Управління конфліктами

Спеціальність: Менеджмент персоналу (HR-менеджмент)
Код дисципліни: 7.073.03.E.022
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Менеджмент персоналу та адміністрування
Лектор: Світлана ГОНЧАР
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Оволодіння фундаментальними знаннями з актуальних проблем управління конфліктами. Набуття професійного вміння вирішувати конфлікти у діловій і професійній сферах, міжнародних відносинах, приватному житті. Для досягнення миру та злагоди у світі в цілому, потрібно перш за все навчитися майстерності управління конфліктами, зокрема у приватному житті та колективі.
Завдання: Завданнями вивчення дисципліни «Управління конфліктами» є: - розуміння суті та особливостей конфліктів, а також процесу управління конфліктами; - засвоєння суті різновидів конфліктів; - вивчення особливостей соціологічних та психологічних теорій вивчення конфліктів; - розуміння причин виникнення конфліктів; - вивчення основних етапів та фаз перебігу конфлікту; - ознайомлення з основними методами діагностики та прогнозування конфліктів; - розуміння особливостей стилів поведінки людини в конфліктній ситуації; - формування навичок управління та профілактики конфліктів.
Результати навчання: 1. Знання: знати об’єкт та предмет конфліктології; сутність конфлікту та його структуру; динаміку та причини конфлікту; види конфліктів у суспільстві та їх особливості; особливості внутрішньо-особистісного, міжособистісного та міжгрупового конфліктів; психологічні особливості механізму виникнення конфліктів; теорії поведінки особистості в конфлікті; технології управління конфліктами; психологічні умови попередження та розв’язання конфліктів. 2.Уміння: оцінювати місце конфліктології в системі спеціальних наук про людину; використовувати технології ефективного спілкування та раціональної поведінки в конфлікті; виявляти механізм та причини соціальних конфліктів; визначати етапи виникнення конфлікту з метою подальшого його розв’язання; розпізнавати внутрішньо-особистісний конфлікт; виявляти основні етапи переговорного процесу; визначати шляхи розв’язання конфліктів в управлінні; використовувати отримані знання для попередження та регулювання конфліктів. 3. Комунікація: використовувати набуті знання при веденні наукових дискусій з питань конфліктології; виявляти повагу до різноманітних національних та етнічних спільнот, співпрацювати з носіями різних історичних, політичних, релігійних, культурних, сімейних та особистісних цінностей; створювати умови для комунікації із представниками різних верств населення. 4. Автономність та відповідальність: виконувати індивідуальні науководослідні завдання з відповідної проблематики, виявляти самостійність і соціальну відповідальність, громадянські та патріотичні чесноти при виконанні функціональних обов’язків.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: "Менеджмент", "Управління персоналом", "Економіка підприємства", "Національна економіка".
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Управління конфліктами» буде корисна студентам всіх спеціальностей, особливо для тих, хто прагне досягти успіхів у власній кар’єрі і ефективно керувати своїми підлеглими. Діяльність сучасних організацій свідчить про необхідність формування компетентностей, знань і навичок у сфері управління, діагностики, профілактики і прогнозування конфліктів. З розвитком ринкових умов і впровадженням конкурентних відносин в Україні ці питання набувають усе більшої значимості, оскільки конкуренція являє собою варіант конфліктної ситуації, яка при визначених умовах переростає у конфлікт. Тому на етапі реформування національної вищої освіти набуває практичного значення питання впровадження дисципліни «Управління конфліктами» в систему підготовки фахівців всіх спеціальностей. Компетенності, що формуються, не тільки пізнавально-теоретичні, а суто практичні: допомогти людям зрозуміти, що робити у конфліктній ситуації. Уникнути конфліктів та їхніх наслідків неможливо, тому й постала потреба ознайомитись з їхньою суттю, динамікою, досвідом вирішення, прогнозування та запобігання. Знання, які може здобути особистість, вивчаючи дисципліну «Управління конфліктами», підвищать її професійну і інтелектуальну компетентність, а вміле їх використання на практиці реально засвідчить професійну майстерність фахівця й особистості. У системі підготовки фахівців дисципліна «Управління конфліктами» розглядає аспекти визначення придатності людини до керівної діяльності; вивчає причини і наслідки конфлікту; розкриває зміст функцій конфлікту; значна увага приділяється взаєминам і спілкуванню людей при виконанні спільних завдань, вивченню методики прогнозування, діагностування та попередження конфліктів, генерації і пошуку нових ідей з управління конфліктами, створенню системи управління конфліктами в організації та визначенню ефективності управління конфліктами.
Опис: Тема 1. Загальна теорія конфлікту 1. Сутність конфлікту. 2. Типологія конфліктів. 3. Динаміка конфліктів. 4. Стратегії поведінки в конфлікті. 5. Функції конфліктів. Тема 2. Внутрішньоособистісний конфлікт 1. Поняття внутрішньоособистісного конфлікту та його особливості. 2. Види внутрішньоособистісних конфліктів 3. Шляхи вирішення внутрішньоособистісного конфлікту. 4. Умови попередження внутрішньоособистісного конфлікту. Тема 3. Сімейні конфлікти 1. Особливості та причини сімейних конфліктів у літньому віці. 2. Конфлікти між подружжям. 3. Конфлікти між батьками і дітьми. 4. Практичні рекомендації з профілактики сімейних конфліктів. Тема 4. Конфлікти в організаціях 1. Причини виникнення конфліктів в організації. 2. Класифікація конфліктів в організації. 3. «Важкі» працівники. 4. Попередження конфліктів в організації. Тема 5. Психологічні та соціальні проблеми міжгрупових конфліктів 1.Особливості міжгрупових конфліктів. 2.Класифікація міжгрупових конфліктів. 3.Наслідки міжгрупових конфліктів. Тема 6. Моделі прогнозування та профілактика конфліктних ситуацій 1.Особливості прогнозування конфліктів. 2.Профілактика конфліктів. Тема 7. Емоційний інтелект. 1. Загальна характеристика EQ. 2. Складові EQ. 3. Психологічні умови розвитку EQ у старшому віці. Тема 8. Управління стресами в конфліктній ситуації 1. Рівні та методи управління стресом. 2. Профілактика стресів. 3. Прийоми виходу із стресових ситуацій.
Методи та критерії оцінювання: 1.Поточний контроль (45%): - оцінювання знань на практичних заняттях (виконання ситуаційних завдань; участь у дискусіях; контрольне тестування); - оцінювання виконання та захисту індивідуальних розрахункових (контрольних) робіт (правильність обчислень, коректність висновків та рекомендацій; правильність, повнота та лаконічність відповіді під час захисту роботи). 2.Екзаменаційний контроль (55%): оцінювання письмової та усної компоненти.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; виступи на практичних заняттях; тести; оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних ідей та рішень, уточнень, доповнень, визначень тощо. Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль, усне опитування.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1.Управління конфліктами та комунікаціями : навчально-методичний посібник для самостійного (дистанційного) вивчення дисципліни студентами другого (магістерського) рівня вищої освіти денної та заочної форм навчання, спеціальності 073 «Менеджмент» / Держ. біотехн. ун-т ; Уклад. В.М. Нагаєв. – Харків : КП «Міська друкарня», 2022. – 64 с. 2.Городняк І.В. Управління конфліктами: Методичні вказівки та плани семінарських занять для студентів спеціальності 075 «Маркетинг». Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2020. 26с. 3. Городняк І.В. Управління конфліктами: Методичні вказівки та плани практичних занять для студентів спеціальності 075 «Маркетинг». Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2020. 52 с. 4.Дученко М.М., Шевчук О.А. Конфліктологія: Практикум. Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2020. 88с. URL: https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/36723/1/Konfliktolohiia.pdf. 5. Захарчин Г.М., Винничук Р.О. Управління конфліктами. Навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017. 160с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).