Інформаційні технології підготовки виробництва машинобудівного підприємства
Спеціальність: Технології машинобудування
Код дисципліни: 7.131.03.O.002
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Робототехніка та інтегровані технології машинобудування
Лектор: Юрчишин Ігор Іванович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
ЗК1. Здатність виявляти, ставити та вирішувати інженерно-технічні та науково-прикладні проблеми.
ЗК2. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології.
ЗК5. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності).
ЗК6. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК7.Здатність спілкуватися іноземною мовою.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності:
ФК1. Здатність застосовувати відповідні методи і ресурси сучасної інженерії для знаходження оптимальних рішень широкого кола інженерних задач із застосуванням сучасних підходів, методів прогнозування, інформаційних технологій та з урахуванням наявних обмежень за умов неповної інформації та суперечливих вимог.
ФК2. Здатність описати, класифікувати та змоделювати широке коло технічних об’єктів та процесів, що ґрунтується на глибокому знанні та розумінні теорій та практик механічної інженерії, а також знаннях суміжних наук.
ФК3. Здатність до самостійної роботи і ефективного функціонування в якості керівника групи.
ФК4. Здатність зрозуміло і недвозначно доносити власні висновки, знання та пояснення до фахівців і нефахівців, зокрема і в процесі викладацької діяльності.
Результати навчання: Загальні результати навчання.
РН2. Розробляти і ставити на виробництво нові види продукції, зокрема виконувати дослідно-конструкторські роботи та/або розробляти технологічне забезпечення показників якості процесу виготовлення деталей і складання машин із врахуванням вимог Індустрії 4.0.
РН3. Застосовувати системи автоматизації для виконання досліджень, проєктно-конструкторських робіт, технологічної підготовки виробництва, інженерного аналізу, технологічного забезпечення експлуатаційних характеристик і показників надійності в машинобудуванні.
РН6. Розробляти, виконувати та оцінювати інноваційні проекти з урахуванням інженерних, правових, екологічних, економічних та соціальних аспектів.
РН10. Вести пошук необхідної інформації в науково технічній літературі, електронних базах та інших джерелах; засвоювати, оцінювати та аналізувати отриману інформацію із представленням результатів на науково-технічних конференціях і їх публікацією у науково-періодичних виданнях.
РН12. Розробляти та застосовувати прогресивні інтегровані технології машинобудівного виробництва для забезпечення регламентованих характеристик якості деталей машин, їхніх експлуатаційних характеристик і показників надійності.
РН13. Застосовувати інформаційні технології та системи керування у технологічній підготовці виробництва та реалізації технологій машинобудування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни. -
Супутні і наступні навчальні дисципліни. Технології механоскладального виробництва. Проєктування технологічного оснащення та транспортних систем. Наукові дослідження в технології машинобудування.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна призначена для детального вивчення основних принципів побудови Єдиного інформаційного середовища та його окремих елементів, застосування інтегрованих інформаційних технологій для комплексної автоматизації бізнес-процесів конструкторсько-технологічної підготовки машинобудівного виробництва, а також для набуття практичних навичок побудови та використання баз даних та систем керування базами даних для вирішення задач технології машинобудування.
Опис: 1. Вступ. Задачі та зміст дисципліни (Інформаційні системи: загальні можливості та призначення. Мета та задачі дисципліни “Інформаційні технології підготовки виробництва машинобудівного підприємства”, її місце, роль і значення. Зміст дисципліни).
2. Інформаційні технології у машинобудуванні (Основні складові та функції автоматизованої інформаційної технології. Структура автоматизованої інформаційної технології. Класифікація інформаційних технологій).
3. Основні поняття баз даних (Задачі й особливості оброблення даних. Банки даних. Бази даних. Моделі даних. Архітектура, характеристика й структура даних).
4. Системи керування базами даних (СКБД) (Основні функції СКБД. Файл-серверні («настільні») СКБД. Коротка характеристика популярних файл-серверних СКБД. Основні поняття про архітектуру «Клієнт – Сервер». Характерні риси сучасних клієнт-серверних СКБД. Коротка характеристика популярних клієнт-серверних СКБД. Критерії вибору СКБД при створенні інформаційних систем. Модернізація застарілих інформаційних систем).
5. Основні концепції реляційних баз даних (Реляційна модель даних. Ключі, індекси та зв’язки. Цілісність даних. Об’єкти баз даних. Типи даних. Основи нормалізації даних. Запити до баз даних. Незалежність даних. Безпека даних. Розподілені бази даних).
6. Основи проектування реляційних баз даних (Логічне проектування бази даних. Об’єктне моделювання. Модель “Сутність – Зв’язки” (ER-модель). Приклад розроблення простої ER-моделі).
7. Єдиний інформаційний простір підприємства (Комплексна автоматизація бізнес-процесів підготовки машинобудівного виробництва як основа підвищення ефективності праці інженера-проектанта. Системи керування проектом та інженерним документообігом (PDM). Концепція керування життєвим циклом виробу (PLM) в єдиному інформаційному просторі підприємства).
8. Архітектура програмних комплексів Єдиного інформаційного простору підприємства (Типова архітектура програмного комплексу автоматизації конструкторської підготовки виробництва. Типова архітектура програмного комплексу автоматизації технологічної підготовки виробництва).
9. Об’єктне моделювання як основа сучасних інформаційних технологій.
10. Інформаційно-пошукові системи програмних комплексів Єдиного інформаційного простору підприємства.
11. Реінжиніринг процесів конструкторсько-технологічної підготовки виробництва: елементи загальної методології (Основні поняття і принципи. Організаційні аспекти. Реінжиніринг і комплексна автоматизація конструкторсько-технологічної підготовки виробництва. Реінжиніринг і віртуальні підприємства).
12. Моделювання типових схем комплексної автоматизації конструкторсько-технологічної підготовки машинобудівного виробництва (Типові моделі та схеми окремих бізнес-процесів конструкторсько-технологічної підготовки виробництва з використанням інтегрованих інформаційних технологій. Загальні рекомендації щодо оптимального вибору і використання корпоративної ІТ-системи).
13. Економічна ефективність впровадження інформаційних технологій (Критерії оцінювання. Оцінка рівня інформаційної технології. Критерії ефективності застосування. Розрахунок економічного ефекту при впровадженні).
Методи та критерії оцінювання: Захист результатів лабораторних робіт (проводиться в усній формі). Захист результатів практичних робіт (проводиться в усній формі). Екзамен за результатами вивчення дисципліни (письмова компонента складається з трирівневих теоретичних завдань; усна компонента проводиться за результатами письмової компоненти для ґрунтовнішого оцінювання знань).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль. Поточний бал формується на підставі захистів звітів до лабораторних і практичних робіт в усній формі шляхом опитування теоретичного матеріалу за методикою проведення та результатами досліджень. Максимально можлива кількість балів поточного контролю – 40 (лабораторні роботи – 20 балів; практичні роботи – 20 балів).
Екзаменаційний контроль. Семестровий контроль реалізується розв’язанням завдань ІІІ рівнів. Завдання першого рівня складності (забезпечують контроль знань приблизно на межі “незадовільно-задовільно” й оцінюються однаковою кількістю балів: 3 бали – відповідь вірна, 0 балів – відповідь невірна. Максимально можлива кількість балів у випадку надання правильних відповідей на усі запитання завдання першого рівня складності становить 15 балів. Завдання другого рівня складності забезпечують контроль знань на межі “задовільно-добре” й оцінюються у діапазоні 0 ... 10 балів, залежно від достовірності, лаконічності і повноти висвітлення поставленого у завданні запитання. Максимально можлива кількість балів, у випадку надання правильних відповідей на усі запитання завдання другого рівня складності становить 20 балів. Завдання третього рівня складності забезпечує контроль знань на межі “добре-відмінно” й оцінюється у діапазоні 0 ... 15 балів, залежно від логічності та послідовності розв’язання задачі, повноти пояснення, наведення необхідних схем та від вміння користуватися довідниковою літературою. Максимально можлива кількість балів у випадку надання правильної відповіді становить 15 балів. Максимально можлива кількість балів за семестровий контроль становить 50 балів. Максимально можлива кількість балів за тест становить 50 балів. Усна компонента, яка оцінюється у 10 балів, вводиться для надання студентам можливості доповнити відповідь по спірних завданнях семестрового контролю та покращити свою загальну оцінку.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів (А, “відмінно”) – виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і розвитку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
87-80 балів (B, “дуже добре”) – виставляється за знання навчального матеріалу, вище за середній рівень, аргументовані відповіді на поставлені запитання (можлива невелика кількість неточностей), вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
79-71 бал (C, “добре”) – виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу, аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
70-61 бал (D, “посередньо”) – виставляється за посередні знання навчального матеріалу, малоаргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач;
60-50 балів (E, “задовільно”) виставляється за слабкі знання навчального матеріалу, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач;
49-26 балів (FX, “незадовільно”) з можливістю повторного складання екзамену чи заліку) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
25-00 балів F (F, “незадовільно”) з обов’язковим повторним вивченням модуля) виставляється за повне незнання значної частини навчального матеріалу, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Юрчишин І.І. Конспект лекцій з дисципліни “Інформаційні технології підготовки виробництва машинобудівного підприємства”, 2021. – 150 с.
2. Соколов В.Ю. Інформаційні системи і технології: Навч. Посібник. – К.: ДУІКТ, 2020. – 138 с.
3. Створення бази даних Microsoft Access. Методичні вказівки до виконання практичної роботи № 1 ІТп з дисципліни "Інформаційні технології підготовки виробництва машинобудівного підприємства” для студентів спеціалізації 131.3 «Технології машинобудування» спеціальності 131 «Прикладна механіка» усіх форм навчання / Укладачі: І.І. Юрчишин, Я.М. Литвиняк, 2021. – 52 с.
4. Створення форми вводу даних у базу даних Microsoft Access. Методичні вказівки до виконання практичної роботи № 2 ІТп з дисципліни “Інформаційні технології підготовки виробництва машинобудівного підприємства” для студентів спеціалізації 131.3 «Технології машинобудування» спеціальності 131 «Прикладна механіка» усіх форм навчання / Укладачі: І.І. Юрчишин, Я.М. Литвиняк, 2021. – 32 с.
5. Створення запиту до бази даних Microsoft Access. Методичні вказівки до виконання практичної роботи № 3 ІТп з дисципліни “Інформаційні технології підготовки виробництва машинобудівного підприємства” для студентів спеціалізації 131.3 «Технології машинобудування» спеціальності 131 «Прикладна механіка» усіх форм навчання / Укладач: І.І. Юрчишин, 2021. – 8 с.
6. Створення звіту з бази даних Microsoft Access. Методичні вказівки до виконання практичної роботи № 4 ІТп з дисципліни “Інформаційні технології підготовки виробництва машинобудівного підприємства” для студентів спеціалізації 131.3 «Технології машинобудування» спеціальності 131 «Прикладна механіка» усіх форм навчання / Укладач: І.І. Юрчишин, 2021. – 16 с.
7. Розроблення технологічного процесу у САПР ТП в архітектурі «Файл-Сервер». Методичні вказівки до лабораторної роботи № 1 ІТл з дисципліни “Інформаційні технології підготовки машинобудівного підприємства” для студентів спеціалізації 131.3 «Технології машинобудування» спеціальності 131 «Прикладна механіка» усіх форм навчання / Укладачі: І.І. Юрчишин, Я.М. Литвиняк, 2021. – 16 с.
8. Розроблення технологічного процесу у САПР ТП в архітектурі «Клієнт-Сервер». Методичні вказівки до лабораторної роботи № 2 ІТл з дисципліни “Інформаційні технології підготовки машинобудівного підприємства” для студентів спеціалізації 131.3 «Технологія машинобудування» спеціальності 131 «Прикладна механіка» усіх форм навчання / Укладачі: І.І. Юрчишин, Я.М. Литвиняк, 2021. – 32 с.
9. Адміністрування бази даних інформаційно-пошукової системи технологічного характеру (архітектура «Файл-Сервер»). Методичні вказівки до лабораторної роботи № 3 ІТл з дисципліни “Інформаційні технології підготовки машинобудівного підприємства” для студентів спеціалізації 131.3 «Технологія машинобудування» спеціальності 131 «Прикладна механіка» усіх форм навчання / Укладачі: І.І. Юрчишин, Я.М. Литвиняк, 2021. – 12 с.
10. Електронний навчально-методичний комплекс «Інформаційні технології підготовки виробництва машинобудівного підприємства» у Віртуальному навчальному середовищі Національного університету «Львівська політехніка» https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=883 / Розробник: Юрчишин І.І.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).