Промислова біотехнологія

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 6.162.02.E.068
Кількість кредитів: 3.50
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: доц. Курка Марія Северинівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення дисципліни полягає у забезпеченні студентам здобуття базових знань, розумінь і компетентностей необхідних для майбутньої професійної діяльності біотехнолога в промисловості чи науково-дослідних інститутах даної галузі: вивчення умов і особливостей культивування біологічних агентів – продуцентів біологічно-активних речовин (БАР), процесів біосинтезу цільового продукту, методів керування процесами біосинтезу, способів та прийомів промислової реалізації біотехнологічного процесу, а також ознайомлення студентів із принципами розробки біотехнологій.
Завдання: - загальні компетентності: Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі біотехнології та біоінженерії. - фахові компетентності: Здатність проводити аналіз сировини, матеріалів, напівпродуктів, цільових продуктів біотехнологічного виробництва. Здатність аналізувати небезпечні для людини та навколишнього середовища чинники виробничого процесу, надзвичайні ситуації та враховувати їх при плануванні та проведенні технологічного процесу на виробництві.
Результати навчання: - вміти складати базові поживні середовища для вирощування різних біологічних агентів. Оцінювати особливості росту біологічних агентів на середовищах різного складу; - використовуючи мікробіологічні, хімічні, фізичні, фізико-хімічні та біохімічні методи, вміти здійснювати хімічний контроль (визначення концентрації розчинів дезинфікувальних засобів, титрувальних агентів, концентрації компонентів поживного середовища тощо), технологічний контроль (концентрації джерел вуглецю та азоту у культуральній рідині упродовж процесу; концентрації цільового продукту); мікробіологічний контроль (визначення мікробіологічної чистоти поживних середовищ після стерилізації, мікробіологічної чистоти біологічного агента тощо), мікробіологічної чистоти та стерильності біотехнологічних продуктів різного призначення; - вміти обґрунтувати вибір біологічного агента, складу поживного середовища і способу культивування, необхідних допоміжних робіт та основних стадій технологічного процесу методами та способами культивування, біосинтезу, біотрансформації, біоіндикації та біотестування біооб’єктів; - здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Біологія клітини Загальна мікробіологія і вірусологія Біохімія Кореквізити: Генетика (загальна та молекулярна) Імунологія Біоінженерія (клітинна, генетична)
Короткий зміст навчальної програми: Біотехнологія продуктів мікробного синтезу. Біотехнологія ферментних препаратів. Виробництво органічних кислот; вітамінів; антибіотиків; мікробних поверхнево-активних речовин. Біотехнологія полісахаридів. Одержання промислово важливих стероїдів; мікробних імунобіологічних препаратів. Харчова біотехнологія. Екологічна біотехнологія. Генетичної інженерія. Клітинна інженерія. Біотехнологія клітин тварин і людини.
Опис: Історія та розвиток біотехнологічної науки. Біологічні агенти біотехнології. Поживні середовища в біотехнології. Основні закономірності культивування мікроорганізмів та отримання продуктів мікробного синтезу. Теоретичні основи стерилізації. Класифікація продуктів мікробного синтезу. Біосинтез вторинних метаболітів. Біотехнологія полісахаридів. Одержання промислово важливих стероїдів. Одержання мікробних імунобіологічних препаратів. Біосинтез продуктів бродіння. Біотехнологія ферментних препаратів. Харчова біотехнологія. Екологічна біотехнологія. Генетична інженерія.
Методи та критерії оцінювання: • письмово-усний експрес контроль – 40 балів; • підсумковий контроль - 60 балів ( контрольний захід, іспит): письмово-усна форма.
Критерії оцінювання результатів навчання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) та семестровий (СК) контроль, який здійснюється із навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль здійснюється під час лекцій і лабораторних занять, з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних знань та умінь студента, за сумарним значенням оцінки в балах всіх видів завдань, виконаних за семестр відповідно до робочої навчальної програми з дисципліни та фактичного навчального робочого часу. ПК - виконання індивідуального наукового завдання (20 балів), 2 письмово-усні експрес-контролі (по 5 балів кожен) та лабораторні заняття (10 балів). Оцінювання лабораторних занять - кожна лабораторна робота оцінюються у 10 балів, з яких 5 балів – оцінювання знань студента по підготовці до лабораторної роботи (допуск) і 5 балів на оформлення та захист лабораторної роботи, в кінці семестру виводиться середній бал. Семестровий контроль – це вид підсумкового контролю, який виявляє рівень засвоєння студентом навчальної дисципліни з урахуванням результатів поточного контролю. СК проводиться у формі семестрового іспиту (письмово-усний контроль). Семестровий іспит – охоплює письмову (50 балів) та усну (10 балів) компоненти.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Загальна біотехнологія: підручник / Т. П. Пирог, О. А. Ігнатова. - К.: НУХТ, 2009. - 336 с. 2. В.Г. Герасименко, М.О. Герасименко, М.І. Цвіліховський та ін. Біотехнологія. Підручник; Під общ. ред. В.Г. Герасименко.-К.:Фірма «ІНКОС»,2006.-647с. 3. Сидоров Ю.І., Влезло Р.Й., Новіков В.П. Процеси і апарати мікробіологічної промисловості (З томи). -Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка", 2004. -252 с. 4. Промислова біотехнологія : навчальний посібник / М.Д. Мельничук. – Київ: ФОП Корзун Д.Ю., 2014. – 252 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).