Математична теорія ризику в інформаційних технологіях
Спеціальність: Інформаційно-комунікаційні технології
Код дисципліни: 7.122.06.O.001
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Прикладна математика
Лектор: К.ф.-м.н., доцент. Сеник Андрій Петрович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: • ознайомити студентів із сучасними науковими досягненнями в теоретичних питаннях ризику, навчити способів оцінки ризикових ситуацій в галузі ІТ, методів прогнозування кінцевого результату і вибору оптимальної стратегії в умовах невизначеності, випадковості й конфлікту;
• навчити студентів орієнтуватися в ризикових ситуаціях, пов'язаних з різними видами підприємницької і господарської діяльності в галузі ІТ, виробити в них схильність до виправданого ризику, уміння розпізнавати ризик, давати йому якісну й кількісну оцінку, робити прогноз щодо оптимального способу поведінки і вибирати оптимальні стратегії в умовах ризику.
Результати навчання: В результаті вивчення дисципліни студент повинен:
знати: як ідентифікувати небезпеки, оцінювати конкретні ризики під час виконання ІТ проектів, аналізувати і прогнозувати розвиток небезпечних ситуацій;
уміти: розпізнавати ризикову ситуацію в галузі ІТ, зробити прогноз щодо оптимального способу поведінки і вибирати оптимальні стратегії діяльності;
мати уявлення: про сучасні наукові досягнення в теоретичних питаннях ризику, способи оцінки ризикових ситуацій в галузі ІТ, методи прогнозування кінцевого результату і вибору оптимальної стратегії в умовах невизначеності, випадковості й конфлікту.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізит:
Теорія ймовірностей
Математична статистика.
Короткий зміст навчальної програми: «СУТНІСТЬ ЕКОНОМІЧНОГО РИЗИКУ», «ОСНОВНІ ВИДИ ЕКОНОМІЧНИХ РИЗИКІВ», «РИЗИК-МЕНЕДЖМЕНТ В ІТ», «МЕТОДИ ОЦІНКИ РИЗИКУ. В ІТ», «ВИБІР ОПТИМАЛЬНОЇ СТРАТЕГІЇ В УМОВАХ РИЗИКУ, ПОВ'ЯЗАНОГО 3 НЕВИЗНАЧЕНІСТЮ. ОПТИМАЛЬНА ПОВЕДІНКА В УМОВАХ СПЕЦИФІЧНИХ ВИДІВ РИЗИКУ. В ІТ», «МЕТОДИ ЗНИЖЕННЯ РИЗИКУ В СФЕРІ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ (ІТ).»
Опис: Розділ 1. СУТНІСТЬ ЕКОНОМІЧНОГО РИЗИКУ.
1 Об'єктивність постановки проблеми економічного ризику, його суть.
2 Поняття економічний ризик, об'єкт і суб'єкт ризику. Об'єктивні і суб'єктивні джерела виникнення ризику. Аналіз ситуацій виникнення ризиків.
Розділ 2. ОСНОВНІ ВИДИ ЕКОНОМІЧНИХ РИЗИКІВ.
3 Класифікація ризиків за: рівнем економічного керування; тривалістю впливу ризику; сферою діяльності виробника;
4 Спеціальні види ризиків Зовнішні і внутрішні ризики виробників.
Розділ 3. РИЗИК-МЕНЕДЖМЕНТ В ІТ.
5 Поняття ризик-менеджменту. Контроль за ризиком. 6 Особливості керування ризиками фірми. Концепція корисності фон Неймана-Моргенштерна. Основні аксіоми:
Розділ 1. СУТНІСТЬ ЕКОНОМІЧНОГО РИЗИКУ.
6 Особливості керування ризиками фірми. Концепція корисності фон Неймана-Моргенштерна.
7 Побудова функції корисності ОПР на основі його відношення до ризику. Максимізація очікуваної корисності..
8 Кількісна оцінка як основа для використання статистичних методів виміру економічного ризику.
9 Відносні оцінки ризику: премія за ризик, мінливість очікуваних результатів.
10 Визначення форми розподілу характеристик економічних процесів.
Розділ 5. ВИБІР ОПТИМАЛЬНОЇ СТРАТЕГІЇ В УМОВАХ РИЗИКУ, ПОВ'ЯЗАНОГО 3 НЕВИЗНАЧЕНІСТЮ. ОПТИМАЛЬНА ПОВЕДІНКА В УМОВАХ СПЕЦИФІЧНИХ ВИДІВ РИЗИКУ. РИЗИКИ В ІТ
11 Предмет теорії ігор. Поняття конфлікту.
12 Ризик в іграх з природою. Критерії прийняття оптимальних рішень: Лапласа, Вальда, Гурвіца, Севіджа, Байєса.
Розділ 6. МЕТОДИ ЗНИЖЕННЯ РИЗИКУ В СФЕРІ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ (ІТ).
13 Способи і принципи зниження ризику: запобігання ризику, утримання ризику в ІТ, передача і зниження ступеня ризику.
14 Поняття хеджування ризику. Методи зниження ризику на сучасному фінансовому ринку.
15 Методи зниження банківського ризику.
Методи та критерії оцінювання: Письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, розрахункова робота (40%),
підсумковий контроль (60%): контрольна робота у письмово-усній формі.
Критерії оцінювання результатів навчання: Для оцінювання навчальних досягнень впродовж семестру застосовується 100-бальна національна шкала оцінювання
Поточний контроль (ПК) - 40
З них:
Виконання лабораторних робіт 30
Виконання розрахункової роботи 10
Разом за ПК 40
Підсумкова контрольна робота 60
Разом за дисципліну 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Сеник А.П., Пабирівський В.В., Уханська О.М., Манзій О.С., Гладун В.Р. Математична теорія ризику в інформаційних технологіях. (Сертифікат № 02780 ) (http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=5342)
2. Пабирівський В.В., Сеник А.П. Програмні засоби інформаційного забезпечення наукових досліджень. ЕНМК у ВНС НУ «Львівська політехніка». (Сертифікат №01005 від 25.12. 2014) (http:// vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=9017) .
3. Сеник А.П. Пабирівський В.В. Математична теорія ризику і страхова справа - електронний навчально-методичний комплекс розміщений у Віртуальному навчальному середовищі Національного університету «Львівська політехніка» http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=8587, сертифікат № 00802
4. risk.org.ua – сайт про ризики в українському Інтернеті
5. Сеник А.П., Пабирівський В.В. Математична теорія ризику і страхова справа Методичні вказівки До виконання лабораторних робіт для студентів спеціальностей 8.04030203-СІМм, 8.04030204-ІКТм, 7.04030101-ПММс.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).