Principles of Pedagogy of Open Education Systems

Major: Professional Education (Digital Technologies)
Code of subject: 6.015.39.E.089
Credits: 4.00
Department: Department of Pedagogics and Innovative Education
Lecturer: PhD, Noskova Margaryta
Semester: 6 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: - know the essence of the concept of "educational system" and "open educational system"; advantages and disadvantages of open education; - understand the principles of existence and development of open education; - know the regulations on the formation and replenishment of open education resources, their creation and use; - understand the principles of creating and filling your own information educational environment; - understand and use the meltdown of interaction with other participants in the open educational system; - to use theoretical and practical knowledge of open teaching in the professional activity of the teacher; - have a general idea of the main directions of development of open education.
Required prior and related subjects: History of pedagogy and general pedagogy
Summary of the subject: The essence of the concepts "educational system", "open education" and "open learning". Basic principles of open education development and its impact on the world economy. Advantages and challenges of open education. Open educational technologies. Personal information educational environment. Copyright and its protection in the open educational process. Principles of academic integrity. Netiquette. Open educational resources. General ideas about the author and users of open educational content. Protection of personal data in open learning. The role of motivation and self-motivation in learning in open learning. Use of open learning technologies during the COVID-19 pandemic. Advantages and disadvantages. Lifelong learning. Prospects for knowledge development and exchange through information technology and innovation in the post-pandemic world.
Assessment methods and criteria: Enrollment of learning outcomes provided that at least 75% of all types of learning tasks are successfully completed.
Recommended books: 1. Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія / В. Ю. Биков. – К.: Атіка, 2008. – 684 с 2. Відкрита освіта: колективний розвиток освіти через відкриті технології, відкритий контент і відкрите знання / За ред. Торі Іійосі та М.С. Віджая Кумара; пер. з англ . А. Іщенко, А. Носика. – К.: Наука, 2009. – 256 c. 3. Комп'ютерні технологї в освіті: навч. посібник / Ю.С. Жарких, С.В. Лисоченко, Б.В. Сусь, О.В. Третяк. - К.; Видавничо-поліграфічний центр "Київський університет", 2012. - 239 с. 4. Педагогічні аспекти відкритого дистанційного навчання: Монографія. За ред. О.О. Андрєєва, В.М. кухаренка. – ХНАДУ, Харків: «Міськдрук», 2013. – 212 с. 5. Теорія і практика змішаного навчання: Монографія / В.М. Кухаренко, С.М. Березенська, К.Л. Бугайчук, Н.Ю. Олійник, О.В. Рибалко, Н.Г. Сиротенко, А.Л. Столярська; за ред. В.М. Кухарекна. - Харків: "Міськдрук", НТУ "ХПІ", 2016. - 284 с. 6. Формування інформаційного освітнього простору в процесі модернізації середньої загальної освіти: світові тенденції. – К.: «Педагогічна думка», 2007. – 292 с. 7. Розбудова стійких освітніх систем після пандемії COVID-19: міркування для директивних органів у галузі освіти на національному, місцевому та шкільному рівнях. / ЮНІСЕФ у Європі та Центральній Азії. - Женева, Швейцрія, 2020. - 46 с.