Сучасні механізми захисту прав людини

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 8.081.00.M.044
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Ярмол Лілія Володимирівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є вдосконалення знань здобувачів щодо сучасних механізмів захисту прав людини, які мають методологічне значення для юридичної науки та юридичної практики.
Завдання: Завдання навчальної дисципліни відповідно до освітньої програми: поглиблення теоретико-правових знань та формування практичних умінь щодо сучасних механізмів захисту прав людини. Вивчення навчальної дисципліни «Сучасні механізми захисту прав людини» передбачає формування та розвиток у здобувачів компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ): здатності продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодіння методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження на міжнародному та національному рівнях Загальні компетентності (ЗК): ЗК3. Здатність представляти та обговорювати наукові результати власного дослідження українською та іноземною мовою у відповідності до специфіки напряму дослідження, використовувати іншомовні джерела у професійній сфері. ЗК4. Здатність знаходити, відбирати, інтегрувати й систематизувати інформацію за певним напрямом і розробляти на її основі нові ідеї. ЗК6. Здатність діяти відповідно до загального культурного світогляду, сформованого на основі морально-етичних норм та позитивних соціально-орієнтованих ціннісних переконань. ЗК7 Здатність розробляти та управляти науковими проектами, реєстрації прав інтелектуальної власності. Спеціальні (фахові) компетентності (ФК): ФК1. Професійне розуміння правових механізмів забезпеченнязахисту прав і свобод людини, світоглядних і методологічних проблем праворозуміння в контексті глобалізації та євроінтеграції. ФК2. Розуміння проблем формування національної правової системи України та її адаптації до європейського права; співвідношення й взаємодії національного та міжнародного права. ФК5. Розуміння сутності теоретичних основ та практичних підходів, специфіки правових інститутів та їх впливу на сучасне громадянське суспільство. ФК8. Здатність виробляти правові позиції для розвязання правових проблем і практичних ситуацій. ФК9. Здатність приймати участь у різноманітних практичних правових заходах, у тому числі міжнародного рівня, у фахових дискусіях із проблем окремих галузей права, законотворчості, правозастосування.
Результати навчання: Програмні результати навчання (знання, уміння): ЗН 1 Показати фундаментальні знання, набуті у процесі навчання в межах обраної спеціалізації щодо теоретичних основ складових елементів права, їх правової природи, основ методології, функцій, принципів, структури, форм реалізації. УН 1 Збирати, обробляти та аналізувати значний обсяг інформації про структурні елементи системи права у межах обраної спеціалізації. УН 2 Оцінювати та аналізувати практичні юридичні питання та практичні правові ситуації, пропонувати варіанти побудови аргументації. УН 3 Організовувати та проводити розробку стратегій та тактик доведення та спростування обраних правових позицій субєктів правовідносин. Комунікація (КОМ): КОМ1 Взаємодіяти з фахівцями інших галуей при розробці та реалізації необхідних актів застосування права, правових, процесуальних документів. КОМ2 Організовувати та вести професійні дискусії у сфері окремих галузей права, їх складових елементів. КОМ3 Брати участь у фахових дискусіяхіз проблем окремих галкзей права, законотворчості, правозастосування, поважатиопонентів і їхню точку зору. Автономія і віжповідальність (АіВ): АіВ4 Оцінювати результати власної професійної роботи й відповідати за особистий професійний розвиток.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Світоглядні та методологічні проблеми праворозуміння Супутні і наступні навчальні дисципліни: Сучасні концепції права. Проблеми адміністративного права та процесу, Проблеми інформаційного права, Актуальні питання цивільного права
Короткий зміст навчальної програми: «Сучасні механізми захисту прав людини» є методологічною, світоглядною дисципліною, значення якої у системі юридичної науки зумовлено універсальною системою знань про права людини та юридичні гарантії їх забезпечення. У межах дисципліни «Сучасні механізми захисту прав людини» досліджуються міжнародні та національні механізми захисту прав людини, які мають важливе значення для правової та інших систем суспільства та юридичної науки.
Опис: 1. Поняття. значення, елементи механізму захисту прав людини. Права людини як природне явище і як юридичне явище. Правовий механізм забезпечення прав людини: поняття, елементи. Співвідношення охорони та захисту прав людини. Поняття, значення, елементи механізму захисту прав людини. Механізм захисту прав людини в Україні: стан та шляхи удосконалення. 2. Механізм захисту прав людини ООН. Поняття та класифікація світових гарантій захисту прав людини. Документальні світові гарантії захисту прав людини. Діяльнісні світові гарантії захисту прав людини. Значення світових гарантій захисту прав людини для правової системи України. 3. Регіональні механізми захисту прав людини. Регіональні механізми захисту прав людини: загальна характеристика. Діяльність Ради Європи в сфері захисту прав людини. Діяльність Європейського Союзу в сфері захисту прав людини. Роль та значення ОБСЄ щодо захисту прав людини. Міжамериканська система захисту прав людини. Африканська система захисту прав людини. Арабська система захисту прав людини та захист прав людини в рамках Асоціація держав Південно-Східної Азії. Значення європейських гарантій захисту прав людини для правової системи України. 4. Європейський суд з прав людини як ефективна гарантія сучасного механізму захисту прав людини. Юрисдикція Європейського суду з прав людини. Право на звернення до Суду та основні вимоги до індивідуальної заяви. Процедура розгляду справи у Європейському суді з прав людини. Рішення ЄСПЛ як джерело права в Україні. Судова практика України щодо застосування рішень ЄСПЛ: стан та проблеми. 5. Конституційні засоби захисту прав людини в Україні. Конституційно-правові засоби захисту прав людини: загальна характеристика. Поняття, функції, види омбудсменів. Роль Уповноваженого Верховної Ради з прав людини у захисті прав людини. Захист прав людини Конституційним Судом України. Інститут конституційної скарги як засіб захисту основних прав людини. 6. Інші галузеві засоби захисту прав людини в Україні. Загальна характеристика інших галузевих засобів захисту прав людини в Україні. Адміністративно-правові засоби захисту прав людини: загальна характеристика. Діяльність державних органів України як важливий засіб адміністративно-правового захисту прав людини. Комплексні галузеві засоби захисту інформаційних прав людини: загальна характеристика. Цивільно-правовий захист прав та інтересів фізичної особи. 7. Неюридичні засоби захисту прав людини. Загальна характеристика неюридичних засобів захисту прав людини. Поняття, значення, завдання, функції правозахисних організацій. Захист прав людини релігійними організаціями. Захист прав людини засобами масової інформації.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне та фронтальне опитування, виступи на практичних (семінарських) заняттях; екзаменаційний контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання здобувача здійснюється відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті. Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни складається з оцінки ПК результатів навчання упродовж семестру та оцінки результатів навчання при проведенні контрольного заходу під час СК – екзамену. Кількість балів, відведених на ПК складає 40 балів. Екзаменаційний контроль – 60 балів. Максимальна оцінка в балах разом за дисципліну – 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бєляков К.І., Онопрієнко С.Г., Шопіна І.М. Інформаційна культра в Україні: правовий вимір. Монографія /за заг. ред.. К.І. Белякова. К.КВІЦ, 2018.169 с. 2. Гайдулін О.О., Худолей В.Ю., Шаркова І.М. Прецедентне право Європейського Суду з прав людини щодо захисту прав уразливих верств населення: навчальний посібник. Харків: І.Б. Лисенко, 2019. 298с. 3. Деркач А.Л. Захист прав людини в конституційному процесі. К., 2019. 200 с. 4. Кельман М.С., Ярмол Л.В. Коваль І.М. Загальна теорія держави та права: навчально-методичний посібник (Імітаційно-схематична форма науково-пізнавальної діяльності). Тернопіль: ТзВО «Тернограф», 2021. 204 с. 5. Незалежність і юридична відповідальність суддів як гарантії верховенства права: монографія / О. Верба-Сидор, О. Овчаренко, Т. Пашук, С. Рабінович; [за заг. ред.. П.Рабіновича]. Львів: Сполом, 2019. 388 с. 6. Незалежність України: права людини та національна безпека: збірник матеріалів Другої міжнародної науково-практичної конференції (м. Львів, 20 трав. 2022 р.) / Національний університет «Львівська політехніка»; упоряд. Л. В. Ярмол. Львів: Галицька видавнича спілка, 2022. 384 с. 7. Рабінович П.М. Основи теорії та філософії права: навч. посібник. Львів: Видавництво ЛОБФ «Медицина і право», 2021. 256 с. 8. Ратушна Б. П. Захист особи в Європейському суді з прав людини: навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівського торговельно-економічного університету, 2019. 287с. 9. Розмєтаєва Ю.С. Доктрина та практика захисту прав людини: навчальний посібник. Х. І.Б. Лисенко, 2018. 357 с. 10. Середа О.Г. Державно-правовий механізм захисту прав працівників в умовах інтеграції України до Європейського Союзу : теорія та практика : монографія; Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого. Харків: Право, 2018. 468 с. 11. Сучасні механізми захисту прав людини: колективна монографія /М. С. Кельман, А. С. Токарська, Л. В. Ярмол, С. Б. Цебенко, А. О. Дутко. Львів : Галицька видавнича спілка, 2020. 220 с. 12. Фігель Ю.О., Скрекля Л.І., Санагурська Г.М. Права людини: різногалузеві теоретичні та практичні аспекти : монографія; Центральна спілка споживчих товариств України, Львівський торговельно-економічний університет. Львів: Видавництво Львівського торговельно-економічного університету, 2018. 261 с. 13. Христова Г.О. Позитивні зобов’язання держави у сфері прав людини: сучасні виклики: монографія. Харків: Право, 2018. 677 с. 14. Шуміло І.А. Міжнародна система захисту прав людини: навчальний посібник Х. І.Б. Лисенко, 2019. 164 с. 15. Юридична відповідальність за правопорушення в інформаційній сфері та основи інформаційної деліктології: монографія/І.В. Арістова, О.А. Баранов, О.П. Дзьобань та ін.: за заг. ред.. проф..К.І. Бєлякова. Київ:КВІЦ, 2019. 344 с. 16. Ярмол Л. В. Свобода вираження поглядів та проблеми юридичного забезпечення її реалізації в Україні (теоретико-правове дослідження): монографія. Львів: Ліга-Прес, 2018. 464 с. 17. Сучасні механізми захисту прав людини: методичні вказівки щодо проведення семінарських занять для аспірантів денної форми навчання третього освітньо-наукового рівня вищої освіти спеціальності 081 „Право” /укл.: Ярмол Л.В. Львів: Національний університет «Львівська політехніка», 2019. 43 с. 18. Сучасні механізми захисту прав людини: методичні вказівки щодо проведення семінарських занять для аспірантів заочної форми навчання третього освітньо-наукового рівня вищої освіти спеціальності 081 „Право” /укл.: Ярмол Л.В., Цебенко С.Б. Львів: Національний університет «Львівська політехніки», 2019. 23 с. 19. Сучасні механізми захисту прав людини: методичні вказівки до самостійної роботи для аспірантів третього освітньо-наукового рівня вищої освіти спеціальності 081 „Право” /укл.: Ярмол Л.В., Цебенко С.Б. Львів: Національний університет «Львівська політехніка», 2019. 39 с. 20. Офіційний сайт ООН. URL: http://www.un.org/ 21. Офіційний сайт Європейського суду з прав людини. URL: http://www.echr.coe.int/ 22. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: http:www.rada.gov.ua 23. Офіційне ітернет представництво Президента України. URL: http://www.president.gov.ua/ 24. Урядовий портал - Єдиний веб-ресурс органів виконавчої влади України. URL: http://www.kmu.gov.ua/ 25. Міністерство юстиції: офіц. веб-сайт. URL: https://minjust.gov.ua/cat_9329 26. Офіційний сайт Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини. URL: http://www.ombudsman.gov.ua/ua/page/secretariat/docs/ 27. Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського. URL: http://www.nbuv.gov.ua/ 28. Львівська національна наукова бібліотека України імені В. Стефаника. URL: http://www.lsl.lviv.ua/index.php/uk/golovna2/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).