Технічні вимірювання та уніфікація на залізничному транспорті

Спеціальність: Залізничні споруди та колійне господарство
Код дисципліни: 6.273.03.O.028
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Залізничний транспорт
Лектор: К. с.-г., ст. викл. Роп Руслана Юріївна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою дисципліни є здобуття теоретичних знань і практичних навичок використання та дотримання вимог комплексних систем загальнотехнічних стандартів, виконання точних розрахунків з вибору посадок типових з’єднань, метрологічного забезпечення єдності вимірювань в технологічних процесах при виготовленні, експлуатації і ремонті техніки залізничного транспорту.
Завдання: Вивчення дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: -здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у професійній діяльності у сфері залізничного транспорту відповідно до спеціалізації або у процесі подальшого навчання із застосуванням положень, теорій та методів природничих, технічних, інформаційних та соціально-економічних наук, що характеризується комплексністю та невизначеністю умов функціонування об’єктів залізничного транспорту; -навики використання інформаційних і комунікаційних технологій; -здатність розробляти та управляти проектами; - здатність використовувати у професійній діяльності знання нормативно-правових, законодавчих актів України, Правил технічної експлуатації залізниць України, інструкцій та рекомендацій з експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів залізничного транспорту та їх систем; -здатність проведення вимірювального експерименту і оцінки його результатів на основі знань про методи метрології, стандартизації та сертифікації на залізничному транспорті. Здатність застосовувати методи та засоби технічних вимірювань, технічних регламенти, стандарти та інші нормативні документи при технічній діагностиці об'єктів залізничної колії та споруд, їх систем та елементів.
Результати навчання: РН 9. Застосовувати міжнародні та національні стандарти і практики в професійній в професійній діяльності. РН 12. Знати основні положення нормативно-правових та законодавчих актів України у сфері залізничного транспорту, Правил технічної експлуатації залізниць України, інструкцій та рекомендацій з експлуатації, ремонту та обслуговування об'єктів залізничної інфраструктури, її систем та елементів. РН 21. Знати методи та вміти використовувати засоби технічних вимірювань, технічні регламенти, стандарти та інші нормативні документи під час технічного діагностування об'єктів залізничної інфраструктури, їх систем та елементів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Безпека інфраструктури та рухомого складу залізниць Колійне господарство, частина 1
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває теоретичних та практичних знань і навиків щодо будови та принципів роботи технічних засобів вимірювань. Ознайомлюється з основними поняттями вимірювань та уніфікації на залізничному транспорті; принципами вибору і розрахунку посадок гладких з’єднань деталей, посадок із зазором та натягом, посадок типових з’єднань: підшипників, шпонкових і нарізних з’єднань, зубчастих та черв’ячних коліс, а також технічними регламентами і стандартами. Розглянуть нормування форми і розташування поверхонь, шорсткості поверхонь, правила побудови і розрахунку розмірних ланцюгів.
Опис: 1. Основні поняття про вимірювання. Класифікація, основні характеристики та класифікація вимірювань. Засоби технічних вимірювань. 2. Уніфікація як ефективний метод стандартизації. Похибки вимірювань. Єдина система допусків та посадок (ЄСДП). Поля допусків. 3. Посадки. Принципи побудови допусків та посадок. Основні відхилення. 4. Шорсткість поверхонь параметри шорсткості. Позначення шорсткості поверхні на креслені. Методи та засоби контролю шорсткості. 5. Допуск форми та розташування поверхонь. Контроль та вимірювання. Метрологічні характеристики засобів вимірювання. 6. Похибки виготовлення і вимірювання. Метрологічні характеристики засобів вимірювання. 7. Основні положення розрахунку розмірних ланцюгів. Класифікація розмірних ланцюгів. 8. Основні норми взаємозамінності різьбових, шпонкових та шліцьових з’єднань.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Усне опитування за тематикою практичних робіт, виконання домашніх завдань. 2. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних та практичних завдань. 3. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті лекційних та практичних занять.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) – 40 балів. Екзаменаційний контроль: письмова компонента – 50 балів; усна компонента – 10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова 1. Головко Д.Б., Рего К.Г., Скрипник Ю.О. Основи метрології та вимірювань. Навч. посібник / Д.Б. Головко, К.Г. Рего, Ю.О. Скрипник. – К.: «Либідь», 2001. – 408с. 2. Сусліков Л.М., Студеняк І.П. Метрологія та вимірювання: Навчальний посібник. – Ужгород: Видавництво УжНУ, 2014. - 292 с. 3. Поліщук Є.С., Дорожовець М.М., Яцук В.О., та ін. Метрологія та вимірювальна техніка: Підручник / Є.С.Поліщук, М.М.Дорожовець, В.О.Яцук, В.М.Ванько, Т.Г.Бойко; За ред. проф. Є. С. Поліщука. – Львів.: Видавництво «Бескід Біт» , 2003. – 544 с. 4. Токар Ю.С., Караван Ю.В. Основи стандартизації, метрології та сертифікації: Посібник. – Львів, ЛНУ ім. Івана Франка, 2002. – 247 с. 11. Цюцюра В.Д., Цюцюра С.В. Метрологія та основи вимірювань: Навч. посіб. – К.: Знання-Прес, 2003. – 180 с. Допоміжна 1. Базієвський С.Д. Взаємозамінність, стандартизація і технічні вимірювання: Підручник. / С.Д. Базієвський,В.Ф. Дмитришин. –К.: Видавничий Дім «Слово», 2004. 504 с.3. 2. Боженко Л.І. Метрологія, стандартизація, сертифікація та акредитація. Навч. посібник / Л.І. Боженко. – К.: 2004.–324 с 3. Бичківський Р.В., Столярчук П.Г., Гамула П.Р. Метрологія, стандартизація, управління якістю і сертифікація: підр. для вищ. Навч. закл. / Р.В. Бичківський, П.Г. Столярчук, П.Р. Гамула; М-во освіти і науки України, Нац. ун-т "Львівська політехніка"; за ред. Р. В. Бичківського. – Львів : Вид-во Львів. політехніки, 2002. – 560 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).