона праці у фармацевтичній галузі для викладачів та студентів V курсу фармацевтичного факультету спеціальностей «Фармація» та «ТПКЗ». Навчальний посібник. - Запоріжжя, 2014.
5. Крюковська О.А., Левчук К.О. Охорона праці в галузі (для хімічних спеці-альностей) під редакцією к.т.н., доцента Толока А.О.: Навч. посібник. – 2011. – 230 с.
6. Євдін О.М., Могильниченко В.В. та ін. Захист населення і територій від надзвичайних ситуацій. Т.1. "Техногенна та природна небезпека". Т.3."Інженерно-технічні заходи цивільного захисту (цивільної оборони) та містобудування". Посібник.- К.: КІМ, 2007, 2008.- 636 с.,- 152 с.
7. Вивчення порядку атестації робочих місць за умовами праці. Методичні настанови для виконання практичної роботи з дисципліни "Охорона праці в галузі" для студентів денної форми навчання інженерно-технічних спеціальностей/ І.Я. Почапська, Р.А. Солтисік, О. Мацьків/ Львів, вид-во Національного університету «Львівська політехніка», 2018 p., 19 стор.
8. Визначення категорії вибухової і пожежної небезпечності приміщень, будівель, споруд: Методичні вказівки до практичної роботи з дисципліни "Професійна та цивільна безпека" для студентів першого (бакалаврського) рівня всіх спеціальностей і форм навчання. /О. Мацьків, М. Токарєва. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка“, 2021. – 24 с.
9. Розрахунок укриття виробничого персоналу у захисних спорудах: методичні вказівки до виконання практичної роботи з дисципліни «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» для студентів денної та заочної форм навчання усіх спеціальностей / Укл.: С. Качан, О. Мацьків. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2022. - 25 с.
10. Дослідження стійкості роботи об’єктів господарювання (ОГ) до впливу ударної хвилі під час вибухів газо- та пароповітряних сумішей / Укл.: Васійчук В.О., Вахула О.М., Качан С.І., Гончарук В.Є., – Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2016. – 24 с.
11. Прогнозування обстановки і можливих збитків при аваріях на хімічно-небезпечних об’єктах та проведення захисних заходів: Методичні вказівки до виконання розрахунково-графічних робіт з курсу “ Цивільний захист “ для студентів усіх профілів навчання. Укл: С.І.Качан, В.Є.Гончарук, В.О. Васійчук, С.М. Мохняк. Львів: Видавництво Національного університету “Львівська Політехніка”, 2012 - 29 с.
12. Навчально-методичний посібник до занять з дисципліни «Охорона праці в фармацевтичній галузі» для студентів ІІІ медичного факультету за спеціальністю «Фармація» (ІV курс) "Клінічна фармація”(V курс) (очна форма навчання). – Дніпропетровськ, 2014.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).