Аналіз даних і процесів

Спеціальність: Комп'ютерні технології та системи видавничо-поліграфічних виробництв
Код дисципліни: 7.186.01.E.019
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Інформаційні технології видавничої справи
Лектор: д.т.н., професор Ткаченко Роман Олексійович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою дисципліни є вивчення базових понять, теоретичних основ інтелектуального аналізу даних та методів, моделей і засобів їх практичного здійснення.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: 1. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. 2. Здатність приймати обґрунтовані рішення. 3. Здатність критично осмислювати проблеми видавництва і поліграфії та на межі галузей знань, а також перспективних напрямів розвитку галузі. фахові компетентності: 1. Здатність організовувати діяльність та ефективно керувати установами/підрозділами у сфері видавництва та поліграфії. 2. Здатність сприймати і набувати нові знання, що відповідають тенденціям розвитку інтелектуалізованих систем в поліграфії та інших галузях, та інтегрувати їх з раніше здобутими знаннями. 3. Здатність здійснювати розробку ефективних інформаційних й організаційних рішень, спрямованих на впровадження у виробництво інноваційних розробок. 4. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: Результати навчання Методи навчання і викладання Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання 1. Знання, що забезпечать здатність аналізувати та критично осмислювати проблеми та задачі в галузі комп’ютерних технологій видавничих систем та поліграфічних виробництв. 2. Знання і розуміння наукових принципів, що лежать в основі розробки та використання комп’ютерних технологій та інформаційних видавничих систем. 3. Уміння керувати процесами підготовки, обґрунтування, провадження, організації та контролю виробництва електронних мультимедійних видань, використовувати знання сучасних технологій їх виготовлення. 4. Проектувати та розробляти інтерактивні медіа та їх окремі елементи, опрацьовувати мультимедійний контент. 5. Знання і розуміння основ аналізу і оцінки проблем та завдань, вирішення яких сприяє підвищенню ефективності використання інформаційних ресурсів в галузі поліграфії і мультимедіа. 6. Знати і розуміти принципи побудови та функціонування інтегрованих систем інтелектуального аналізу даних та особливостей застосування їх компонентів в поліграфії. 7. Використовувати сучасні інформаційні джерела національного та міжнародного рівня для оцінки стану вивченості об’єкту досліджень і актуальності наукової проблеми. 8. Здатність формулювати та вдосконалювати важливу дослідницьку задачу, для її вирішення збирати необхідну інформацію та формулювати висновки, які можна захищати в науковому контексті. 9. Нести відповідальність за розвиток професійного знання і практик, оцінювання стратегічного розвитку команди, формування ефективної кадрової політики. 10. Розробляти та виконувати проекти видавничо-поліграфічного виробництв та систем їх інженерно-технічного забезпечення з врахуванням інженерних, правових, економічних, екологічних та соціальних аспектів, здійснювати їх інформаційне та методичне забезпечення. 11. Здійснювати управління складною діяльністю у сфері видавництва та поліграфії, організовувати та вдосконалювати діяльність видавничо-поліграфічних виробництв, розробляти плани і заходи з їх реалізації, забезпечувати якість, та розраховувати техніко-економічну ефективність виробництва. 12. Застосовувати сучасні експериментальні та математичні методи, інформаційні технології та спеціалізоване програмне забезпечення для досліджень і розробок у сфері видавництва та поліграфії. 13. Відшуковувати необхідні дані в науковій літературі, базах даних та інших джерелах, аналізувати та оцінювати ці дані. 14. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською). 15. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань. 16. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. • Виконання практичних робіт та їх захист. • Написання розрахунково-графічної роботи • Оцінювання практичних робіт. • Оцінювання розрахунково-графічних робіт. • Тестування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні і наступні навчальні дисципліни • Автоматизація обробки текстової та графічної інформації • Виконання магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна є складовою циклу професійної підготовки фахівців другого магістерського рівня освіти. Пропонований навчальний курс забезпечить студентам здобуття поглиблених теоретичних та практичних знань, умінь та розуміння, що відносяться до сучасних напрямків в розвитку інформаційних технологій. Знання отримані в процесі вивчення даної дисципліни базуються як на класичних теоремах і методах лінійної алгебри, прикладної статистики, так і на сучасних алгоритмах машинного навчання.
Опис: Основні поняття в галузі ІАД, Data Mining, Business Intelligence, класифікація та порівняльна характеристика основних методів, практичне застосування. Дані. Типи даних. Методи представлення і опрацювання даних. Великі дані. Передоброблення даних. Обчислювальний інтелект. Складові обчислювального інтелекту. М’які обчислення. Базові методи обчислювального інтелекту . Нечітка логіка. Алгоритми глобальної оптимізації. Штучні нейронні мережі. Основні парадигми. Недоліки класичних нейромережевих методів в умовах великих даних. Модель геометричних перетворень. Нейроподібні структури моделі геометричних перетворень (НС МГП). Високошвидкісний обчислювальний інтелект на НС МГП. Моделі нечіткої логіки на НС МГП.
Методи та критерії оцінювання: 1. Виконання практичних робіт та їх захист. 2. Написання розрахунково-графічної роботи 3. Екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах – 100; Поточний контроль (практичні роботи) – 20; Поточний контроль (розрахунково-графічна робота) – 10. Екзаменаційний контроль (письмова компонента) – 40. Екзаменаційний контроль (усна компонента) – 30.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Аналіз даних та знань : навчальний посібник / Литвин В. В., Пасічник В. В., Нікольський Ю. В. ? Львів : Магнолія-2006 , 2021. ? 276 с. Інтелектуальний аналіз даних : навчальний посібник / А. О. Олійник, С. О. Субботін, О. О. Олійник. – Запоріжжя : ЗНТУ, 2012. – 278 с. Черняк О. І. Інтелектуальний аналіз даних : підручник / О. І. Черняк, П. В. Захарченко. – К. : Знання, 2014. – 599 с. A. Agresti. Statistical methods for social sciences. Boston: Pearson, 2018. Zumel N., Mount J. Practical Data Science with R. - Manning Publications Co., 2014. – 417 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).