Технології механоскладального виробництва
Спеціальність: Технології машинобудування
Код дисципліни: 7.131.03.O.004
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Робототехніка та інтегровані технології машинобудування
Лектор: Ступницький Вадим Володимирович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей у відповідності до Стандарту вищої освіти за спеціальністю 131 Прикладна механіка для другого рівня вищої освіти:
Загальні компетентності:
Здатність виявляти, ставити та вирішувати інженерно-технічні та науково-прикладні проблеми.
Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології.
Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
Здатність розробляти проєкти та управляти ними.
Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності).
Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
Здатність спілкуватися іноземною мовою
Фахові компетенції:
Здатність застосовувати відповідні методи і ресурси сучасної інженерії для знаходження оптимальних рішень широкого кола інженерних задач із застосуванням сучасних підходів, методів прогнозування, інформаційних технологій та з урахуванням наявних обмежень за умов неповної інформації та суперечливих вимог.
Здатність описати, класифікувати та змоделювати широке коло технічних об’єктів та процесів, що ґрунтується на глибокому знанні та розумінні теорій та практик механічної інженерії, а також знаннях суміжних наук.
Здатність до самостійної роботи і ефективного функціонування в якості керівника групи
Здатність зрозуміло і недвозначно доносити власні висновки, знання та пояснення до фахівців і нефахівців, зокрема і в процесі викладацької діяльності
Здатність здійснювати проектування технологічних процесів і оснащення та забезпечувати регламентовані показники якості деталей і машин.
Здатність встановлювати та здійснювати технологічне забезпечення регламентованих показників точності та якості поверхонь, експлуатаційних характеристик та показників надійності деталей машин і машинобудівних виробів відповідно до вимог Індустрії 4.0
Здатність виконувати моделювання технологій машинобудівного виробництва із застосуванням сучасних методик досліджень із здійсненням вибору способів і математичного апарату вирішення практичних задач
Результати навчання: Застосовувати спеціалізовані концептуальні знання новітніх методів та методик проєктування, аналізу і дослідження конструкцій, машин та/або процесів в галузі машинобудування та суміжних галузях знань;
Розробляти і ставити на виробництво нові види продукції, зокрема виконувати дослідно-конструкторські роботи та/або розробляти технологічне забезпечення процесу їх виготовлення;
Використовувати сучасні методи оптимізації параметрів технічних систем засобами системного аналізу, математичного та комп’ютерного моделювання, зокрема за умов неповної та суперечливої інформації;
Самостійно ставити та розв’язувати задачі інноваційного характеру, аргументувати і захищати отримані результати та прийняті рішень;
Зрозуміло і недвозначно презентувати результати досліджень та проєктів, доносити власні висновки, аргументи та пояснення державною й іноземною мовами усно і письмово здобувачам освіти та представникам інших професійних груп різного рівня
Оволодівати сучасними знаннями, технологіями, інструментами і методами, зокрема через самостійне опрацювання фахової літератури, участь у науково-технічних та освітніх заходах.
Вести пошук необхідної інформації в науково-технічній літературі, електронних базах та інших джерелах; засвоювати, оцінювати та аналізувати отриману інформацію із представленням результатів на науково-технічних конференціях і їх публікацією у науково-періодичних виданнях. .
Розробляти управлінські та / або технологічні рішення за невизначених умов та вимог оцінювати і порівнювати альтернативи, аналізувати ризики, прогнозувати можливі наслідки.
Розробляти та застосовувати прогресивні інтегровані технології машинобудівного виробництва для забезпечення регламентованих характеристик якості деталей машин, їхніх експлуатаційних характеристик і показників надійності
Застосовувати інформаційні технології та системи керування у технологічній підготовці виробництва та реалізації технологій машинобудування
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
Теорія різання
Технологія машинобудування
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Наукові дослідження в технології машинобудування
Виконання магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни передбачає: формування знань з проектування маршрутів складальних процесів. Завдання дисципліни: отримання навичок створення алгоритму проектування маршруту складання, проектування операцій та переходів, вивчення теорії базування, отримання навичок роботи з побудови технологічних схем складання, ознайомлення з організаційними формами складання залежно від типу виробництва, ознайомлення зі стадіями складального процесу та видах з'єднань деталей машин у складальні одиниці, вивчення технологічності конструкцій, технологічності під час складання залежно від типу виробництва, специфіки праці, а також специфіки складання деталей машин, розгляд питань якості та точності продукції, технологічних засадах забезпечення якості виробів у машинобудуванні: розрахунки конструкторських розмірних ланцюгів, що забезпечують точність складання механізмів, вивчення методів забезпечення точності складання, методів технічного контролю та випробування машин, особливостей балансування деталей механізмів, вивчення характеристик методів технології складання нерухомих з'єднань, типових вузлів машин і механізмів, отримання навичок проєктування маршруту складання вузла середньої складності, отримання навичок проєктування маршруту складання вузла середньої складності
Опис: ОСНОВИ РОЗРОБЛЕННЯ ТЕХНОЛОГІЧНИХ ПРОЦЕСІВ СКЛАДАННЯ.
Особливості проектування технологічного процесу складання. Вихідні дані для розроблення технології. Етапи технологічного проектування. Нормування складальних робіт. Розроблення схеми складання. Проектування пристроїв для складання. Технологічність конструкцій машин. Механізація та автоматизація складання. Показники механізації та автоматизації складання.
КЛАСИФІКАЦІЯ З’ЄДНАНЬ ДЕТАЛЕЙ ПРИ СКЛАДАННІ
Класифікація з’єднань. Рухомі та нерухомі з’єднання. Роз’ємні та нероз’ємні з’єднання. Класифікація з’єднань за контактними ознаками. Конструкторські та технологічні бази при складанні. Принципи забезпечення єдності та постійності баз при складанні. Загальна характеристика механічних, зварних, паяних, клейових з’єднань та з’єднань , що утворюються в результаті пластичної деформації. Вибір найбільш економічного методу з’єднань деталей при складанні. Структура технологічної собівартості складання.
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТОЧНОСТІ СКЛАДАЛЬНИХ ВИРОБІВ.
Поняття про точність складання. Фактори, що впливають на появу похибок при складанні, їх класифікація та шляхи уникнення. Розмірний аналіз в технології складання. Методи забезпечення точності замикаючої ланки у виробі : повної взаємозамінності, неповної взаємозамінності, групової взаємозамінності, компенсації та припасування.
ПІДГОТОВКА ДЕТАЛЕЙ ДО СКЛАДАННЯ.
Припасувальні роботи при складанні. Допуск замикаючої ланки, що забезпечується припасуванням. Забезпечення якості поверхні. Притирання. Класифікація методів притирання деталей при складанні. Інструмент для притирання. Допоміжні матеріали при притиранні (пасти, мастильні речовини). Контроль за якістю притертих поверхонь. Полірування. Технологія полірування. Інструменти для полірування. Контроль якості полірування. Шабрування. Класифікація методів шабрування. Технологія для шабрування. Інструмент для шабрування. Свердління та розгортання. Використання їх при забезпеченні точності взаєморозташування поверхонь спряжених деталей. Гнуття. Методи гнуття. Гнуття трубних деталей.
МИТТЯ ТА НАНЕСЕННЯ ЗАХИСНИХ МАТЕРІАЛІВ.
Необхідність у митті та фарбуванні виробів. Хімічне. електрохімічне та ультразвукове миття. Технологія миття деталей та складальних вузлів. Різновидності фарб. Технологія фарбування. Підготовка деталей до фарбування. Класифікація шпатлівок та методи їх нанесення. Контроль якості нанесення лакофарбових покрить.
СКЛАДАННЯ НЕРУХОМИХ РОЗ’ЄМНИХ З’ЄДНАНЬ.
Класифікація та загальна характеристика різевих з’єднань. Залежність моменту загвинчування від типу різевого з’єднання. Встановлення шпильок. Методи забезпечення нерухомості різевих з’єднань, їх переваги та недоліки. Похибки при складанні та методи їх усунення. Складання гвинтових та болтових з’єднань. Етапи складання. Технологія та послідовність затягування гайок при складанні відповідальних з’єднань. Ручний, механізований та автоматизований інструмент.
СКЛАДАННЯ НЕРОЗ’ЄМНИХ З’ЄДНАНЬ
Технологія складання із застосуванням теплових методів. Складання із застосуванням методів пластичного та пружного деформування виробів. Зварювання виробів. Класифікація методів зварювання. Класифікація електродів. Різновидності зварних швів. Технологія зварювання. Паяння деталей при складанні. Види пайки. Класифікація припоїв. Склеювання деталей при складанні. Класифікація клеїв. Технологія склеювання виробів. СКЛАДАННЯ ТИПОВИХ ВУЗЛІВ МАШИН ТА МЕХАНІЗМІВ
Складання виробів з довгомірними валами та муфтами Встановлення підшипників ковзання. Класифікація підшипників ковзання . Похибки при запресовуванні та методи їх позбавлення. Встановлення підшипників кочення. Класифікація підшипників кочення . Похибки при встановлення підшипників. Посадки при встановленні підшипників. Складання зубчастих та черв’ячних передач. Балансування виробів після складання. Види балансування.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль:
1. Оцінювання засвоєння теоретичного матеріалу здійснюється за допомогою тестового контролю (тестові завдання з Електронного навчально-методичного комплексу Віртуального навчального середовища Національного університету «Львівська політехніка» дисципліни «Технологічне забезпечення надійності деталей машин» (https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=882)), усне опитування.
2. Захист звітів до практичних робіт в усній формі шляхом опитування теоретичного матеріалу за темою роботи та методикою проведення досліджень або письмово шляхом проведення контрольного заходу за тематикою роботи у вигляді тесту.
Підсумковий контроль:
1. Іспитовий контроль (екзамен). Письмова компонента складається з трирівневих теоретично-практичних завдань і проводиться у тестовій формі у Віртуальному начальному середовищі. Усна компонента проводиться за результатами письмової компоненти для ґрунтовнішого оцінювання знань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах:
Поточний контроль – 30 балів
Екзаменаційний контроль – 70 балів:
Письмова компонента – 50 балів.
Усна компонента -20 балів.
Разом за дисципліну – 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова література
1. Гуменюк І. В. Технологія механоскладальних робіт / І. В. Гуменюк, О. В. Гуменюк, В. В. Паржницький. – Кропивницький, Грамота, 2020, 186 с.
2. Кремнєв Г. П. Основи технології складання : навчальний посібник для студентів спеціальності 131 "Прикладна механіка" / Г. П. Кремнєв, Ф. В. Новіков, В. О. Жовтобрюх, В. В. Стрельбіцький. – Дніпро : ЛІРА, 2021. – Ч. І. – 159 с.
2. Конспект лекцій з дисципліни “Технологія механоскладального виробництва” Укладач Ступницький В.В. – Львів, НУ “Львівська політехніка”, 2018, 86 с.
3. ДСТУ 2390-94 Складання. Терміни та визначення
4. Савчук В.І. Наукові основи складання машин / В.І. Савчук, О.В. Івченко. - Суми: СумДУ, 2013. - 212 с.
Додаткова література
1. Технологія машинобудівних підприємств: підручник / В. Л. Дикань, Ю. Є. Калабухін, Н. Є. Каличева та ін., за заг. ред. В. Л. Диканя. – Харків: УкрДУЗТ, 2020. – 386 с.
2. Савуляк, В. В. Складальні процеси в машинобудуванні : навчальний посібник / укладач: В. В. Савуляк – Вінниця : ВНТУ, 2013. – 99 с
3. Жолобов О.О. Технологія автоматизованого виробництва : Підручник / О.О. Жолобов, В.А. Кирилович, П.П. Мельничук, В.А. Яновський. – Житомир : ЖДТУ, 2008. – 1014 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).