Фармацевтична хімія

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 6.162.01.E.051
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: Доцент Болібрух Лілія Дмитрівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Дисципліна “Фармацевтична хімія” є спеціальним курсом, що викладається для студентів спеціальності 162 Біотехнології та біоінженерія. Вона має своєю метою ознайомити студентів з індивідуальними лікарськими засобами, їх структурними формулами, в яких нагромаджена інформація про фізичні, хімічні та фармакологічні властивості, аналітико-функціональні групи, що знаходяться в їх молекулах і з наявністю яких зв'язані методи ідентифікації та кількісного визначення, перспективами створення нових ефективніших лікарських засобів; а також підготувати студентів до виробничо-технологічної діяльності.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів: Інтегральної компетентності (ІНТ) Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов у біотехнології та біоінженерії, або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів біотехнології та біоінженерії. Фахових компетентностей: ФК01.2. Здатність використовувати знання про фармакологічні властивості хімічних субстанцій для аналізу сучасних лікарських засобів. ФК01.12. Здатність використовувати знання про будову, реакційну здатність, взаємозв’язок хімічної структури і біологічної активності сполук мікробного, біосинтетичного, хімічного походження.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: •вміти використовувати ґрунтовні знання з загальної, неорганічної, аналітичної та фізико-колоїдної хімії в обсязі, необхідному для засвоєння загально-інженерних та професійно-орієнтованих дисциплін; •вміти проводити аналіз сировини, матеріалів, напівпродуктів, цільових продуктів біотехнологічного виробництва, біопродукції, біопрепаратів; •знати основи впровадження хімії природних, фармацевтичних, токсикозканцерогенних та інших біологічно активних речовин, структури і властивостей неорганічних, органічних та біоорганічних речовин, а також методів їх якісного та кількісного аналізу у біотехнологічних та фармацевтичних виробництвах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: • Загальнахімія • Органічна хімія • Аналітична хімія Кореквізити: • Хімія біологічно активних речовин • Хімія канцерогенів
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Фармацевтична хімія» формує у студентів сучасні уявлення про індивідуальні лікарські засоби, фізичні, хімічні та фармакологічні властивості, методи аналізу, а саме визначення тотожності, кількісне визначення, зберігання та застосування лікарських засобів. У результаті вивчення цієї дисципліни студент набуває відповідних знань, умінь, навичок та компетентностей, необхідних для організації діяльності підприємств біотехнологічної промисловості та вирішення практичних завдань із забезпечення якості.
Опис: Неорганічні лікарські препарати. Препарати галогенів, йоду, галідів. Препарати перекису гідрогену. Препарати сполук бору, магнію, кальцію та барію. Методи ідентифікації та кількісного визначення. Органічні лікарські препарати. Аліфатичні сполуки. Спирти та їх ефіри. Альдегіди та їх похідні. Гідроароматичні сполуки. Реакції ідентифікації та методи кількісного визначення, зберігання та застосування. Ароматичні сполуки. Феноли. Похідні ароматичних кислот. Похідні амідів сульфанілової кислоти.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль здійснюється під час лекцій і лабораторних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі: виконання контрольної роботи, письмово-усного контролю та захисту лабораторних робіт. Семестровий контроль проводиться у формі диференційованого заліку (заліку). Диференційований залік – це форма СК результатів навчання студента виключно за всіма видами робіт, передбачених програмою навчальної дисципліни.
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмові звіти з лабораторних робіт, тестування, контрольна робота – 50 балів; • підсумковий контроль - 50 балів (контрольний захід, залік): письмово-усна форма.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. М.Туркевич, О.Владзімірська, Р. Лесик. Фармацевтическая химия. Вінниця «Нова книга», 2003. -464 с. 2. За заг.редакцією проф.. Безуглого П.О. Фармацевтична хімія. Вінниця «Нова книга». 2008. -544с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).