Хімія канцерогенів

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 6.162.01.E.052
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: Доцент, к.б.н. Яремкевич Олена Святославівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Дисципліна "Хімія канцерогенів" є одним з основних курсів, що викладається для студентів спеціальності 162 «Біотехнологія та біоінженерія». Основна мета вивчення цієї дисципліни — набути та засвоїти знання про канцерогенез, класифікацію забруднювачів та ксенобіотиків, ступінь їх канцерогенності, джерела забруднення довкілля, продуктів харчування, питної води, можливі хімічні модифікації канцерогенів при проникненні у біопродукцію та негативний вплив на людський організм.
Завдання: фахові компетентності: ФК01.11. Здатність використовувати знання про вплив шкідливих факторів на здоров’я живих організмів, методологію визначення токсичності ксенобіотиків в довкіллі та процеси провокування онкогенезу.
Результати навчання: - Здатність використовувати знання про вплив шкідливих факторів на здоров’я живих організмів, мотодологію визначення токсичності ксенобіотиків в довкіллі та процеси провокування онкогенезу; - Здатність застосовувати базові знання про джерела та типи канцерогенів для запобігання їх шкідливого впливу на людський організм через споживання води, продуктів харчування та перебуванням людини в екологічно небезпечному середовищі; - Здатність організувати роботу відповідно до вимог безпеки життєдіяльності й охорони праці; - Здатність використовувати знання й практичні навички щодо вибору якісної харчової продукції (сировини) для забезпечення власного та суспільного гармонійного розвитку та здоров’я; - Здатність використовувати знання сучасних методів профілактики, діагностики та лікування онкозахворювань. - Здатність демонструвати розуміння основ охорони навколишнього середовища та безпеки життєдіяльності; - Уміння застосовувати сучасні експериментальні методи для оцінки якості води та ґрунтів в лабораторних умовах та в умовах виробництва.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Загальна та органічна хімія; Гігієна та асептика та екомоніторинг; Основи охорони праці та безпека життєдіяльності; Гігієнічні основи охорони продуктів харчування. Кореквізити: Технологічна практика; Біоінженерія (клітинна та генетична); Біопошкодження та біотрансформація органічних сполук.
Короткий зміст навчальної програми: Загальні принципи канцерогенної небезпеки. Джерела забруднення біосфери канцерогенними речовинами органічної та неорганічної природи (природні катаклізми, техногенні катастрофи, метаболічні перетворення, антропогенні викиди). Забруднення харчових продуктів важкими металами. Забруднення продуктів харчування радіонуклідами. Забруднення нітратами та нітритами. Забруднення продуктів харчування метаболітами мікроорганізмів. Організація та нормативні документи щодо обмеження канцерогенних впливів. Гранично допустимі концентрації токсичних та канцерогенних речовин. Багатостадійність канцерогенезу. Ініціатори та промотори канцерогенезу. Профілактика раку.
Опис: Предмет дисципліни, її зміст та місце у навчальному процесі. Загальні принципи канцерогенної небезпеки. Організація та нормативні документи щодо обмеження канцерогенних впливів. Класифікація канцерогенів. Канцерогенез – поліетіологічне захворювання. Супресори пухлин – регулятори клітинного циклу. Бласттрансформація. Вірусний онкогенез. Метаболічні перетворення токсичних речовин. Біобезпека продуктів харчування. Профілактика онкозахворювань.
Методи та критерії оцінювання: Письмові звіти до лабораторних робіт, усне опитування - 20 балів, індивідуальне науково-дослідне завдання - 20 балів; Підсумковий контроль (контрольний захід) - 60 балів: письмова форма (50 балів), усна компонента (10 балів).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) – 40: Письмові звіти до лабораторних робіт, усне опитування – 20 Контрольна робота (реферат, презентація) – 20 Залікова контрольна робота – 50 в тому числі (Усна компонента – 10)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Токсикологія продуктів харчування: підручник /С. А. Воронов, Ю.Б. Стецишин, Ю.В. Панченко, А.М. Когут. — Львів: В-во Львівської політехніки, 2014. — 556 с. 2. Екологічна біотехнологія. Книга І: підручник / Швед О.В., Миколів О. Б., Комаровська-Порохнявець О.З. — В-во Львівської політехніки, 2014. — 357 с. 3. Екологічна біотехнологія. Книга ІІ: підручник / Швед О.В., Миколів О. Б., Комаровська-Порохнявець О.З. — В-во Львівської політехніки, 2014. — 416 с. 4. Яремко З. Безпека життєдіяльності: Навч. посібник -К.: Центр навчальної літератури, 2005. -317 с. 5. Xu H , Raafat el-Gewely M . p53-responsive genes and the potential for cancer diagnostics and therapeutics development. Biotechnol Annu Rev. 2001;7:131–64.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).