Інформаційна безпека та інформаційна війна в ЗМІ
Спеціальність: Журналістика
Код дисципліни: 7.061.01.O.002
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Журналістика та засоби масової комунікації
Лектор: Кіца М.О.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: вивчення дисципліни: ознайомити студентів із змістом основних понять ідейно-політичного домінування на основі інформаційної політики; суттю концепцій та практичних програм інформаційних воєн; методологією спеціальних інформаційних операцій на глобальному, регіональному (європейському) та національному рівнях; змістом зовнішньої та внутрішньої політики України з погляду спеціальних інформаційних операцій, передумовами та джерелами виникнення інформаційної війни. А також ознайомлення із регулюванням інформаційної діяльності в Україні та закордоном; вивчення теоретичних засад інформаційної безпеки та інформаційної війни, проведення якісної інформаційної кампанії у разі внутрішньої чи зовнішньої агресії; визначення пріоритетних напрямів інформаційної політики через ЗМІ; набуття практичних навиків створення якісного інформаційного продукту, орієнтованого на захист національних інтересів.
Результати навчання: • практично використовувати теоретичні знання;
• застосовувати науковий підхід до аналізу інформаційної ситуації;
• створювати адекватний інформаційний контент для протидії інформаційній війні;
• виявляти «заражену» та замовну інформацію у ЗМІ;
• виробляти загальну стратегію та конкретний інформаційний контент для ведення інформаційної війни;
• обирати способи та засоби впливу на аудиторію ЗМІ;
• протидіяти інформаційним операціям супротивника.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Правові норми журналістики України,
Преса і піар,
Інтернет-журналістика,
ТМЖТ.
Короткий зміст навчальної програми: Концептуальні засади інформаційної війни. Підходи до визначення сутності інформаційного протиборства/війни. Характерні риси інформаційної війни. Об’єкти інформаційного впливу. Інформаційна зброя. Ознаки ведення інформаційної війни проти держави. Психологічні операції як ключовий елемент інформаційного протиборства. Види психологічного впливу. Пропаганда як форма проведення психологічних операцій. Принципи і правила пропагандистського впливу. Пропагандистські методи в інформаційних війнах. Переконання і навіювання в психологічних операціях.
Опис: Вступ. Предмет і завдання курсу. Мета вивчення дисципліни «Інформаційна безпека та інформаційна війна в ЗМІ» та її необхідність майбутнім журналістам.
Концептуальні засади інформаційної війни. Підходи до визначення сутності інформаційного протиборства/війни. Характерні риси інформаційної війни.
Об’єкти інформаційного впливу. Інформаційна зброя. Ознаки ведення інформаційної війни проти держави. Психологічні операції як ключовий елемент інформаційного протиборства. Види психологічного впливу.
Пропаганда як форма проведення психологічних операцій. Принципи і правила пропагандистського впливу. Пропагандистські методи в інформаційних війнах. Переконання і навіювання в психологічних операціях.
Особливості використання преси в сучасних інформаційних операціях. Переваги і недоліки радіо як засобу інформаційної війни. Види радіопередач. Вимоги до радіоповідомлень. Переваги і недоліки телебачення в інформаційних операціях.
Характеристика мережі Інтернет як середовища для інформаційного протиборства. Напрями використання мережі Інтернет в інформаційних війнах. Специфіка використання веб-сайтів, соціальних мереж, е-пошти і соціальних медіа в інформаційному протиборстві.
Дезінформаційні заходи в інформаційних війнах. Сутність і принципи введення в оману супротивника. Способи введення в оману: камуфляж, імітація (мімікрія), маскування, дезінформування, кондиціювання тощо. Планування заходів введення в обману супротивника. Приклади дезінформаційних заходів в сучасних інформаційних війнах.
Методи та критерії оцінювання: лекції, практичні заняття, самостійна робота
Методи і критерії оцінювання:
Практичнее заняття, усне опитування, контрольна робота (30%)
підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичні заняття – 20
Виконання контрольних робіт – 20
Тестовий контроль – 60
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Кузнецова О.Д., Кіца М. О., Мудра І. М., Гарматій О. В. Інформаційна війна в ЗМІ: колективна монографія. – Львів: Ліга-Прес, 2018. – 230с.
2. Іваницька М., Кіца М. Фейки у ЗМІ як інструмент пропаганди інформаційної війни Росії проти України. In: ЗМІ та демократичний розвиток України: збірник матеріалів III Всеукраїнської конференції студентів та молодих дослідників. Видавництво Львівської політехніки, 2018. p. 69-75.
3. Кіца, М. Фейкова інформація в українських соціальних медіа: поняття, види, вплив на аудиторію. Наукові записки [Української академії друкарства], 2016, 1: 281–287-281–287.
4. Кіца, М. Особливості та методи виявлення фейкової інформації в українських ЗМІ. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Журналістські науки, 2017, 883: 28-32.
5. Миколаєнко, А. Фейкова журналістика в Україні як елемент сучасної шоу-цивілізації. Вісник Харківського національного університету імені ВН Каразіна. Серія «Соціальні комунікації», 2018, 14: 4-8.
6. Омельчук Ю. Об’єктивація фреймів сфера правди/сфера неправди (на матеріалі сучасних англомовних псевдоновин). Philological Treatises, 2017, 9.3: 44-50.
7. Татарчук О. Інструменти фактчекінгу при виявленні фейкової інформації в соціальних медіа. Publishing House “Baltija Publishing”, 2020.
8. Удовиченко, К. Методи та засоби перевірки фактажу в умовах інформаційної війни. Молодий вчений, 2017, (11), 773-776.
9. Черниш, Р. Фейк як один із інструментів негативного впливу на національну безпеку України в умовах ведення гібридної війни. Часопис Київського університету права, 2019, 2: 109-114.
10. Mudra, I., & Kitsa, M. Інформаційні воїни в соціальні мережі Facebook. Вісник Львівського університету. Серія журналістика, 2020,(48).
11. Mykolaienko, A. Fake News in the Ukrainian Media Space: Technologies of Experimental Projects. Scientific Notes of the Institute of Journalism Наукові записки Інституту журналістики, 2019, 29.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти.
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).