Індекси та рейтингові системи у міжнародних відносинах та суспільних комунікаціях
Спеціальність: Міжнародна інформація
Код дисципліни: 6.291.02.E.061
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Міжнародна інформація
Лектор: к.т.н., доц. Базилюк К.Ф.
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
інтегральної: здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в сфері міжнародних відносин, суспільних комунікації та регіональних студій, зовнішньополітичної діяльності держав, міжнародних взаємодій між державами, міжнародними організаціями та недержавними акторами, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов та передбачає застосування теорій суспільних наук та спеціальних наукових методів дослідження проблем міжнародних відносин;
загальних:
– здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу;
– знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності;
– здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями та застосовувати їх у практичній діяльності;
– здатність спілкуватися державною та іноземними мовами як усно, так і письмово, здійснювати переклад з/на іноземні мови;
– здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел, зокрема завдяки використанню інформаційних і комунікаційних технологій;
– вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми;
– уміння аргументувати вибір шляхів вирішення завдань професійного характеру, критично оцінювати отримані результати та обґрунтовувати прийняті рішення;
– здатність працювати як автономно, так і у команді;
– здатність до адаптації та дії в новій ситуації, зокрема в міжнародному контексті;
фахових:
– здатність розуміти міжнародні відносини у різних контекстах, зокрема політичному, безпековому, правовому, економічному, суспільному, культурному та інформаційному;
– знання про стан досліджень міжнародних відносин та світової політики у політичній, економічній, юридичній науках, у міждисциплінарних дослідженнях;
– знання про природу, джерела та інститути зовнішньої політики держав;
– здатність самостійно досліджувати проблеми міжнародних відносин, готувати та здійснювати публічну апробацію результатів досліджень;
– знання та розуміння національних інтересів України на міжнародній арені;
– здатність до здійснення комунікації та інформаційно-аналітичної діяльності у сфері міжнародних відносин (українською та іноземними мовами);
– знання про міжнародних недержавних акторів та транснаціональні відносини;
– розуміння ролі інформаційно-аналітичних інституцій в забезпеченні внутрішньої та зовнішньої політики держав світу;
– здатність аналізувати ефективність інформаційної політики на глобальному, регіональному та національному рівнях;
– знання індексів та рейтингових систем, розроблених провідними аналітичними центрами у сфері міжнародних відносин;
– вміння застосовувати математичні методи, зокрема методологію системного аналізу та теорії прийняття рішень, для дослідження подій на міжнародній арені;
– вміння застосовувати сучасні технології пошуку, обробки і представлення просторово-координованої інформації для аналізу актуальних проблем міжнародних відносин.
Результати навчання: ЗН1: знання основоположних понять та концепцій в сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій
ЗН2: знання сучасного стану, закономірностей та основних тенденцій розвитку міжнародних відносин на регіональному та глобальному рівнях
ЗН3: знання головних засад та напрямів реалізації інформаційної політики на глобальному, регіональному та національному рівнях
ЗН5: тенденцій розвитку інформаційного суспільства, обумовлені досягненнями інноваційних прикладних технологій
УМ2: збирати, обробляти та аналізувати великі обсяги інформації про стан міжнародних відносин, зовнішньої політики України та інших держав, регіональних систем, міжнародних комунікацій
УМ4: уміння здійснювати пошук, аналіз та синтез інформації про внутрішню та зовнішню безпеку держав світу
УМ5: приймати рішення та виробляти стратегію діяльності для вирішення поставлених завдань з урахуванням загальнолюдських цінностей, суспільних та державних інтересів
КОМ1: здатність складати офіційні документи, представляти результати виконаної роботи
КОМ2: здатність спілкуватися українською та іноземними мовами, використовуючи професійну термінологію
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Прореквізити: Інформаційно-аналітична діяльність у міжнародних відносинах та суспільних комунікаціях
Кореквізити: Інформаційно-комунікаційні технології конструювання суспільних процесів
Короткий зміст навчальної програми: Індекси та міжнародні рейтингові системи як засіб аналізу міжнародних відносинах і суспільних комунікацій. Інструментарій і методи аналізу та формування індексів і міжнародних рейтингових оцінок. Методологічні, організаційні й технологічні засади аналізу міжнародних рейтингів країни на основі інтегральних індексів соціально-економічного та політичного розвитку з використанням можливостей системи динамічної візуалізації MS Power BI.
Опис: Індекси. Основні поняття
• Поняття і призначення індексів
• Класифікація і роль в аналізі
• Завдання індексного методу
Методологічні принципи побудови індексів
• Індекси на основі статистичних даних (базисні, ланцюгові, середні, групові, інтегральні)
• Індекси на основі аналізу текстової інформації
• Індекси бюджету часу
• Індекси на основі соціологічних даних
Ранжування.
• Основні поняття
• Способи ранжування
Методологічні аспекти рейтингових систем
• Структура рейтингової системи
• Багатокритеріальне рейтингове оцінювання
• Загальна схема процесу обчислення рейтингу
• Метод аналізу ієрархій
Рейтингові системи як інструмент оцінки інтеграції країн у світовий простір
Індекси соціально-політичних перетворень в системі міжнародних відносин
• Індекс соціального прогресу
• Індекс глобалізації
• Індекс демократії
• Індекс свободи преси
• Глобальний індекс миру
Індекси економічного розвитку
• Індекс економічної свободи в світі
• Індекс конкурентоспроможності
• Індекс легкості ведення бізнесу
Індекси людського розвитку
• Індекс людського розвитку ООН
• Індекс освіти
• Індекс якості життя
• Індекс щастя
Методи та критерії оцінювання: 1. Усне опитування.
2. Тестування.
2. Оцінювання лабораторних робіт.
3. Оцінювання контрольної роботи.
4. Залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: • поточний контроль: письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (40%);
• заліковий контроль (60 %): письмово-усна форма (60%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: • Сучасні вимірники рівня розвитку структурних та інституціональних характеристик національної та глобальної економік: навч.-метод. посіб. / В.В. Козюк [та ін.]; за ред. В.В. Козюка. –– 2-ге вид., випр. і доп. –– Тернопіль: Вектор, 2015. –– 248 с.
• Андрієнко В.Ю. Статистичні індекси в економічних дослідженнях. К. : Академперіодика, 2004. 118 с.
• Дудка Ю.П. Рейтинги України у міжнародних вимірах та їх вплив на економічну безпеку // Інвестиції: практика та досвід. 2009. №4. С.36-41.
• Кириченко К.І. Міжнародні рейтинги й індекси в системі оцінювання рівня соціальних, економічних і політичних трансформацій в Україні // Управління розвитком. 2017. №1-2. С.18-26.
• Криворучко О.І. Індекси суспільно-політичних перетворень на пострадянському просторі: порівняльний аналіз // Магістеріум. Політичні студії. 2014. Вип. 58. С.77-81.
• Правова статистика: підручник / За ред. В.В.Голіни. Х.: Право, 2008. 196 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).