Цифрова обробка сигналів
Спеціальність: Комп'ютерні науки (Обчислювальний інтелект смарт-систем)
Код дисципліни: 6.122.11.E.059
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Автоматизовані системи управління
Лектор: Сікора Любомир Степанович, професор, доктор технічних наук
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
1) уміння спілкуватися другою мовою;
2) здатність навчатися;
3) уміння спілкуватися усно та в письмовій формі українською мовою;
4) здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел;
5) уміння застосовувати знання в практичних ситуаціях;
6) уміння приймати обґрунтовані рішення;
7) уміння проводити дослідження на відповідному рівні;
8) навички використання інформаційних та комунікативних технологій.
Фахові компетентності
1) здатність застосовувати базові знання з фундаментальних наук: математики, фізики, електроніки для вирішення типових задач спеціальності;
2) здатність застосовувати базові знання основних нормативно-правових актів та довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів в галузі інформаційних технологій;
3) здатність використовувати методології та технології проектування, застосування та супроводу програмного забезпечення, підтримка їхнього життєвого циклу;
4) здатність розробляти програмне забезпечення використовуючи методи та технології об’єктно-орієнтованого програмування;
5) здатність застосовувати знання математичних методів аналізу та синтезу складних об’єктів та систем із застосуванням сучасних методів інформаційних технологій;
6) здатність застосовувати знання методів збору, обробки, аналізу, систематизації та зберігання науково-технічної інформації;
7) здатність застосовувати знання сучасних методів та засобів розподілених систем, паралельних обчислень;
8) здатність застосовувати знання принципів і методів побудови та застосування комп’ютерних мереж;
9) здатність застосовувати знання принципів WEB-технологій та методів і засобів їх використання для вирішення задач спеціальності;
Результати навчання: ЗН 2. Здатність продемонструвати знання основ професійно-орієнтованих дисциплін спеціальності: методів та засобів сучасних інформаційних технологій, комп’ютерної техніки та сучасних технологій проектування та програмування інформаційних систем, математичних методів аналізу та синтезу складних об’єктів, методів збору, обробки, аналізу, систематизації та зберігання науково-технічної інформації, методів та засобів розподілених систем та паралельних обчислень, принципів і методів побудови та застосування комп’ютерних мереж, принципів web-технологій та методів і засобів їх використання для вирішення задач спеціальності;
УМ4. Застосовувати знання технічних характеристик, конструкційних особливостей, призначення і правил експлуатації устаткування та обладнання для вирішення технічних задач спеціальності;
УМ5. Розраховувати, конструювати, проектувати, досліджувати, експлуатувати, налагоджувати системи та об’єкти для обраної спеціалізації
КОМ1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською).
КОМ2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Комп’ютерна схемотехніка та архітектура комп’ютерів
Апаратно-програмні комплекси АСУ ТП
Короткий зміст навчальної програми: Метою вивчення дисципліни «Основи цифрової обробки сигналів» є освоєння принципів аналізу різнорідних сигналів автоматизованих системах управління, їх обробка, відбір, інтерпретація у спектральній і часовій області, розробка цифрових фільтрів для систем оперативного правління. Засоби цифрової обробки сигналів на сьогоднішньому етапі є актуальними для експлуатації та розробки військових систем ( телеметрія, управдіння, зв'язок).
Опис: Вступ.
Основні етапи розвитку теорії сигналів для АСУ.
Основні класи дискретних і аналогових сигналів
Перетворення Фур’є, аналогове і дискретне
Теорема дискретизації сигналів.
Дискретне перетворення Фур’є і згортка сигналів
Швидке перетворення Фур’є і алгоритми
Цифрові фільтри. Класифікація та структура.
Методи відбору даних від об’єктів у структурі АСУ.
Фільтри верхніх і нижніх частот для спектральної обробки та інтерпретації даних про стан об’єктів
Методи цифрової фільтрації у системах статистичної обробки даних, навігації, управління.
Розрахунок цифрових фільтрів на основі базових структур для систем телеметрії та управління
Спектральний аналіз дискретних сигналів в АСУ
Системи виявлення загроз та їх використання військових системах на основі цифрової обробки сигналів.
Методи та критерії оцінювання: Реферати, лабораторні роботи, екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: реферат - 20 балів, лабораторні роботи - 40 балів, екзамен - 40 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література:
1. Цифровые фильтры и устроства обработки сигналов на интегральных микросхемах / под ред. Гольденберга. – М. Радио и связь. 1984. – 216с.
2. Уидроу Б, Стириз С. Адаптивная обработка сигналов. – М. Радио и связь. 1989.- 440с.
3. Цифроые фильтры в электросвязи и радиотехнике / под ред. Гольденберга. – М. Радио и связь. 1982. – 224с.
4. Рекрусивные фильтры на микропроцесорах / под ред. Остапенко А.
Г. –К. Техніка. 1988. – 128с.
5. Лэм Г. Аналоговые и цифровые фибьтры. Расчет и реализация. – М. Сов. Радио. 1997. – 458с.
6. Омельченко В.А. Вероятностные и детерминитические модели сигналов в электросвязи. К. УМК ВО. 1991. – 186с.
7. Казаринов Ю.М. , Соколов А.И., Юрченко Ю.С. Проектирование строиств фильтрации радиосигналов. – Ленинград ИЛ.У. 1985. – 160с.
8. Омельченко В.О., Санніков В.Г. Теорія електричного зв’язку / Частина 3 – Київ ІЗМН. 1997.- 640с.
9. Птачек М. Цифровые телевидения / Теория и техника. – М. Радио и связь. 1990. – 528с.
10. Солонина А. Улахович Д., Яковлев Л. Цифровые процесоры обработки сигналов фирмы Моторола. – СПБ. БХВ. – Петербург. 2000.- 512с.
11. Техническое обеспечение цифрово обработки сигналов / под ред. Кприянова В.М. – СПб. Форт 2000.- 752с.
12. Сергиенко А.Б. Цифровая обработка сигналов. – СПБ. Питер, 2002.- 608с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).