Фізика

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 6.162.00.O.018
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Загальної фізики
Лектор: Українець Наталія Андріївна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є одержання здобувачами освіти основ фундаментальних знань з фізики, а результатом навчання буде використання ними знань з фізики для аналізу біотехнологічних процесів.
Завдання: • інтегральна компетентність: ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов у біотехнології та біоінженерії, або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів біотехнології та біоінженерії; • загальні компетентності: ЗК1. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях; ЗК5. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями; ЗК6. Навички здійснення безпечної діяльності; • фахові компетентності: ФК1. Здатність використовувати знання з математики та фізики в обсязі, необхідному для досягнення інших результатів освітньої програми; ФК13. Здатність оцінювати ефективність біотехнологічного процесу; ФК14. Здатність використовувати сучасні автоматизовані системи управління виробництвом біотехнологічних продуктів різного призначення, їх технічні, алгоритмічне, інформаційне і програмне забезпечення для вирішення професійних завдань;
Результати навчання: Програмні результати навчання: ПР01. Вміти застосовувати сучасні математичні методи для розв’язання практичних задач, пов’язаних з дослідженням і проектуванням біотехнологічних процесів. Використовувати знання з фізики для аналізу біотехнологічних процесів; АіВ. Здатність адаптуватися до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. Здатність розуміти основні засади екології, охорони праці, безпеки життєдіяльності та їх застосовати.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: вища математика. Супутні і наступні навчальні дисципліни: фізична та колоїдна хімія, біофізика, процеси та апарати біохімічної інженерії.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна фізика для здобувачів освіти першого (бакалаврського) рівня за спеціальністю біотехнології та біоінженерія включає в себе 7 тем лекційних занять, 13 тем практичних занять, 7 лабораторних робіт у трьох навчальних лабораторіях і однієї розрахункової роботи для студентів денної форми навчання. Результатами навчання будуть знання основних фізичних понять, явищ та законів, уміння самостійно планувати та проводити фізичний експеримент, аналізувати його результати, користуватися приладами для вимірювання механічних, термодинамічних, електричних та оптичних величин. Ці заняття охоплюють розділи фізики від механіки та молекулярної фізики до фізики атома і становлять важливу складову фундаментальної підготовки здобувачів освіти за спеціальністю 162 біотехнології та біоінженерія.
Опис: Кінематика та динаміка. Елементи механіки рідин та газів. Механічні коливання і хвилі. Молекулярно-кінетична теорія ідеального газу. Основи термодинаміки. Електростатика та постійний електричний струм. Електромагнетизм. Хвильова та квантова оптика. Елементи фізики атомів і молекул, атомного ядра та фізики твердого тіла.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль – виконання та захист лабораторних робіт, виконання та захист розрахункової роботи, тестовий контроль самостійної роботи. Екзаменаційний контроль – тест, перевірка розв’язання задач, усне опитування
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання студентів Максимальна оцінка в балах за різні види навчальної активності Поточний контроль - 40 балів, у тому числі: Лабораторні роботи – 20 балів, Контроль самостійної роботи – 10 балів, Розрахунково-графічна робота – 10 балів. Екзаменаційний контроль – 60 балів, із них за письмову компоненту – 50 балів, за усну компоненту – 10 балів. Разом за дисципліну –100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Зачек І.Р. Фізика і хімічні технології. Посібник. / І.Р. Зачек, С.І. Ющук, О.Б. Біленька. – Л.: Афіша, 2014. – 352с. 2. Фізика. Підручник. / І.Є. Лопатинський, І.Р. Зачек, Г.А. Ільчук, Б.М. Романишин. – Л.: Афіша, 2005. – 394 с. 3. Лабораторний практикум з фізики. Частина 1. Лабораторія механіки та молекулярної фізики: Навчальний посібник / І.В.Бандрівчак, С.Р. Баран, І.М.Бордун та ін. Видання друге, виправлене і доповнене. – Л.: Видавництво НУ „ЛП”, 2010. – 188 с. 4. Лабораторний практикум з фізики. Частина 2. Електрика і магнетизм / За ред. І.Є. Лопатинського; А.М.Андрейко, Ю.М. Білинський, В.О. Березіна та ін. – Л., Видавництво НУ „ЛП”, 2006. – 204 с. 5. Лабораторний практикум з фізики. Частина 3. Оптика та атомна фізика: Навчальний посібник / М.М.Рудка, І.Є. Лопатинський, С.О. Юр’єв та ін. – Л.: Вид-во НУ „ЛП”, 2006 р. – 264 с. 6. Лопатинський І. Є. Збірник задач з фізики: навчальний посібник / І. Є. Лопатинський, І. Р. Зачек, С. О. Юр'єв, та ін. – Львів: Видавництво НУ „ЛП”, 2021. – 244 c. 7. Збірник задач з фізики з розв'язками: навчальний посібник / І. Є. Лопатинський, І. Р. Зачек, О. Б. Біленька та ін. – Львів: ПП "Ощипок М.М.", 2020. – 260 c. 8. Лопатинський І.Є., Зачек І.Р., Середа В.М., Крушельницька Т.Д., Українець Н.А. Збірник задач з фізики: Навчальний посібник. – Львів: Видавництво НУ „ЛП”, 2003. – 121с. 9. Вивчення електростатичного поля та його графічне зображення: Інструкція до лабораторної роботи № 1 (лабораторія електричних та магнітних явищ) / Укл.: Н.А. Українець, М.В. Чекайло. - Львів: Видавництво НУ „ЛП”, 2016. – 12с. 10. Вивчення однофазного індукційного лічильника електричної енергії: Інструкція до лабораторної роботи № 12 (лабораторія електричних та магнітних явищ) / Укл.: Н.А. Українець, М.В. Чекайло, Н.Т. Покладок. - Львів: Видавництво НУ „ЛП”, 2016. – 9с. 11. Методика та приклади розв’язування задач з фізики. Розділ «Постійний струм» : метод. вказівки для студентів усіх форм навчання / уклад.: О. В. Рибак, Н. А. Українець. – Львів: Видавництво НУ „ЛП”, 2018. – 15 с. 12. Розширення діапазону вимірювання амперметра і вольтметра; Інструкція до лабораторної роботи № 21 з курсу загальної фізики (лабораторія електричних та магнітних явищ) / Укл.: В.О. Березіна, О.Б. Біленька, М.М. Романюк, Н.А. Українець – Львів: Видавництво НУ „ЛП”, 2019. – 18 с. https://www.youtube.com/channel/UCSdDqsIYf9v5UEWTNda1YBw/featured https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=1559
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).