Загальна мікробіологія і вірусологія

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 6.162.00.O.022
Кількість кредитів: 9.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: доц., к.б.н. Червецова Вероніка Геннадіївна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Курс «Загальна мікробіологія і вірусологія» є обов’язковою дисципліною в системі підготовки фахівців базового напряму 162 Біотехнології та біоінженерія. Мета викладання курсу – підготувати інженера-технолога біотехнологічної промисловості до активного використання знань і навичок з мікробіології та вірусології в процесі оволодіння спеціальними технологіями виробництв, а також їх модернізації.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ) - здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, що характеризуються комплексністю та невизначеністю у біотехнології та біоінженерії, або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів біотехнології та біоінженерії. Загальні компетентності: ЗК01. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК02. Здатність до письмової та усної комунікації українською мовою (професійного спрямування). ЗК05. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК07. Прагнення до збереження навколишнього середовища. Фахові компетентності: ФКС2.4 Здатність застосовувати знання про біохімічні перетворення в клітинах мікроорганізмів.
Результати навчання: •знання будови про- та еукаріотичних клітин; •знання морфологічних, культуральних, фізіологічних та біохімічних властивостей мікроорганізмів; •знання класифікації, генетики та екології мікроорганізмів; •знання будови, розповсюдження та значення вірусів для здоров’я людини, вірусні захворювання, їхнє розповсюдження та способи лікування; •знання основ мікробіологічного та санітарного контролю виробництва; •знання завдань і напрямів сучасної мікробіології.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Гігієна, діагностика людини та екомоніторинг; вступ до фаху. Історія біотехнології та біоетика кореквизити: Біохімія; біологія клітини
Короткий зміст навчальної програми: Морфологія мікроорганізмів. Дріжджі, плісеневі гриби, бактерії, віруси. Культивування і ріст мікроорганізмів. Вплив факторів зовнішнього середовища на життєдіяльність мікроорганізмів. Обмін речовин (метаболізм) у мікроорганізмів. Спиртове, молочнокисле і пропіоновокисле бродіння. Дихання (цикл Кребса і дихальний ланцюг). Генетика мікроорганізмів. Генетичні рекомбінації прокаріот. Регуляція метаболізму у мікроорганізмів. Екологія мікроорганізмів. Розповсюдження мікроорганізмів у повітрі, воді, ґрунті. Взаємовідношення мікроорганізмів. Нормальна мікрофлора людини. Клінічна мікробіологія. Захворювання, спричинені різними видами мікроорганізмів.
Опис: Курс «Загальна мікробіологія і вірусологія» висвітлює основні питання сучасної мікробіології за програмою підготовки студентів-біотехнологів. Виклад матеріалу починається з короткого історичного нарису про відкриття мікроорганізмів і становлення мікробіології. Розглянуто місце мікроорганізмів у системі живого, їхню будову та хімічний склад, живлення, методи культивування, вплив факторів зовнішнього середовища. Представлено різноманітність прокаріотичних та еукаріотичних мікроорганізмів, їхню сучасну систематику, поширення у природі. Висвітлено особливості енергетичного та конструктивного обмінів мікроорганізмів, механізми регулювання цих процесів, а також можливі шляхи використання мікроорганізмів і продуктів їхнього метаболізму у практичних цілях. Значну увагу приділено генетиці мікроорганізмів як основі для одержання цінних для біотехнологічної промисловості штамів. Матеріал останніх розділів присвячений взаємовідносинам між мікро- і макроорганізмами, описано окремі патогенні мікроорганізми та інфекційні захворювання, які вони спричиняють.
Методи та критерії оцінювання: •Письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування (20 балів) •Латинські назви (диктант – 10 балів) • Проміжна контрольна робота (10 балів) •Підсумковий контроль (60 балів, іспит): письмова компонента – 50 балів, усна компонента – 10 балів
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні роботи (виконання, захист) – 20 балів; диктант з латинських назв мікроорганізмів – 10 балів; проміжний контрольний захід (контрольна робота) – 10 балів. Сумарна кількість за поточний контроль – 40 балів. Екзаменаційний контроль оцінюється у 60 балів. З них письмова компонента – 50 балів, усна компонента – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Мікробіологія: підручник: [для студ.вищ.навч.закл.]/ С. П. Гудзь, С. О. Гнатуш, І. С. Білінська. – Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2009. – 360 с. 2. Prescott L. M., Harley J. P., Klein D. A. Microbiology, Third Edition. – Dubuque: WCB, 1996. – 936 p. 3. Червецова В. Г. Мікробіологія: консп. лекцій для студентів Інституту хімії та хімічних технологій / В.Г. Червецова. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. – 180 с. 4. Климюк С.І., Ситник І.О., Творко М.С.. Широкобоков В.П. Практична мікробіологія: Посібник. – Тернопіль: Укрмедкнига. 2004. – 440 с. 5. Практикум з мікробіології: підручник: [для студ.вищ.навч.закл.]/ С.П.Гудзь, С.О.Гнатуш, Г.В.Яворська, І.С.Білінська, Б.М.Борсукевич. – Львів: ЛНУ іиені Івана Франка, 2014. – 436 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Загальна мікробіологія і вірусологія (курсова робота)

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 6.162.00.O.025
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: к.б.н., доц. Червецова Вероніка Геннадіївна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета викладання курсу – підготувати інженера-технолога біотехнологічної промисловості до активного використання знань і навичок з мікробіології та вірусології в процесі оволодіння спеціальними технологіями виробництв, а також їх модернізації.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: Загальні компетентності: ЗК01. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. Фахові компетентності: ФК02. Здатність використовувати ґрунтовні знання з хімії та біології в обсязі, необхідному для досягнення інших результатів освітньої програми.
Результати навчання: • знання будови про- та еукаріотичних клітин; • знання морфологічних, культуральних, фізіологічних та біохімічних особливостей мікроорганізмів; • знання класифікації, генетики, екології мікроорганізмів; • знання будови, розповсюдження та значення вірусів для здоров’я людини; • знання основ мікробіологічного та санітарного контролю виробництва; • знання завдань і напрямів сучасної мікробіології, вірусології, харчової та фармацевтичної біотехнології.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: гігієна, діагностика людини та екомоніторинг; біологія клітини; загальна мікробіологія і вірусологія; біохімія кореквізити: загальна біотехнологія, Ч.1
Короткий зміст навчальної програми: Вибрати із запропонованих у ВНС тему курсової роботи (КР) або обрати іншу (узгодження теми КР з викладачем обов’язкове). Опрацювати літературні джерела. Оформити КР за наступною схемою: Титульна сторінка; Зміст, який містить Вступ, Основну частину з Розділами та Підрозділами; Висновки; Список використаних джерел, а також нумерацію сторінок, де вони знаходяться. За потребою після змісту внести Список скорочень. Робота починається зі Вступу, з окремої сторінки – Основна частина, в якій викладається підібраний, опрацьований та систематизований матеріал із літературних джерел. Після кожного використання в тексті тої чи іншої інформації слід вказати її джерело із списку використаних джерел в квадратних дужках, наприклад, [1], [2,3,4]. Нумерація літературних джерел в тексті КР наскрізна. Аналогічна нумерація в Списку використаних джерел. Робота повинна містити рисунки, фотографії, діаграми, таблиці, схеми, які ілюструють теоретичну частину. Їхня нумерація теж наскрізна. В кінці роботи робляться висновки та наводиться список використаних джерел. Кожен з цих розділів починається з окремої сторінки. Після оформлення роботи студент робить презентацію по темі КР. Перша сторінка повинна містити назву КР, прізвище студента, що виконав роботу, його групу та прізвище викладача, який прийняв роботу. Далі ідуть слайди з лаконічним викладенням опрацьованого матеріалу. Нумерація слайдів обов’язкова! Для більшої наочності на слайдах використовуються фотографії, малюнки, схеми тощо. В кінці наводяться окремими слайдами висновки та список використаних джерел. Слайд з написом «Дякую за увагу!» не обов’язковий.
Опис: Курс «Загальна мікробіологія і вірусологія» висвітлює основні питання сучасної мікробіології за програмою підготовки студентів-біотехнологів. Виклад матеріалу починається з короткого історичного нарису про відкриття мікроорганізмів і становлення мікробіології. Розглянуто місце мікроорганізмів у системі живого, їхню будову та хімічний склад, живлення, методи культивування, вплив факторів зовнішнього середовища. Представлено різноманітність прокаріотичних та еукаріотичних мікроорганізмів, їхню сучасну систематику, поширення у природі. Висвітлено особливості енергетичного та конструктивного обмінів мікроорганізмів, механізми регулювання цих процесів, а також можливі шляхи використання мікроорганізмів і продуктів їхнього метаболізму у практичних цілях. Значну увагу приділено генетиці мікроорганізмів як основі для одержання цінних для біотехнологічної промисловості штамів. Матеріал останніх розділів присвячений взаємовідносинам між мікро- і макроорганізмами, описано окремі патогенні мікроорганізми та інфекційні захворювання, які вони спричиняють.
Методи та критерії оцінювання: • Оформлення КР - 60 балів • Презентація - 40 балів
Критерії оцінювання результатів навчання: Курсова робота оцінюється за наступними критеріями: дотримання змісту та повнота викладення – 60 балів, опрацювання матеріалу та рівень теоретичних знань – 20 балів, використання сучасних літературних джерел – 10 балів, акуратність оформлення та презентація – 10 балів. Сумарна оцінка – 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Мікробіологія: підручник: [для студ.вищ.навч.закл.]/ С. П. Гудзь, С. О. Гнатуш, І. С. Білінська. – Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2009. – 360 с. 2. Prescott L. M., Harley J. P., Klein D. A. Microbiology, Third Edition. – Dubuque: WCB, 1996. – 936 p. 3. Червецова В. Г. Мікробіологія: консп. лекцій для студентів Інституту хімії та хімічних технологій / В.Г. Червецова. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. – 180 с. 4. Пирог Т.П. Загальна мікробіологія: Підруч. – 2-е вид., доп. і перероб. – К.: НУХТ, 2010. – 632 с. https://www.studmed.ru/pirog-tp-zagalna-mkrobologya_426401b4f4b.html
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).