Моделювання транспортних потоків
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.275.04.O.002
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: професор Форнальчик Євген Юліанович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: - володіти основними поняттями та означеннями з науки про великі складні системи, якими є вулично-дорожні мережі міст з відповідними транспортними потоками та методологією моделювання цих систем;
- аналізувати методи моделювання транспортної мережі міста та транспортних потоків;
- розраховувати числові характеристики нерівномірності транспортних потоків, часових та лінійних інтервалів між ними, швидкісних показників руху ТЗ;
- моделювати на комп’ютерах (з використанням програмних продуктів) транспортні процеси, у т.ч. проїзд через регульовані та нерегульовані перехрестя.
- розробляти алгоритми моделювання кореспонденцій, розподілу транспортних потоків
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
• організація дорожнього руху
• інформаційне забезпечення учасників дорожнього руху
• методи і моделі ОДР та спеціальні методи ОДР
• автоматизовані системи управління дорожнім рухом
• транспортне планування великих та значних міст
Короткий зміст навчальної програми: Актуальність моделювання транспортних потоків. Характеристика міської транспортної системи. Основні поняття і означення у науці про великі складні системи та у методології моделювання систем. Елементи теорії імовірностей та матстатистики і застосування їх у МТП. Основні показники дорожнього руху, які характеризують транспортні потоки. Моделювання руху ТП та визначення його основних показників. Фазові переходи у ТП. Оцінювання показників ТП як одно- та багатоканальних СМО. Інтелектуальні транспортні системи та управління ТП і дорожні рухом.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних і практичних робіт, усне опитування (30%)
• підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (70%)
Рекомендована література: • Форнальчик Є.Ю., Гілевич В.В., Могила І.А. Моделювання транспортних потоків: навч.посібн.- Львів: Вид-во Львівської політехніки,2020.-216 с.
• Форнальчик Є.Ю., Могила І.А. та інші. Управління дорожнім рухом на регульованих перехрестях у містах: монографія.- Львів: Вид-во Львівської політехніки,2018.-236 с.
• Брайловский Н.О., Грановский Б.И. Моделирование транспортных систем.-М.:Транспорт,1978.-125 с.
• Дрю Д. Теория транспортных потоков и управление ими.-М.:Транспорт,1972.-424 с.
Моделювання транспортних потоків (курсовий проєкт)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.275.04.O.004
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: професор Форнальчик Є. Ю.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальних:
1. Здатність працювати в міжнародному контексті (ЗК1);
2. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел (ЗК3);
3. Здатність розробляти проекти та управляти ними (ЗК5);
4. Здатність проводити дослідження на відповідному рівні (ЗК7).
Фахових:
1. Здатність до визначення та застосування перспективних напрямків моделювання транспортних процесів (ФК2);
2. Здатність до управління транспортними потоками (ФК7);
3. Здатність використовувати спеціалізоване програмне забезпечення для розв’язання складних задач у сфері транспортних систем та технологій (ФК11);
4. Здатність вибирати та застосовувати на практиці методи дослідження, планування та проведення необхідних експериментів; інтерпретувати результати та робити висновки щодо оптимальності рішень, що приймаються у сфері транспортних систем і технологій (ФК12);
5. Здатність управління транспортними потоками в містах (ФКС3);
6. Здатність моделювання маршрутних систем (ФКС5);
7. Здатність дослідження психології руху та впливу людини на надійність транспортної системи (ФКС11).
Результати навчання:
РН1 – Відшуковувати необхідну інформацію у науково-технічній літературі, базах даних, інших джерелах, аналізувати і об’єктивно оцінювати інформацію у сфері транспортних систем і технологій та з дотичних міжгалузевих проблем
РН4 – Доносити свої знання, рішення і підґрунтя їх прийняття до фахівців і нефахівців в ясній і однозначній формі
РН5 – Забезпечувати безпеку людей і навколишнього середовища під час професійної діяльності та реалізації проектів у сфері транспортних систем і технологій
РН6 – Розробляти нові та удосконалювати існуючі транспортні
системи та технології, визначати цілі розробки, наявні обмеження, критерії ефективності та сфери використання
РН13 – Організувати роботу персоналу, забезпечувати його професійний розвиток та об’єктивне оцінювання
РН14 – Використовувати спеціалізоване програмне забезпечення для аналізу, розробки та удосконалення транспортних систем та технологій
РН15 – Моделювати операції транспортних процесів
РН20 – Оцінювати вплив людини і середовища на безпеку та стабільність міської логістики
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Інформаційне забезпечення учасників дорожнього руху (КП);
• Основи безпеки руху (КП);
• Організація дорожнього руху (КП).
Короткий зміст навчальної програми: Показоно актуальність моделювання транспортнеих потоків; характеризується міська транспортна система з аналізо впливу на неї відповідних чинників, які формують загальну оцінку її розвитку, а також основані аоказники дорожнього руху, які можна отримати моделювання трансполртних потоків; показано використання нга практиці результатів м оделювання в інтелектуальних транспортних системах
Опис: Основні показники транспортних потоків. Основні закономірності у зміні показників транспортних потоків. Побудова залежностей між основними показниками транспортних потоків. Пропускна здатність автомобільних доріг та перехресть. Методи визначення пропускної здатності. Побудова та графічна інтерпретація моделі пропускної здатності автомобільної дороги. Розрахунок пропускної здатності нерегульованого перехрестя. Оцінка режиму руху на ділянці автомобільної дороги. Визначення та розрахунок часткових коефіцієнтів пониження пропускної здатності. Розрахунок пропускної здатності на ділянках дороги. Розрахунок рівня завантаження на ділянках дороги.
Методи та критерії оцінювання: захист курсового проєкту
Критерії оцінювання результатів навчання: захист курсового проєкту(100%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: • Форнальчик Є.Ю., Гілевич В.В., Могила І.А. Моделювання транспортних потоків: навч.посібн.- Львів: Вид-во Львівської політехніки,2020.-216 с.
• Форнальчик Є.Ю., Могила І.А. та інші. Управління дорожнім рухом на регульованих перехрестях у містах: монографія.- Львів: Вид-во Львівської політехніки,2018.-236 с.
• Брайловский Н.О., Грановский Б.И. Моделирование транспортных систем.-М.:Транспорт,1978.-125 с.
• Дрю Д. Теория транспортных потоков и управление ими.-М.:Транспорт,1972.-424 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).