Актуальні питання теорії та практики у галузі криміналістики та оперативно-розшукової діяльності

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 8.081.00.M.023
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Міжнародне та кримінальне право
Лектор: Проф. Гумін Олексій Михайлович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Набуття в аспірантів навиків і умінь, пов’язаних з використанням криміналістичних та оперативно-розшукових засобів, прийомів і методів у розкритті, розслідуванні та попередженні кримінальних правопорушень.
Завдання: ЗК1.Здатність методологічного осмислення і творчого пошуку шляхів вирішення актуальних світоглядних та прикладних проблем – юридичної науки і практики. ФК1. Професійне розуміння правових механізмів забезпечення і захисту прав і свобод людини, світоглядних і методологічних проблем праворозуміння в контексті глобалізації та євроінтеграції. ФК 2. Розуміння проблем формування національної правової системи України та її адаптації до європейського права; співвідношення й взаємодії національного та міжнародного права. ФК 4. Здатність аналізувати та прогнозувати розвиток окремих елементів системи права у межах юридичних процедур обраної спеціалізації з урахуванням норм національного законодавства та міжнародно-правових документів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, судових рішень. ФК 8.Здатність виробляти правові позиції для розв’язання правових проблем і практичних ситуацій. ФК 9.Здатність приймати участь у різноманітних практичних правових заходах, у тому числі міжнародного рівня, у фахових дискусіях із проблем окремих галузей права, законотворчості, правозастосування.
Результати навчання: УН 1. Збирати, обробляти та аналізувати значний обсяг інформації про структурні елементи системи права у межах обраної спеціалізації УН 2. Оцінювати та аналізувати практичні юридичні питання та практичні правові ситуації, пропонувати варіанти побудови аргументації. КОМ 1. Взаємодіяти з фахівцями інших галузей при розробці та реалізації необхідних актів застосування права, правових, процесуальних документів. КОМ 2. Організовувати та вести професійні дискусії у сфері окремих галузей права, їх складових елементів. КОМ 3. Брати участь у фахових дискусіях із проблем окремих галузей права, законотворчості, правозастосування, поважати опонентів і їхню точку зору. КОМ 4. Доносити до фахівців та широкого загалу інформацію, ідеї, проблеми, рішення та власний досвід з актуальних питань права. АіВ 4. Оцінювати результати власної професійної роботи й відповідати за особистий професійний розвиток. АіВ 5. Приймати самостійно рішення на основі набутих фундаментальних знань у різних правових ситуаціях, формувати юридичні висновки, правову позицію, бути лідером, відповідати за командну роботу.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Кримінальне право Судова психіатрія Судова медицина Актуальні питання теорії та практики у галузі кримінального процесу Актуальні питання теорії та практики у галузі судової експертизи Актуальні питання теорії та практики у галузі кримінології
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Актуальні питання теорії та практики у галузі криміналістики та оперативно-розшукової діяльності», як навчальна дисципліна належить до фундаментальних, нормативних, обов'язкових, професійно-орієнтованих юридичних дисциплін і посідає провідне місце у професійній підготовці юристів. Навчальна дисципліна будується на базі досягнення загального розвитку науки і техніки, практики у виявлені і розслідувані злочинів. Траєкторією моніторингу для вивчення є закономірності і тенденції розвитку злочинності, систему її розвитку, актуальні проблеми теорії і практики дослідження доказів які використовуються в судочинстві, вносить пропозиції і рекомендації щодо удосконалення дослідження слідів злочину. Навчальна дисципліна «Актуальні питання теорії та практики у галузі криміналістики та оперативно-розшукової діяльності» опирається на узагальнення слідчої, судової, прокурорської і адвокатської практики. Правова культура є знання закономірностей виникнення механізму вчинення злочинів та удосконалення практики виявлення слідів злочину та їх фіксації з метою використання їх в досудовому розслідуванні.
Опис: Методологічні основи загальної теорії криміналістики і оперативно-розшукової діяльності, поняття змісту загальної теорії криміналістики і оперативно-розшукової діяльності. Методологія наукових досліджень у криміналістиці і оперативно-розшукової діяльності. Криміналістика і оперативно-розшукова діяльність як державно-правова форма протидії злочинності, як складова частина діяльності правоохоронних органів. Криміналістика і оперативно-розшукова діяльність та їх призначення та місце в системі боротьби зі злочинністю. Правові положення криміналістики і оперативно-розшукової діяльності щодо протидії злочинності. Міжнародно-правове регулювання співробітництва правоохоронних органів у сфері криміналістики і оперативно-розшукової діяльності у боротьбі зі злочинністю. Основні засоби криміналістики і оперативно-розшукової діяльності у протидії злочинності: криміналістичні засоби у протидії злочинності, оперативно-розшукові засоби протидії злочинності. Криміналістичні і оперативно-розшукові форми протидії злочинності. Застосування криміналістичних і оперативно-розшукових методів у попереджені злочинів. Використання результатів застосування криміналістичних та оперативно-розшукових засобів у кримінальному судочинстві. Види документів які складаються при проведенні спеціальних криміналістичних та оперативно-розшукових операціях. Порядок введення результатів застосування засобів криміналістики і оперативно-розшукової діяльності в кримінальний процес.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Національному університеті «Львівська політехніка», згідно з Положенням про рейтингове оцінювання досягнень аспірантів. Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни складається з оцінки ПК результатів навчання упродовж семестру та оцінки результатів навчання при проведенні контрольного заходу під час СК. Практичні заняття проводяться з основних, найбільш важливих тем та розділів юридичної деонтології. На основі активної форми навчання закріплюється теоретичний матеріал, навички та уміння, творчі здібності, формується психологічна готовність до майбутньої юридичної діяльності. Самостійна робота планується як форма навчання, що має на меті надання допомоги у вивченні запропонованої літератури, у пошуках відповідей на проблемні питання курсу, оволодінні практичними завданнями курсу. Ця форма роботи є основною для аспірантів. СК проводиться у формі екзамену за накопичувальною системою, в терміни передбачені графіком навчального процесу Університету. Екзамен – це форма СК результатів навчання аспіранта з навчальної дисципліни за семестр. На екзамен (ЕК) виносяться теоретичні питання, завдання, що потребують творчого підходу та вміння синтезувати отримані знання і застосувати їх при вирішенні практичних завдань, за матеріалом, передбаченим робочою навчальною програмою дисципліни. Критерії оцінювання результатів навчання: Практичні (семінарські) заняття – 40, підсумкова екзаменаційна робота – 60 балів
Критерії оцінювання результатів навчання: Відповідно до «Положення про рейтингове оцінювання досягнень студентів Національного університету «Львівська політехніка»: URL: https://lpnu.ua/sites/default/files/2020/pages/2029/svo0310polozhennyaproreytyngoveocinyuvannyadosyagnenstudentiv.pdf: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–80 балів – («дуже добре») виставляється за знання навчального матеріалу компонента вище від середнього рівня, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання (можлива невелика кількість неточностей), вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 79–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 61 бал – («посередньо») виставляється за посередні знання навчального матеріалу компонента, мало аргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 60–50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («незадовільно» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень. Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: «5» балів – («відмінно») виставляється за знання навчального матеріалу, включаючи: аргументовані відповіді на поставлені запитання, вміння аналізувати феномени, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і розвитку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання задач (казусів), коректне застосування відповідних норм вітчизняного законодавства, міжнародного та/або окремих іноземних держав, слідчої, судової практики, статистичних платформ, тощо; «4» бали – («добре») виставляється за, загалом, правильне розуміння навчального матеріалу, включаючи аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання задач (казусів), коректне застосування відповідних норм вітчизняного законодавства; «3» бали – («посередньо») виставляється за фрагментарні знання навчального матеріалу, мало аргументовані відповіді, не повне застосування теоретичних положень та відповідних норм вітчизняного законодавства, під час розв’язання задач (казусів); «2» бали – («задовільно») виставляється за фрагментарні знання навчального матеріалу, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за недостатнє застосування теоретичних положень під час розв’язання задач (казусів); проблематичність використання відповідних норм вітчизняного законодавства; «1» бал – («незадовільно») виставляється за незнання більшої частини навчального матеріалу, істотні помилки, прогалини у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання задач (казусів), невміння орієнтуватися у пошуку відповідних норм вітчизняного законодавства, посилатися на них; «0» балів – виставляється за неготовність до заняття. Семестрова оцінка складається із суми балів, передбачених Робочою програмою навчальної дисципліни для поточного контролю (ПК) та семестрового контролю (СК). Оцінювання поточної успішності студентів здійснюється під час кожного практичного (семінарського) заняття. Усна відповідь, доповідь, участь у ділових чи імітаційних іграх, тощо, під час практичного заняття, оцінюється за 5-бальною шкалою і вноситься до «Журналу обліку академічної успішності та відвідування студентів». Ця інформація доводиться студентам на першому занятті.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Відповідно до «Положення про рейтингове оцінювання досягнень студентів Національного університету «Львівська політехніка»: URL: https://lpnu.ua/sites/default/files/2020/pages/2029/svo0310polozhennyaproreytyngoveocinyuvannyadosyagnenstudentiv.pdf: «5» балів – («відмінно») виставляється за знання навчального матеріалу; «4» бали – («добре») виставляється за, загалом, правильне розуміння навчального матеріалу; «3» бали – («посередньо») виставляється за фрагментарні знання навчального матеріалу; «2» бали – («задовільно») виставляється за фрагментарні знання навчального матеріалу, неточні або мало аргументовані відповіді; «1» бал – («незадовільно») виставляється за незнання більшої частини навчального матеріалу; «0» балів – виставляється за неготовність до заняття. Семестрова оцінка складається із суми балів, передбачених Робочою програмою навчальної дисципліни для поточного контролю (ПК) та семестрового контролю (СК). Оцінювання поточної успішності студентів здійснюється під час кожного практичного (семінарського) заняття. Усна відповідь, доповідь, участь у ділових чи імітаційних іграх, тощо, під час практичного заняття, оцінюється за 5-бальною шкалою і вноситься до «Журналу обліку академічної успішності та відвідування студентів». Інформація доводиться до відома студентів на першому занятті.
Рекомендована література: Цигикал П. Кримінальний аналіз як елемент системи інформаційного забезпечення оперативно-розшукової діяльності / Військові науки Електронний формат_vtn_2017_2_22.pdf. Криміналістичне забезпечення виявлення і розслідування злочинів / За ред. В. В. Тіщенка. Одеса: Видавництво «Гельветика», 2018. Аброськін В.В., Абул С.В., Єгоров С.О. Основи оперативно-розшукової діяльності в Україні : навч. посіб. / за заг. ред. В .В. Аброськіна. Одеса : ОДУВС, 2020. Криміналістика: навчальний підручник / Н. Є. Маковецька, Т. А. Француз-Яковець, А. С. Колодіна, В. В. Кір'яков, В. М. Бараняк. Київ: Університет «КРОК», 2021. 1. https://zakon.rada.gov.ua/laws 2. https://www.kmu.gov.ua 3. https://erdr.gp.gov.ua/erdr/erdr.web.system. 4. https://reyestr.court.gov.ua 5. http://www.scourt.gov.ua 6. http://vns.lp.edu.ua 7. http://www.nbuv.gov.ua 8. http://www.lsl.lviv.ua 9. https://ccu.gov.ua/index.php 10. https://dbr.gov.ua 11. https://ssu.gov.ua 12. https://www.gp.gov.ua 13. https://www.npu.gov.ua 14. https://nazk.gov.ua/uk 15. https://minjust.gov.ua/legal_expertise 16. https://unba.org.ua.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35). URL: https://lpnu.ua/polozhennia-pro-akademichnu-dobrochesnist-u-natsionalnomu-universyteti-lvivska-politekhnika