Залізнична колія, частина 1
Спеціальність: Залізничні споруди та колійне господарство
Код дисципліни: 6.273.03.O.025
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Залізничний транспорт
Лектор: к.т.н., доцент Соболевська Юлія Генріхівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
ЗК 4. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.
ЗК 8. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
Фахові компетентності:
ФК 2. Здатність використовувати у професійній діяльності знання з устрою залізниць та їх інфраструктури, організації руху та перевезень, розрізняти об’єкти залізничного транспорту та їх складові, визначати вимоги до конструкції залізничної колії та залізничних споруд.
ФК 6. Здатність розробляти з урахуванням естетичних, міцнісних і економічних параметрів технічні завдання і технічні умови на проектування об’єктів залізничної колії та споруд, їх систем та окремих елементів; складати плани розміщення устаткування, технічного оснащення та організації робочих місць; розраховувати завантаження устаткування та показники якості вхідного контролю елементів залізничної колії та споруд.
ФК 8. Здатність організовувати експлуатацію залізничної колії та споруд залізничного транспорту, їх систем та елементів, з обґрунтуванням структури управління експлуатацією, технічного обслуговування та їх ремонту.
Результати навчання: РН 9 Застосовувати міжнародні та національні стандарти і практики в професійній діяльності.
РН 11 Знати основні історичні етапи розвитку предметної області та уміти оперувати базовими категоріями та поняттями спеціальності.
РН 13 Вміти ідентифікувати та розрізняти об’єкти залізничної колії та споруд, їх системи та елементи.
РН 14 Організовувати проведення вимірювального експерименту на об’єктах залізничної інфраструктури і оцінки його результатів.
РН 16 Розробляти, оформляти та впроваджувати у виробництво документацію щодо визначеності технологічних процесів будівництва, експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів залізничної колії та споруд, їх систем та інших інструктивних вказівок, правил та методик.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні та супутні навчальні дисципліни:
Інженерна геологія.
Інженерна та комп’ютерна графіка.
Проектування залізниць. Частина 1.
Наступні навчальні дисципліни:
Залізнична колія. Частини 2,3,4.
Практика за темою бакалаврської роботи.
Виконання та захист бакалаврської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Основним завданням дисципліни є ознайомлення студентів із застосуванням законів гідростатики та гідродинаміки в процесі проектування та експлуатації залізничних споруд, конструкцій та обладнання. При вивченні дисципліни розглядаються основні поняття та закони рівноваги та руху рідини, вплив води на конструкції залізничної колії, тиск рідини на поверхні різних будівельних конструкцій. Виконується гідравлічний розрахунок простих та складних трубопроводів. Розглядаються принцип дії та технічні характеристики гідравлічних машин.
Опис: Перелік тем лекційних заняття:
Вплив води на конструкції залізничної колії, загальні властивості та характеристики рідин
Гідростатика, загальні рівняння
Сили тиску рідини на плоскі і криволінійні поверхні.
Основи кінематики і динаміки рідин
Гідравлічні опори і втрати енергії (напору) при русі рідини.
Розподіл швидкостей і дотичних напружень по перерізу круглої труби
Гідравлічний розрахунок простих та складних трубопроводів
Витікання рідини через малий отвір при сталому напорі.
Витікання рідини під рівень та через великий отвір при сталому напорі.
Витікання рідини через малий отвір при змінному напорі.
Витікання рідини через насадки.
Гідравлічні машини. Технічні характеристики та принципи роботи поршневих та відцентрових насосів
Перелік тем лабораторних занять:
Ознайомлення з приладами для вимірювання тиску, для вимірювання швидкостей потоків та витрат рідин і газів.
Капілярний рух рідини. Дослідна перевірка рівняння Бернулі.
Режими руху рідини. Ламінарний і турбулентний рух рідини. Число Рейнольдса.
Визначення втрат напору по довжині трубопроводу.
Визначення коефіцієнта втрат витікання рідини через малий отвір в тонкій стінці.
Демонстрація явища гідравлічного удару.
Вивчення конструктивних особливостей, будови та принципу роботи гідравлічних насосів.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами:
1. Захист звітів до лабораторних робіт шляхом проведення усного опитування за тематикою роботи.
2. Виконання контрольної роботи.
3. Проведення заліку за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних та практичних завдань.
4. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті лекційних та практичних занять.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) та виконання контрольної роботи – 50 балів. Заліковий контроль: письмова компонента -40 балів, усна компонента – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Левицький, Б.Ф. Гідравліка. Загальний курс [Текст] / Б. Ф. Левицький, Н. П. Лещій. – Львів: Світ, 1994. – 264 с.
2. Смислов В. В. Гідравліка і аеродинаміка / В. В. Смислов. – К.: Вища шк., 1971. – 336 с.
3. Рогалевич Ю. П. Гідравліка / Ю. П. Рогалевич. – К.: Вища шк., 1993. – 255 с.
4. Холоменюк М. В. Насосні та вентиляторні установки. - Дніпропетровськ: Національний гірничий університет, 2005. – 330 с.
5. Башта Т.М. и др. Гидравлика, гидромашины и гидроприводы. – М.: Машиностроение, 1982. – 422 с.
6. Константінов Ю. М. Гідростатика. Приклади і задачі / Ю. М. Константінов, О. О. Пжа, Ю. Д. Копаниця. – К.: КНУБА, 2012. – 112 с.
7. Ковальчук В. В. Гідравліка та гідропривід. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт / В. В. Ковальчук, А. Р. Мілянич, Д. І. Бучма. – Львів, Каменяр, 2016. – 49 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).