Соціальна відповідальність
Спеціальність: Міжнародні економічні відносини (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.292.00.O.008
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Менеджмент і міжнародне підприємництво
Лектор: к.е.н., професор Чернобай Ліана Іванівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: інтегральна компетентність: ІНТ. Здатність виявляти та розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, генерувати нові ідеї у сфері міжнародних економічних відносин та/або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов і вимог;
загальні компетентності: ЗК4.Здатність працювати в команді;
фахові компетентності: ФК2. Здатність розробляти та аналізувати моделі розвитку національних економік і визначати їхню роль у сучасній світогосподарській системі; ФК4.Здатність оцінювати масштаби діяльності глобальних фірм та їх позиції на світових ринках; ФК5.Здатність застосовувати кумулятивні знання, науково-технологічні досягнення, інформаційні технології для осягнення сутності феномену нової економіки, виявлення закономірностей та тенденцій новітнього розвитку світового господарства; ФК6.Здатність застосовувати принципи соціальної відповідальності в діяльності суб’єктів міжнародних економічних відносин і аналізі їхнього впливу на економічний розвиток країни; ФКБ1.2. Здатність розвивати корпоративну соціальну відповідальність як чинник забезпечення конкурентоспроможності суб’єкта міжнародного бізнесу; ФКБ3.1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу, що дозволяє формувати висновки (діагноз) для різних типів складних економічних задач, здійснювати планування, аналізування, контролювання та оцінювання власної роботи та роботи інших осіб, діяти з соціальною відповідальністю та громадянською свідомістю.
Результати навчання: РН 4. Приймати обґрунтовані рішення з проблем міжнародних економічних відносин за невизначених умов і вимог.
РН7. Досліджувати й аналізувати моделі розвитку національних економік та обґрунтовувати заходи досягнення їх стратегічних цілей в умовах трансформації світогосподарських відносин.
РН9. Здійснювати моніторинг, аналіз, оцінку діяльності глобальних фірм (корпорацій, стратегічних альянсів, консорціумів, синдикатів, трастів тощо) з метою ідентифікації їхніх конкурентних позицій та переваг на світових ринках.
РН10. Розуміти закономірності та тенденції розвитку світового господарства і феномену нової економіки з урахуванням процесів інтелектуалізації, інформатизації та науково-технологічного обміну.
РН 11. Розуміти сутність соціального виміру глобального економічного розвитку та імплементувати принципи соціальної відповідальності в діяльності суб’єктів міжнародних економічних відносин.
ЗН 1. Концептуальні знання, набуті у процесі навчання та/або професійної діяльності на рівні новітніх досягнень, які є основою для оригінального мислення та інноваційної діяльності, зокрема в контексті дослідницької роботи.
УМ 2 Провадження дослідницької та/або інноваційної діяльності
АіВ 2. Відповідальність за розвиток професійного знання і ефективне застосування накопиченого практичного досвіду, оцінку стратегічного розвитку команди.
Методи навчання і викладання.
Словесні, наочні, практичні.
Лекційні та лабораторні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; евристичний метод; метод проблемного викладу.
Самостійна робота: репродуктивний метод; дослідницький метод.
Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання.
Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: усне опитування на початку занять; поточне тестування у ВНС; оцінювання активності студента під час лабораторних занять, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей; оцінювання внесених пропозицій, оригінальних рішень під час захисту контрольних робіт для заочної форми навчання тощо. Екзамен: тестування, усне опитування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - пререквізит: глобальна економіка, міжнародний стратегічний менеджмент
- кореквізит: управління міжнародною конкурентоспроможністю.
Короткий зміст навчальної програми: У результаті опанування навчальної дисципліни здобувач освіти вивчає сутність, види, категорії, еволюцію, концепції, моделі та рівні соціальної відповідальності; особливості соціальної відповідальності різних суб’єктів суспільного розвитку; місце корпоративної соціальної відповідальності в управлінні організацією; нормативно-правові засади регулювання соціальної відповідальності; моделі КСВ і формування різних типів корпоративної культури; критерії, показники та методики оцінювання соціальної відповідальності; особливості вияву соціальної відповідальності бізнесу в українських реаліях;
та розвиває навики: формувати механізм управління соціальною відповідальністю підприємства; посилювати соціальну відповідальність суб’єктів суспільного розвитку через соціальне партнерство; формувати ефективну взаємодію роботодавців з персоналом на засадах соціальної відповідальності; формувати відносини підприємства із зовнішніми організаціями на засадах корпоративної соціальної відповідальності; визначати напрями активізації індивідуальної та колективної екологічної відповідальності; здійснювати моніторинг соціальної відповідальності; оцінювати ефективність соціальної відповідальності; розвивати соціальну відповідальність як чинник підвищення конкурентоспроможності бізнесу.
Опис: Соціальна відповідальність як чинник стійкого розвитку. Соціальна відповідальність людини, держави та суспільства. Організаційно-економічне забезпечення управління соціальною відповідальністю. Формування та реалізація стратегії корпоративної соціальної відповідальності. Формування відносин роботодавців із працівниками на засадах соціальної відповідальності. Формування відносин підприємств із зовнішніми організаціями на засадах соціальної відповідальності. Екологічна компонента соціальної відповідальності підприємств. Моніторинг корпоративної соціальної відповідальності. Оцінювання ефективності корпоративної соціальної відповідальності.
Методи та критерії оцінювання: - поточний контроль (30%): робота у ВНС, виконання лабораторних робіт, усне опитування;
- підсумковий контроль (70%): тестування (50%), усна відповідь (20%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль 30 балів, в т.ч.: робота у ВНС – 10 балів; усне опитування – 4 бали; виконання 4 лабораторних робіт – 16 балів (по 4 бали за кожну). Екзаменаційний контроль – 70 балів, в т.ч.: письмова компонента – 50 балів, усна компонента – 20 балів.
При невиконанні окремих критеріїв з тієї чи іншої форми контролю знань кількість балів, яка виставляється здобувачеві освіти, може бути знижена:
- за неповну відповідь - 0,5 балів;
- за кожну неправильну відповідь – 1 бал;
- за недостовірність поданої інформації – 2 бали;
- за недостатнє розкриття теми – 1,5 бали;
- за відсутність посилань на літературні джерела – 0,5 бала.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Chernobay L. I., Malibroda S. B., Yasinska T. V. Evaluation of the level of social responsibility of the state in the field of employment. Online] // Economic Processes Management: International Scientific E-Journal. 2017. № 2. Available: http://epm.fem.sumdu.edu.ua/download/2017_2/epm2017_2_6.pdf
2. Chernobay L. I., Malibroda S. B., Yasinska T. V. Applied aspect of corporate social responsibility impact on company competitiveness (UNILEVER example). ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО. Югозападен университет “Неофит Рилски”, Стопански факултет. Брой 1, Година VIII, 2020. Университетско издателство “Неофит Рилски” Благоевград, 2020. - P. 32-44.
3. Leipziger, D. (2017) The corporate responsibility code book. Routledge.
4. Crane, A., McWilliams, A., Matten, D., Moon, J., & Siegel, D. S. (Eds.). (2008) The Oxford handbook of corporate social responsibility. Oxford University Press on Demand.
5. Idowu, S. O., & Louche, C. (2011) Theory and practice of corporate social responsibility Berlin: Springer -p. 284).
6. Werther Jr, W. B., & Chandler, D. (2010) Strategic corporate social responsibility: Stakeholders in a global environment. Sage.
7. Харчук В. Ю., Чернобай Л. І., Рябічіна Ю. С. Корпоративна соціальна відповідальність вітчизняних компаній: особливості імплементації та розкриття інформації // Підприємництво і торгівля : збірник наукових праць / Львівський торговельно-економічний університет. – 2021. – № 28. – С. 103–110.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).