Наукові дослідження в технології машинобудування

Спеціальність: Технології машинобудування
Код дисципліни: 7.131.03.E.016
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Робототехніка та інтегровані технології машинобудування
Лектор: Гурей Ігор Володимирович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни «Наукові дослідження в технології машинобудування» є набуття студентами знань з методів і засобів випробування матеріалів і конструкцій, сучасних методах вимірювання деформацій і напружень, установках і апаратурі, яка використовується при цьому, випробуванні деталей машин; вміння застосовувати на практиці сучасні методи та прийоми наукових досліджень та використовувати результати цих досліджень для інженерної та наукової діяльності.
Завдання: Завдання навчальної дисципліни характеризують вклад даної дисципліни у формування у здобувачів освіти необхідних загальних та фахових компетентностей з урахуванням матриці відповідності програмних компетентностей освітнім компонентам в освітній програмі.
Результати навчання: - Застосовувати спеціалізовані концептуальні знання новітніх методів та методик проєктування, аналізу і дослідження конструкцій, машин та/або процесів в галузі машинобудування та суміжних галузях знань. - Застосовувати системи автоматизації для виконання досліджень, проєктно-конструкторських робіт, технологічної підготовки виробництва, інженерного аналізу, технологічного забезпечення експлуатаційних характеристик і показників надійності в машинобудуванні. - Використовувати сучасні методи оптимізації параметрів технічних систем засобами системного аналізу, математичного та комп’ютерного моделювання, зокрема за умов неповної та суперечливої інформації, із можливістю підтвердження адекватності отриманих результатів в процесі експериментальних досліджень. - Зрозуміло і недвозначно презентувати результати досліджень та проєктів, доносити власні висновки, аргументи та пояснення державною та іноземною мовами усно і письмово колегам, здобувачам освіти та представникам інших професійних груп різного рівня. - Розробляти та застосовувати прогресивні інтегровані технології машинобудівного виробництва для забезпечення регламентованих характеристик якості деталей машин, їхніх експлуатаційних характеристик і показників надійності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Технологія машинобудування 2. Іноземна мова за професійним спрямуванням
Короткий зміст навчальної програми: Наукові дослідження в технології машинобудування. Наука, як система знань. Визначення і основні особливості наукових досліджень, їх класифікація. Види і структура об’єктів дослідження. Вибір напрямку наукового дослідження. Проведення теоретичних досліджень. Методи експериментальних досліджень. Обробка результатів експериментів. Проведення стендових та дослідно-промислових випробувань. Побудова моделей технологічного процесу методами пасивного експерименту. Метод математичного планування експерименту. Аналіз теоретико-експериментальних досліджень. Основи інженерної творчості.
Опис: Наукові дослідження в технології машинобудування – основа прогресивного розвиту промисловості, забезпечення якості, продуктивності, економічності та конкурентно-здатності виробництва. Наука, як система знань, що розвиваються. Розвиток науки в сучасних умовах. Визначення і основні особливості наукових досліджень, їх класифікація. Методи теоретичних і емпіричних наукових досліджень. Види і структура об’єктів дослідження. Вибір об’єкту дослідження, його характеристика. Моделі досліджень. Методи системного аналізу. Види наукового дослідження. Структура фундаментального наукового дослідження. Структура прикладного наукового дослідження. Вибір напрямку наукового дослідження. Конкретизація теми дослідження. Пошук наукових публікацій і патентних матеріалів за темою дослідження. Порядок роботи з науково-технічними та патентними публікаціями. Сучасні напрямки пошуку інформації. Обробка результатів експериментів. Графічний метод обробки результатів експериментів. Аналітичні методи аналізу експериментальних даних. Статистичні методи обробки експериментальних даних. Оформлення результатів роботи і підготовка наукового звіту. Проведення стендових та дослідно-промислових випробувань деталей, вузлів та машин. Вимоги до їх проведення. Побудова моделей технологічного процесу методами пасивного експерименту. Використання регресивного аналізу для оцінки форми зв’язків факторів процесу. Способи формування регресивних моделей. Метод математичного планування експерименту. Повно- і дробнофакторний експеримент, некомпозиційні та рототабельні плани. Оптимізація технологічних процесів з використанням методів планування експерименту. Аналіз теоретико-експериментальних досліджень, формування висновків і рекомендацій. Складання звіту про проведену науково-дослідну роботу. Основи інженерної творчості. Формулювання задач інженерної творчості. Методи «мозкової атаки», евристичних прийомів, морфологічного аналізу та синтезу технічних рішень. Синтез фізичних принципів дії технічної системи. Основи алгоритму розв’язування винахідницьких задач. Основи функціонально-вартісного аналізу технічних об’єктів.
Методи та критерії оцінювання: - письмові звіти з практичних завдань, усне опитування, контрольна робота (30 %) - підсумковий контроль (контрольний захід): письмово-усно форма (70 %).
Критерії оцінювання результатів навчання: - письмові звіти з практичних завдань, усне опитування, контрольна робота (30 %) - підсумковий контроль (контрольний захід): письмово-усно форма (70 %).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Антонюк В.С., Полонський Л.Г., Аверченков В.І., Малахов Ю.А. Методологія наукових досліджень. Навч. посібник. – К.: НТУУ «КПІ», 2015. – 276 с. 2. Ковальчук В.В. Основи наукових досліджень. Навч. посібник. – К. : Вища школа, 2004. – 208 с. 3. Стоцько З.А. Моделювання технічних систем: Навч. посібник. – К.: НМК ВО, 1992.- 132 с. 5. Половинкин А.И. Основы инженерного творчества.– М.: Машиностроение, 1988. – 368 с. 6. Рыжов Э.В., Горленко О.А. Математические методы в технологических исследованиях. – К.: Наукова думка, 1990. – 184 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).