Колійне господарство, частина 1

Спеціальність: Залізничні споруди та колійне господарство
Код дисципліни: 6.273.03.O.030
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Залізничний транспорт
Лектор: PhD, доцент Кравець Іван Богданович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є ознайомлення студентів та формування бази знань необхідних для розуміння основних понять про призначення колійного господарства, склад колійного господарства, виробничі структурні підрозділи, система управління колійним господарством та організація робіт; контролю стану колії, перевірки та огляди колії, споруд та обладнання; технічних вимог та норм улаштування колії на швидкісних ділянках; документація по обліку й контролю стану колії та звітність у колійному господарстві.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність особи вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми проектування, будівництва, експлуатації та ремонту залізничної колії і споруд, що передбачає застосування теорій та методів сучасної транспортної науки на основі системного підходу та з врахуванням невизначеності умов функціонування залізничної інфраструктури. Загальні компетентності (ЗК): ЗК5. Здатність розробляти та управляти проектами. ЗК6. Прагнення до збереження навколишнього середовища. Фахові компетентності спеціальності (ФК) 1. Здатність використовувати у професійній діяльності знання нормативно-правових, законодавчих актів України, Правил технічної експлуатації залізниць України, інструкцій та рекомендацій з експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів залізничного транспорту та їх систем (ФК 1). 2. Здатність використовувати у професійній діяльності знання з устрою залізниць та їх інфраструктури, організації руху і перевезень, розрізняти об’єкти залізничного транспорту та їх складові, визначати вимоги до конструкції залізничної колії та залізничних споруд (ФК 2.). 3. Здатність застосовувати отримані знання для розробки і впровадження технологічних процесів, технологічного устаткування і технологічного оснащення, засобів автоматизації та механізації при виробництві, експлуатації, ремонті та обслуговуванні об’єктів залізничної колії її систем та елементів (ФК 4). 4. Здатність здійснювати діяльність з розробки, оформлення та впровадження у виробництво документації щодо визначеності технологічних процесів будівництва, експлуатації, ремонту та обслуговування залізничної колії та споруд, їх систем та інших інструктивних вказівок, правил та методик (ФК 5). 5. Здатність аналізувати технологічні процеси виробництва й ремонту об’єктів залізничної колії та споруд, як об'єктів управління, застосовувати експертні оцінки для вироблення управлінських рішень щодо подальшого функціонування підприємства (дистанції колії, колійна машинна станція, центр діагностики залізничної колії та споруд) з оцінкою якості його продукції (ФК 7). 6. Здатність організовувати експлуатацію залізничної колії та споруд залізничного транспорту, їх систем та елементів, з обґрунтуванням структури управління експлуатацією, технічного обслуговування та їх ремонту (ФК 8). 7. Здатність організовувати виробничу діяльність структурних підрозділів лінійних підприємств (дистанції колії, колійна машинна станція, центр діагностики залізничної колії та споруд) та заводів, малих колективів виконавців (бригад, околодків, дільниць), щодо утримання, експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів залізничної колії та споруд, їх систем та елементів, включаючи обґрунтування технології виробничих процесів (ФК 9). 8. Здатність застосовувати методи та засоби технічних вимірювань, технічні регламенти, стандарти та інші нормативні документи при технічній діагностиці об’єктів залізничної колії та споруд, їх систем та елементів (ФК 10). 9. Здатність організовувати дію системи звітності та обліку (управлінського, статистичного, технологічного) роботи об’єктів та систем залізничної колії та штучних споруд, здійснювати адміністративне діловодство, документування та управління якістю згідно нормативно-правових актів, інструкцій та методик (ФК 12). 10. Здатність організовувати власну роботу, роботу підлеглих та підпорядкованих підрозділів відповідно до вимог охорони праці, техніки безпеки та протипожежної безпеки на об’єктах залізничної колії та спорудах при їх побудові, експлуатації та ремонті (ФК 14).
Результати навчання: ПРН 4. Здійснювати професійну діяльність використовуючи інформаційні технології, «Інформаційні бази даних», системи навігації, Internet-ресурси, програмні засоби та інші інформаційно-комунікаційні технології. ПРН 5. Використовувати принципи формування трудових ресурсів; виявляти резерви підвищення ефективності праці співробітників об’єктів залізничної інфраструктури. ПРН 12. Знати основні положення нормативно-правових та законодавчих актів України у сфері залізничного транспорту, Правил технічної експлуатації залізниць України, інструкцій та рекомендацій з експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів залізничної інфраструктури, її систем та елементів. ПРН 13. Знати основні історичні етапи розвитку предметної області та уміти оперувати базовими категоріями та поняттями спеціальності. ПРН 15. Розробляти та впроваджувати технологічні процеси, технологічне устаткування і технологічне оснащення, засоби автоматизації та механізації при будівництві, експлуатації, ремонті та обслуговуванні об’єктів залізничної колії та споруд, їх систем та елементів. ПРН 19. Знати структуру управління експлуатацією, технічного обслуговування та ремонту об’єктів залізничної колії та споруд, їх систем та окремих елементів. ПРН 20. Знати призначення та специфіку роботи структурних підрозділів лінійних підприємств (дистанції колії, колійна машинна станція, центр діагностики залізничної колії та споруд) та заводів, малих колективів виконавців (бригад, околодків, дільниць), щодо будівництва, експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів залізничного транспорту, їх систем та елементів. ПРН 21. Знати методи та вміти використовувати засоби технічних вимірювань, технічні регламенти, стандарти та інші нормативні документи під час технічного діагностування об’єктів залізничної інфраструктури, її систем та елементів. ПРН 23. Організовувати дію системи звітності та обліку (управлінського, статистичного, бухгалтерського та фінансового) роботи об’єктів та систем залізничної інфраструктури. ПРН 25. Знати основні вимоги охорони праці, техніки безпеки, протипожежної безпеки та санітарно-гігієнічного режиму при здійсненні професійної діяльності при обслуговуванні об’єктів залізничної інфраструктури.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні та супутні навчальні дисципліни: Інженерна та комп’ютерна графіка Геодезичні виміри залізничної колії Електротехніка та електромеханіка транспортних засобів Технічні вимірювання та уніфікація на залізничному транспорті Основи охорони праці та безпеки життєдіяльності Супутні і наступні навчальні дисципліни: Залізнична колія, частина 2 Залізнична колія, частина 3 Колійне господарство, частина 2 Колійне господарство, частина 3 Експлуатаційна надійність залізничної колії Виконання та захист бакалаврської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває теоретичних та практичних знань і навиків щодо: понять про призначення колійного господарства, склад колійного господарства, виробничі структурні підрозділи, система управління колійним господарством та організація робіт; контролю стану колії, перевірки та огляди колії, споруд та обладнання; технічних вимог та норм улаштування колії на швидкісних ділянках; документація по обліку й контролю стану колії та звітність у колійному господарстві.
Опис: В курсі планується вивчити наступні теми: 1. Призначення колійного господарства. Склад колійного господарства: виробничі структурні підрозділи; система управління колійним господарством та організація робіт. Ведення колійного господарства. Загальні положення. 2. Умови роботи залізничної колії. Деформації колії та заходи боротьби із ними. 3. Контроль стану колії. Перевірка та огляд колії, споруд і обладнання – постійні, спеціальні, періодичні. 4. Колієвимірювальні засоби. Контроль зносу рейок. Контроль стану рейок. 5. Утримання рейок, шпал та брусів. Контроль стрілочних переводів. 6. Планування робіт з поточного утримання колії. Способи утримання колійного господарства. Машинізація утримання колії. 7. Технічні основи системи утримання колійного господарства. Типізація верхньої будови колії. Класифікація колійних робіт. Норми періодичності ремонтів колії. 8. Технічні вимоги та норми улаштування колії на швидкісних ділянках. 9. Особливості улаштування та утримання колії на ділянках із автоблокуванням і електричною тягою. Основні технічні вимоги та правила улаштування та утримання безстикової колії. 10. Види графіків виконання робіт. Способи виконання колійних робіт. Способи розміщення монтерів колії вздовж фронту робіт. Особливості виконання колійних робіт. Розподіл виконання колійних робіт на підготовчі, основні й опоряджувальні. 11. Основні роботи з поточного утримання колії Умови виконання колійних робіт. Технологія виконання окремих робіт: виправлення колії; рихтування; перешивка колії та ін. Виправка колії в повздовжньому профілі. Регулювання та розгонка зазорів. Поодинока зміна рейок. Суцільна зміна рейок. 12. Паспортизація колії та споруд. Документація по обліку й контролю стану колії. Звітність.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Захист звітів до лабораторних та практичних робіт шляхом проведення контрольного заходу за тематикою роботи. 2. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних та практичних завдань. 3. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті лекційних та практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) – 40 балів. Заліковий контроль: письмова компонента – 50 балів; усна компонента – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Інструкція з улаштування та утримання колії залізниць України. ЦП-0269 / Е. І. Даніленко, А.М. Орловський, М.Б. Курган, В.О. Яковлєв та інші. ¬Затверджено наказом Укрзалізниці від 01.03.2012 р. № 072-Ц. – К.: ТОВ "НВП Поліграфсервіс", 2012. – 456 с.. 2. Конспект лекцій. – рукопис. 3. Інструкція з забезпечення безпеки руху поїздів при виконанні колійних робіт на залізницях України. ВНД УЗ 32.6.03.004-2012 ЦП (ЦП-0273). Затверджено наказом Міністерства інфраструктури України від 02.04.2012 р. № 204 / А.П. Татуревич, В.В. Рибкін, О.В. Губар та інші. – К.: ТОВ "НВП Поліграфсервіс", 2012. – 108 с. 4. Положення про проведення планово-запобіжних ремонтно-колійних робіт на залізницях Украйни. [Текст]/ ЦП-0287 від 01.04.2015 – К., 2015. – 45 с. 5. Технічні вказівки по улаштуванню, укладанню, ремонту і утриманню безстикової колії на залізницях України ЦП-0266, [Текст]. Затв. наказом Укрзалізниці від 01.02.2012 №033-Ц, К.: НВП Поліграфсервіс, 2012. -150 с. 6. Coenraad E. Modern railway track (Second edition) / Esveld Coenraad. – MRT Production, 2001. – 653 p. 7. Lichtberger B. Handbuch Gleis: Unterbau, Oberbau, Instandhaltung, Wirtschaftlichkeit / Bernhard Lichtberger. — Hamburg: Tetzlaff Verlag, 2003. — 318 р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).