Проєктування та експлуатація залізничних споруд, частина 2

Спеціальність: Залізничні споруди та колійне господарство
Код дисципліни: 6.273.03.O.031
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Залізничний транспорт
Лектор: Д.т.н., доцент Ковальчук Віталій Володимирович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладення дисципліни є вивчення конструкцій мостів, труб і тунелів, які будуються та експлуатуються на залізницях, і основ їх проектування; вивчення питань утримання штучних споруд на залізницях, методики та критеріїв оцінки експлуатаційного складу, способів ремонту і реконструкції мостів, труб і тунелів та вироблення у студентів практичних навиків, що зв’язані з проектуванням і експлуатацією мостів, труб і тунелів.
Завдання: Загальні компетентності: ЗК 3. Навики використання інформаційних і комунікаційних технологій. ЗК 4. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні. ЗК 5. Здатність розробляти та управляти проєктами. ЗК 8. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК 10. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. Фахові компетентності: ФК 3. Здатність проведення вимірювального експерименту і оцінки його результатів на основі знань про методи метрології, стандартизації та сертифікації на залізничному транспорті. ФК 4. Здатність застосовувати отримані знання для розробки і впровадження технологічних процесів, технологічного устаткування і технологічного оснащення, засобів автоматизації та механізації при виробництві, експлуатації, ремонті та обслуговуванні об’єктів залізничної колії її систем та елементів. ФК 5. Здатність здійснювати діяльність з розробки, оформлення та впровадження у виробництво документації щодо визначеності технологічних процесів будівництва, експлуатації, ремонту та обслуговування залізничної колії та споруд, їх систем та інших інструктивних вказівок, правил та методик. ФК 6. Здатність розробляти з урахуванням естетичних, міцнісних і економічних параметрів технічні завдання і технічні умови на проектування об’єктів залізничної колії та споруд, їх систем та окремих елементів; складати плани розміщення устаткування, технічного оснащення та організації робочих місць, розраховувати завантаження устаткування та показники якості вхідного контролю елементів залізничної колії та споруд. ФК 7. Здатність аналізувати технологічні процеси виробництва й ремонту об’єктів залізничної колії та споруд, як об'єктів управління, застосовувати експертні оцінки для вироблення управлінських рішень щодо подальшого функціонування підприємства (дистанції колії, колійна машинна станція, центр діагностики залізничної колії та споруд) з оцінкою якості його продукції. ФК 8. Здатність організовувати експлуатацію залізничної колії та споруд залізничного транспорту, їх систем та елементів, з обґрунтуванням структури управління експлуатацією, технічного обслуговування та їх ремонту. ФК 9. Здатність організовувати виробничу діяльність структурних підрозділів лінійних підприємств (дистанції колії, колійна машинна станція, центр діагностики залізничної колії та споруд) та заводів, малих колективів виконавців (бригад, околодків, дільниць), щодо утримання, експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів залізничної колії та споруд, їх систем та елементів, включаючи обґрунтування технології виробничих процесів. ФК 10. Здатність застосовувати методи та засоби технічних вимірювань, технічні регламенти, стандарти та інші нормативні документи при технічній діагностиці об’єктів залізничної колії та споруд, їх систем та елементів. ФК 11. Здатність застосовувати сучасні програмні засоби для розробки проектно-конструкторської та технологічної документації зі створення, експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів залізничної колії та споруд, їх систем та елементів. ФК 12. Здатність організовувати дію системи звітності та обліку (управлінського, статистичного, технологічного) роботи об’єктів та систем залізничної колії та штучних споруд, здійснювати адміністративне діловодство, документування та управління якістю згідно нормативно-правових актів, інструкцій та методик. ФК 13. Здатність аналізувати техніко-економічні та експлуатаційні показники об’єктів залізничної колії, її систем та елементів з метою виявлення та усунення негативних чинників та підвищення ефективності виробничого процесу.
Результати навчання: РН 4. Здійснювати професійну діяльність використовуючи інформаційні технології, «Інформаційні бази даних», системи навігації, Internet-ресурси, програмні засоби та інші інформаційно-комунікаційні технології. РН 5. Використовувати принципи формування трудових ресурсів; виявляти резерви підвищення ефективності праці співробітників об’єктів залізничної інфраструктури. РН 9. Застосовувати міжнародні та національні стандарти і практики в професійній діяльності. РН 11. Знати основні історичні етапи розвитку предметної області та уміти оперувати базовими категоріями та поняттями спеціальності. РН 12. Знати основні положення нормативно-правових та законодавчих актів України у сфері залізничного транспорту, Правил технічної експлуатації залізниць України, інструкцій та рекомендацій з експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів залізничної інфраструктури, її систем та елементів. РН 13. Вміти ідентифікувати та розрізняти об’єкти залізничної колії та споруд, їх системи та елементи. РН 14. Організувати проведення вимірювального експерименту на об’єктах залізничної інфраструктури і оцінки його результатів. РН 15. Розробляти та впроваджувати технологічні процеси, технологічне устаткування і технологічне оснащення, засоби автоматизації та механізації при будівництві, експлуатації, ремонті та обслуговуванні об’єктів залізничної колії та споруд, їх систем та елементів. РН 16. Розробляти, оформляти та впроваджувати у виробництво документацію щодо визначеності технологічних процесів будівництва, експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів залізничної колії та споруд, їх систем та інших інструктивних вказівок, правил та методик. РН 17. Розробляти технічні завдання і технічні умови на проектування об’єктів залізничної колії та споруд, їх систем та окремих елементів; складати плани розміщення устаткування, технічного оснащення та організації робочих місць, розраховувати завантаження механізмів та показники якості продукції. РН 18. Виконувати розрахунок основних характеристик та параметрів технологічних процесів виробництва й ремонту об’єктів залізничної колії та споруд з метою їх порівняння та формування управлінських рішень щодо подальшого функціонування підприємств (дистанції колії, колійна машинна станція, центр діагностики залізничної колії та споруд) з оцінкою якості його продукції. РН 19. Знати структуру управління експлуатацією, технічного обслуговування та ремонту об’єктів залізничної колії та споруд, їх систем та окремих елементів. РН 20. Знати призначення та специфіку роботи структурних підрозділів лінійних підприємств (дистанції колії, колійна машинна станція, центр діагностики залізничної колії та споруд) та заводів, малих колективів виконавців (бригад, околодків, дільниць), щодо будівництва, експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів залізничного транспорту, їх систем та елементів. РН 21. Знати методи та вміти використовувати засоби технічних вимірювань, технічні регламенти, стандарти та інші нормативні документи під час технічного діагностування об’єктів залізничної інфраструктури, її систем та елементів. РН 22. Використовувати сучасні програмні засоби для розробки проектно-конструкторської та технологічної документації зі створення, експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів залізничної колії та споруд, їх систем та елементів. РН 24. Аналізувати техніко-економічні та експлуатаційні показники об’єктів залізничної інфраструктури, її систем та елементів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні та супутні навчальні дисципліни: Інженерна геологія. Залізнична колія. Частина 1. Геодезичні виміри залізничної колії. Проектування та експлуатація залізничних споруд. Частина 1. Технологія та механізація залізничного будівництва. Частина 1 та Частина 2 Наступні навчальні дисципліни: Колійне господарство. Частина 2 та Частина 3. Залізнична колія. Частина 3 та Частина 4. Управління капітальним будівництвом залізниць
Короткий зміст навчальної програми: У межах даного курсу вивчаються конструкцій мостів, труб і тунелів, які будуються та експлуатуються на залізницях, і основ їх проектування. Розглядаються перспективні транспортні споруди із збірних металевих гофрованих конструкцій, які будуються на залізницях у вигляді малих мостів та водопропускних труб. Вивчаються методи та критеріїв оцінки експлуатаційної придатності, способів ремонту і реконструкції мостів, труб і тунелів. Студенти здобувають теоретичних навичок із методики проведення обстежень та експериментальних випробувань інженерних споруд залізниць в умовах експлуатації. Питання, що вивчаються в дисципліні орієнтовані на вирішення основних задач залізничного транспорту і транспортного будівництва: підвищення якості споруд, технічна реконструкція транспорту, збільшення провізної і пропускної здатності, забезпечення безпечної і безперебійної роботи транспорту
Опис: Перелік тем: Вступ. Попередні відомості про мости. Трасування та вибір перетину річки. Конструктивні мостові системи. Дерев’яні мости та їх розрахунок. Загальні відомості та особливості роботи залізобетонних мостів. Нерозрізні, рамні та аркові мости. Балкові металеві мости з розрізними прогонами. Підвісні, вантові і розвідні мости. Опори та опорні частини мостів. Тунелі: проектування та зведення. Конструкції та проектування і спорудження труб. Ушкодження та деградація матеріалу конструкцій мостів. Ремонт залізобетонних та металевих мостів. Реконструкція залізобетонних та металевих мостів. Дослідження та випробування конструкцій мостів. Експлуатація мостів та водопропускних труб. Експлуатація, ремонт та реконструкція тунелів.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Захист звітів до практичних робіт шляхом проведення усного опитування за тематикою роботи. 2. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних та практичних завдань. 3. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті лекційних та практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) - 30 балів. Екзаменаційний контроль: письмова компонента - 60 балів; усна компонента - 10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Мости і труби. Правила проектування: ДБН В. 2.3.-14:2006. - [Чинний від 2007-02-01]. – К.: Мінбуд України, 2006. – 359 с. - (Державні буді¬вельні норми України). 2. Лучко Й. Й. Будова та експлуатація штучних споруд [Текст]: За ред. д. т. н., проф. Й. Й. Лучка / Й. Й. Лучко, О. С. Распопов // М-во освіти і науки, молоді та спорту України; Дніпропетровський нац. ун-т залізнич. транспорту ім. Акад. В. Лазаряна. – Львів: Каменяр, 2011. – 879 с. 3. Лучко Й. Й. Мости, труби і тунелі [Текст]: За ред. д. т. н., проф. Й. Й. Лучка / Й. Й. Лучко, О. С. Распопов, П. М. Коваль // М-во освіти і науки України; Дніпропетровський нац. ун-т залізнич. транспорту ім. Акад. В. Лазаряна. – Львів: Каменяр, 2014. – 879 с. 4. Методичні вказівки зі складання варіантів металевого моста / Й. Й. Лучко, В. В. Ковальчук – Львів: Каменяр, 2012. – 34 с. 5. Експлуатація залізничних мостів. Правила визначення вантажопідйомності металевих прогонових будов залізничних мостів : ГСТУ 32. 6. 03. 111-2002. – [Чинний від 2001-12-05 №850] – К.: Міністерство транс¬порту України, 2003. – 381с. – (Галузевий стандарт України). 7. Мости та труби. Оцінка технічного стану мостів, що експлуатуються: ВБН В.3.1-218-174-2002. – К.:Укравтодор, 2002. – 74 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).