Основи медіабізнесу

Спеціальність: Журналістика
Код дисципліни: 7.061.01.O.004
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Журналістика та засоби масової комунікації
Лектор: Гоцур Оксана Іванівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: ознайомити студентів з основами медіа бізнесу та масмедійної економіки, принципами діяльності ринку ЗМІ, основними законами, функціями, цілями роботи медіапідприємства, з формами організації медіабізнесу, структурою редакційного бюджету.
Завдання: ЗК01. Здатність застосовувати знання в практичних ситуаціях. ЗК08. Здатність навчатися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК09. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. ФК6. Здатність ефективно взаємодіяти з колегами в моно- та мультидисциплінарних командах. ФК7. Здатність приймати фахові рішення у складних і непередбачуваних умовах, адаптуватися до нових ситуацій професійної діяльності. ФК8. Здатність просувати на ринку власний медійний продукт.
Результати навчання: ПРН5. Оцінювати ступінь складності завдань діяльності та приймати рішення про звернення за допомогою або підвищення кваліфікації. ПРН7. Самостійно розробляти проекти шляхом творчого застосування існуючих і генерування нових ідей. ПРН11.Здійснювати пошук та перевірку інформації з різних джерел для вирішення журналістських завдань. КОМ 2. Здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію. АіВ 1. Управління комплексними діями або проектами, відповідальність за прийняття рішень у непередбачуваних умовах. АіВ 2. Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб, здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні: «Організація роботи редакції і праці журналіста», «Управління редакцією і випуск номера газети, журналу» ЗМІ і ПР Супутні: Менеджмент і маркетинг в ЗМІ, Економічні та соціальні проблеми в ЗМІ
Короткий зміст навчальної програми: Медіабізнес базується на пізнанні та свідомому використанні економічних законів і закономірностей функціонування та розвитку медіа виробництва, охоплює і визначає суть процесів, які відбуваються у середовищі ЗМК, дає уявлення про основи ведення медіа-бізнесу, його базові і ключові поняття, процеси і явища, рекламну і цінову складову, визначає необхідні менеджерські навики, які необхідні для успішного функціонування ЗМІ. Курс «Основи медіабізнесу» акумулює усі набуті знання у сфері журналістики, акцентує увагу на економічній складовій діяльності медіа, правових засадах ведення медіа-бізнесу в ринкових умовах українських реалій, що надзвичайно важливо у контексті професійної діяльності; пропонує інструменти для ефективної професійної діяльності в одноосібній і командній роботі з урахуванням запитів споживачів інформації та особливостей медіаринку.
Опис: Тема 1. Вступ. Засоби масової інформації та їхнє місце в сучасній економіці . Предмет, зміст, основні поняття економічної журналістики. Засоби масової комунікації і ринок. Основні цілі медіа-підприємств. Форми організації медіа-бізнесу. Тема 2. Масмедіа як суб’єкт ринку. Структура медіа ринка в Україні. Конкуренція на медіа ринку. Ринки на яких працюють ЗМІ. Фінансовий капітал на медіаринку. Фонди медіапідприємства. Основні капітали медіа підприємства Тема 3. Форми власності ЗМІ. Форми власності ЗМІ. Класифікація медіа підприємств. Види медіа-об'єднань. Статут редакції як фундамент незалежного видання. Персонал медіапідприємства. Склад та структура. Продуктивність праці та показники її вимірювання. Трудові ресурси редакції мас-медіа. Чисельність працівників у редакції ЗМІ Тема 4. Фінансові процеси і потоки в редакції. Майно і капітал редакції. Фінансові процеси редакції ЗМІ. Фінансові потоки редакції ЗМІ. Основи управління прибутком і фінансами редакції. Основи бухгалтерського обліку в редакції. Теоретичні основи логістики. Заходи оптимізації у структурі редакції. Економія на папері для друкування видань. Методи економії на транспортних витратах і розповсюдженні продукції. Тема 5. Ціна на медіатовар. Основи економічної взаємодії редакції із зовнішнім середовищем. Пропозиція і попит: ринкова рівновага. Фактори впливу на попит медіапродукції. Ціна і чинники, що впливають на неї. «Чиста» конкуренція на медіаринку і її вплив на формування ціни . Формування ціни примірника видання Основи економічної взаємодії редакції із зовнішнім середовищем. Вибір друкарні і фірми-розповсюджувачі медіапродукції. Рекламодавці та інвестори з якими співпрацює редакція ЗМІ. Тема 6. Оборотні кошти редакції ЗМІ. Характеристика оборотних коштів. Нормування оборотних коштів. Методи розрахунку нормативів оборотних коштів.. Основні та оборотні кошти редакції газети. Бізнес-план редакції. Планування як основа економічної стабільності мас-медіа. Види і принципи планування в редакції ЗМІ. Методи планування у редакції мас-медіа. Редакційний план. Тема 7. Нематеріальні та інвестиційні ресурси та активи редакції ЗМІ. Нематеріальні ресурси. Поняття та види. Нематеріальні активи редакції ЗМІ. Оцінка вартості нематеріальних активів. Інвестиційні ресурси редакції ЗМІ. Поняття, склад і структура інвестицій редакції мас-медіа. Планування виробничих інвестицій. Інвестиційна діяльність медіа підприємства. Ефективність комерційної діяльності мас-медіа
Методи та критерії оцінювання: Методи діагностики знань – це способи діяльності викладача і студентів, в ході яких виявляються засвоєння учбового матеріалу та оволодіння студентами знаннями, вміннями та навичками. Основними методами діагностики знань є: усне опитування, письмова та практична перевірка, стандартизований контроль. Загальне значення цих методів полягає в тому, щоб найкращим чином забезпечити своєчасний і всебічний зворотний зв’язок між студентами і викладачем.
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичні заняття (7 занять по 5 бали)– 35 Виконання контрольних (самостійних) робіт – 10 Тестовий (екзаменаційний) контроль – 55 Разом – 100 б.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Mariana Kitsa, Iryna Mudra Іmpact of the COVID-19 on the Economic Medialiteracy in Online Media. Media Education (Mediaobrazovanie), 2021, 17(2), рр. 290-300. 2. Timmermans, J. (2019). Financial Journalism. Communication and technology, communication and social change. Journalism Studies. [Electronic resource]. DOI: 10.1093/acrefore/9780190228613.013.812 3. Undurraga, T.. Making news of value: exploiting dissonances in economic journalism. Journal of Cultural Economy. 2017, 10(6): 510-523. DOI: 10.1080/ 17530350.2017.1359794. 4. Барзилович О., Григорова 3., Пунчак Л. Основи медіаменеджменту: навч. посіб. Київ, КІЛ ім. Ігоря Сікорського, 2017. 296 с. 5. Вей У. Організаційно-економічні аспекти діяльності редакції друкованого засобу масової інформації [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=2020 6. Галушко О.І., Петкевич А.В. Сучасний стан та перспективи розвитку глобального медіа-ринку. ??ГO?. Онлайн, 2019. DOI 10.11232/2663-4139.04.31 7. Гоцур О. І. Особливості розвитку сучасного ринку друкованих медіа України // Інновації та особливості функціонування ЗМІ в демократичному суспільстві : збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції [Львів, 28 жовтня 2021 р.]. 2021, C. 27–28. 8. Гоцур О.І. Від економічної кризи до Covid-19: особливості розвитку ринку друкованих медіа : Вісник Львівського університету. Серія Журналістика, 2022, № 51, С. 73-80. rg/10.30970/vjo.2022.51.11396 9. Гоцур О., Попіль Д. Кризові періоди ринку друкованих ЗМІ (2000-2022), Вісник національного університету «Львівська політехніка». Сер. Журналістика, 2022, № 2(4), С. 38-45. https://doi.org/10.23939/sjs2022.02.038 10. Євсейцева О. С., Собцева Г. М. Аналіз медійного ринку України. Ефективна економіка [Електронний журнал]. Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4983 11. Хаб’юк О. Концептуальні основи медіа-економіки: Монографія. Львів, ЛНУ імені Івана Франка, 2012, 180 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).