Дослідження операцій

Спеціальність: Комп'ютерні науки (Обчислювальний інтелект смарт-систем)
Код дисципліни: 6.122.11.O.026
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Автоматизовані системи управління
Лектор: к.т.н., доцент Казимира Ірина Ярославівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Забезпечення базової професійної підготовки з питань використання сучасних математичних методів та програмних засобів розв’язання задач дослідження операцій. Предметом вивчення дисципліни є математичний апарат дослідження операцій як основа для розв’язання задач оптимального управління та задач прийняття рішень. У процесі вивчення дисципліни студенти повинні оволодіти теоретичними знаннями та набути практичних навичок у застосуванні математичних методів дослідження операцій для вирішення практичних задач різних галузей науки і техніки.
Завдання: Загальні компетентності: - Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. - Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. - Здатність приймати обґрунтовані рішення. - Здатність аналізувати задачі, об’єкти та системи різного призначення, формулювати цілі і завдання для їх розв’язання чи реалізації. Фахові компетентності: - Здатність до математичного формулювання та досліджування неперервних та дискретних математичних моделей, обґрунтовування вибору методів і підходів для розв’язування теоретичних і прикладних задач у галузі комп’ютерних наук, аналізу та інтерпретування. - Здатність здійснювати формалізований опис задач дослідження операцій в організаційно-технічних і соціально-економічних системах різного призначення, визначати їх оптимальні розв’язки, будувати моделі оптимального управління з урахуванням змін економічної ситуації, оптимізувати процеси управління в системах різного призначення та рівня ієрархії.
Результати навчання: Програмні результати навчання: Розуміти принципи моделювання організаційно-технічних систем і операцій; використовувати методи дослідження операцій, розв’язання одно- та багатокритеріальних оптимізаційних задач лінійного, цілочисельного, нелінійного, стохастичного програмування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вища математика, чисельні методи, моделювання систем, теорія управління.
Короткий зміст навчальної програми: Одним з необхідних елементів підготовки фахівців з комп’ютерних наук є знання сучасних математичних методів дослідження операцій та володіння навичками побудови математичних моделей і розв’язання задач оптимального управління та прийняття рішень. У процесі вивчення дисципліни «Дослідження операцій» студенти отримують теоретичні знання, вивчаючи математичний апарат дослідження операцій, та формують практичні навички застосування математичних методів дослідження операцій для прийняття обґрунтованих оптимальних рішень і вирішення практичних задач з різних галузей науки і техніки.
Опис: Вступ до дисципліни. Задача математичного програмування. Лінійне програмування (ЛП). Транспортна задача. Задачі цілочислового програмування. Нелінійне програмування. Динамічне програмування. Ігрові методи у дослідженні операцій. Перспективи розвитку і застосування методів ДО.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль здійснюється у формі оцінок за захист виконаних лабораторних робіт та розрахунково-графічної роботи. Підсумковий екзаменаційний контроль здійснюється на засаді тестування, письмової роботи та усного опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (40%): лабораторні роботи (30 %) і розрахунково-графічна робота (10 %) Іспит (60%): тест (20%), письмова робота (30%), усна компонента (10%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Катренко А.В. Дослідження операцій. Підручник. — Львів: Магнолія Плюс, 2004. 2. Зайченко Ю.П. Дослідження операцій. Підручник. Сьоме видання. – К.: Видавничий дім «Слово», 2006. 3. Дослідження операцій: підручник / С.В.Ржевський, В.М.Александрова. – К.: Академвидав, 2006. – 560 с. 4. Бартіш М.Я., Дудзяний І.М. Дослідження операцій: підручник. Частини 1-5. – Львів: Видавничий центр ЛНУ ім. Івана Франка, 2007-2013. 5. Математичні методи дослідження операцій : підручник / Є. А. Лавров, Л. П. Перхун, В. В. Шендрик та ін. – Суми : Сумський державний університет, 2017. – 212 с. 6. Дослідження операцій. Конспект лекцій / Уклад.: О.І. Лисенко, І.В. Алєксєєва, – К: НТУУ «КПІ», 2016. – 196 с. 7. Дослiдження операцiй : навч. посібник / М.П. Моклячук, Р.Є. Ямненко. — К.: ВПЦ «Київський унiверситет», 2018. — 282 с. 8. Зайченко О.Ю., Зайченко Ю.П. Дослідження операцій. Збірник задач. – К.: Видавничий дім «Слово», 2007. 9. Методи оптимізації та дослідження операцій [Текст] : навчальний посібник / Укладачі: Я. Б. Сікора, А.Й. Щехорський, Б.Л. Якимчук. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2019. – 148 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).