Швидкісні автобусні перевезення
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.275.04.M.011
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: канд. техн. наук, доцент Гілевич Володимир Васильович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
Інтегральної:
Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у певній галузі професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог.
Загальних:
1. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел (ЗК3);
2. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності) (ЗК4);
3. Здатність генерувати нові ідеї (креативність) (ЗК8).
Фахових:
1. Здатність до дослідження і управління функціонуванням транспортних систем та технологій (ФК1);
2. Здатність до використання сучасних технологій транспортно-експедиторської діяльності (ФК3);
3. Здатність використовувати спеціалізоване програмне забезпечення для розв’язання складних задач у сфері транспортних систем та технологій (ФК11).
Фахові компетентності спеціалізації:
1. Здатність управління транспортними потоками в містах (ФКС1.3);
2. Здатність використання інформаційних технологій в управлінні транспортними потоками (ФКС1.6);
3. Здатність прогнозувати та проектувати системи розумного транспорту (ФКС2.3);
4. Здатність управління ланцюгом постачань (ФКС2.6).
Результати навчання: Результат навчання:
РН6 – Розробляти нові та удосконалювати існуючі транспортні системи та технології, визначати цілі розробки, наявні обмеження, критерії ефективності та сфери використання;
РН8 – Розробляти технології вантажних та пасажирських перевезень за видами транспорту на основі досліджень і релевантних даних;
РН9 – Досліджувати вплив митних процедур на ефективність транспортних технологій;
РН10 – Розробляти і застосовувати сучасні технології транспортно-експедиторського обслуговування;
РН12 – Керувати складними технологічними та виробничими процесами транспортних систем та технологій, у тому числі непередбачуваними і такими, що потребують нових стратегічних підходів.
Методи навчання і викладання:
Лекції та практичні роботи – рецептивний метод, репродуктивний метод, еврастичний метод, метод проблемного викладу; самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод.
Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання:
Поточний контроль – виконання та захист практичних робіт, усне та фронтальне опитування, проміжне тестування; підсумковий (екзаменаційний) контроль – виконання трирівневого тесту.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
1. Спецкурс з наукових досліджень спеціальності (частина 1);
2. Соціальна та екологічна ефективність транспортних систем міст;
3. Економічна ефективність транспортних систем міст.
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
1. Інтелектуальні транспортні системи;
2. Міський пасажирський транспорт;
3. Управління транспортними потоками у центрі міст (частина 1 і частина 2).
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни у студентів формується сукупність знань, вмінь та уявлень про швидкісні автобусні перевезення; систематизація та розширення знань щодо організації швидкісних автобусних перевезень; оволодіння методами оптимізації параметрів швидкісних автобусних перевезень. Весь комплекс такої інформації відповідає вимогам чинних норм та стандартів, а також сучасним методам безпеки дорожнього руху.
Опис: Тема 1. Поняття швидкісних автобусних перевезень. Види швидкісних автобусних перевезень. Концепція та принципи швидкісних автобусних перевезень. Тенденції розвитку швидкісних автобусних перевезень в світі. Проблеми та перспективи розвитку швидкісних автобусних перевезень в Україні.
Тема 2. Технологія швидкісних автобусних перевезень. Особливості технології швидкісних автобусних перевезень. Конструкції та характеристики транспортних засобів для швидкісних автобусних перевезень. Термінали, пересадочні станції, їх обладнання, система оплати проїзду. Дорожня інфраструктура та організація безпеки дорожнього руху при швидкісних автобусних перевезеннях пасажирів.
Тема 3. Нормативно-правове та інформаційне забезпечення швидкісних автобусних перевезень. Нормативно-правове забезпечення швидкісних автобусних перевезень. Принципи формування інформаційних систем, основні системи навігації та контролю на транспорті. Системи моніторингу за роботою транспорту, безпекою та якістю надання послуг пасажирам. Інтегрована інформаційна система управління функціонуванням системи швидкісних автобусних перевезень.
Тема 4. Системність транспортної мережі швидкісних автобусних перевезень та основних її елементів. Поняття системності транспортної мережі швидкісних автобусних перевезень та її елементів. Технічна, технологічна, організаційно-економічна та інформаційна складові системи швидкісних автобусних перевезень. Техніко-експлуатаційні та економічні параметри функціонування транспортної системи швидкісних автобусних перевезень.
Тема 5. Елементи технічного забезпечення систем швидкісних автобусних перевезень. Особливості технічного забезпечення систем швидкісних автобусних перевезень. Транспортні коридори та транспортно-термінальні системи.
Тема 6. Мультимодальні транспортно-термінальні центри як системоутворюючі елементи систем швидкісних автобусних перевезень. Поняття та організаційно-функціональна структура мультимодальних транспортно-термінальних центрів. Основні цілі та їх функції. Класифікаційні ознаки та топологія. Споживачі послуг та оператори системи швидкісних автобусних перевезень.
Тема 7. Моделювання швидкісних автобусних перевезень. Критерії та методи оптимізації параметрів мультимодальних пасажирських перевезень в комплексі з системою швидкісних автобусних перевезень. Огляд моделей оптимізації швидкісних автобусних перевезень. Моделювання систем швидкісних автобусних перевезень. Модель взаємодії різних видів транспорту в системі швидкісних автобусних перевезень.
Тема 8. Детермінована модель організації швидкісних автобусних перевезень. Формулювання вихідних параметрів моделі. Опис результатів моделювання.
Тема 9. Стохастична модель організації швидкісних автобусних перевезень. Стохастична модель організації швидкісних автобусних перевезень. Формулювання вихідних параметрів моделі. Опис результатів моделювання.
Тема 10. Оптимізація маршрутів перевезень при плануванні мультимодальної системи пасажирських перевезень. Застосування мережевого моделювання при плануванні швидкісних автобусних перевезень. Побудова мережевого графіку організації швидкісних автобусних перевезень.
Тема 11. Оптимальне планування пасажирських перевезень в системі швидкісних автобусних перевезень.. Оптимальне планування маршрутів. Оптимальне планування задач перевезення пасажирів до/з центрів тяжіння. Розподіл транспортних витрат при швидкісних автобусних перевезеннях.
Тема 12. Постановка задачі управління мультимодальними перевезеннями. Постановка задачі управління швидкісними автобусними перевезеннями. Імітаційне моделювання систем швидкісних автобусних перевезень.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами:
1. Захист звітів за виконані практичні роботи в усній формі методом опитування теоретичного матеріалу за темами робіт і методикою їх виконання;
2. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних та практичних завдань;
3. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль:
захист звітів за виконані практичні роботи в усній формі методом опитування теоретичного матеріалу за темами робіт та методикою їх виконання – 30 балів;
Екзаменаційний контроль:
письмова компонента – 60 балів;
усна компонента – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Рекомендована література:
1. Bulla-Cruz, L.A., Lyons, L., Darghan, E., 2023. Microscopic traffic risk assessment at signalized intersections of a bus rapid transit system. J. Transport. Eng., Part A: Systems 149 (6). https://doi.org/10.1061/JTEPBS.TEENG-7427.
2. Goedeking, N., 2023. What political institutions support Bus Rapid Transit? Evidence from a survival analysis of 92 cities in low- and middle-income countries. Energy Res. Social Sci. 100 https://doi.org/10.1016/j.erss.2023.103084.
3. Hidalgo, D., Guti?errez, L., 2013. BRT and BHLS around the world: explosive growth, large positive impacts and many issues outstanding. Res. Transport. Econ. 39 (1), 8–13. https://doi.org/10.1016/j.retrec.2012.05.018.
4. Lindau, L.A., Hidalgo, D., Lobo, A. de A., 2014. Barriers to planning and implementing bus rapid transit systems. In: Research in Transportation Economics, vol. 48. Elsevier Ltd. https://doi.org/10.1016/j.retrec.2014.09.026, 9-15.
5. Miller, M.A., Buckley, S.M., 2001. Bus rapid transit institutional issues: the route from research to experience. Transport. Res. Rec.: J. Transport. Res. Board 1760 (1), 34–41. https://doi.org/10.3141/1760-05.
6. Nguyen, M.H., Pojani, D., 2018. Why do some BRT systems in the global south fail to perform or expand?. In: Advances in Transport Policy and Planning, first ed. Elsevier Inc., pp. 35–61. https://doi.org/10.1016/bs.atpp.2018.07.005
7. Положення про робочий час і час відпочинку водіїв автотранспортних засобів http://zakon.rada.gov.ua/.
Інформаційні ресурси:
Віртуальне навчальне середовище Національного університету «Львівська політехніка», дисципліна «Швидкісні автобусні перевезення».
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).