Біопестициди та біоветпрепарати

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 6.162.02.E.061
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: Монька Н.Я.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є дослідження та удосконалення біотехнологічних препаратів для рослинництва та тваринництва, огляд ринку та біотехнологій клітинної та генетичної інженерії для одержання високопродуктивних рослин та тварин. При вивчення курсу розглядаються сучасні методи одержання та дослідження біооб’єктів, а також проводиться аналіз сучасних методів одержання біопестицидів та біоветеринарних препаратів.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ) - Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов у біотехнології та біоінженерії, або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів біотехнології та біоінженерії. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: фахових: - здатність працювати з біологічними агентами, використовуваними у біотехнологічних процесах (мікроорганізми, гриби, рослини, тварини, віруси, окремі компоненти). - здатність проводити аналіз сировини, матеріалів, напівпродуктів, цільових продуктів біотехнологічного виробництва.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: - здатність управляти технологічними процесами та підтримувати систему управління якістю продукції, що діє на підприємстві. - здатність затосовувати знання про білкові макромолекули для виробництва харчових, агротехнічнихта біоенегретичних продуктів та технологічні рнжими переробки біомаси. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ПР02.3 Використання знань основ біохімії та біосинтезу білкових молекул для отримання білків харчового, фармацевтичного, ветеринарного призначення з застосуванням методів сучасної біотехнології. ПР02.6. Базові зання про біотехнологічні процеси виробництва харчових, агротехнічних та біоенергетичних продуктів та технологічні режими переробки біомаси. АіВ Здатність демонструвати розуміння основних екологічних засад, охорони праці та безпеки життєдіяльності та їх застосування. КОМ Здантість використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному на соціальному рівнях.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Біохімія та молекулярна біологія Біоінженерія (клітинна, генетична) Супутні і наступні навчальні дисципліни Оцінка якості біопрепаратів та біопродукції Імуно- і ДНК-діагностика та ідентифікація ГМО
Короткий зміст навчальної програми: Біотехнологія, яка колись була полем діяльності переважно мікробіологів і ензимологів, отримала величезний імпульс завдяки вирішальним досягненням вірусології, бактеріології, молекулярної генетики і особливо відкриттю способів модифікації дезоксирибонуклеїнової кислоти (ДНК) і переносу її з одних організмів в інші. Біотехнологія, яка включає промислову і прикладну мікробіологію, базується на застосуванні знань і методів біохімії, мікробіології, генетики і хімічної технології, що дозволяє в промислових процесах отримувати вигоду із властивостей мікроорганізмів і культур клітин. Біотехнологія для рослинництва та тваринництва має важливе наукове та практичне значення. Дисципліна «Біопестециди та біоветпрепарати» має ознайомити здобувачів з основними застосуваннями біотехнологічних методів в сільському господарстві: біологічні шляхи захисту рослин від шкідливих агентів, а також одержання генетично модифікованих продуктів та трансгенних рослин та тварин; огляд ринку біоветеринарних препаратів, які застосовуються для тваринництва.
Опис: Вступ. Історія розвитку біотехнології біопестецидів та біоветпрепаратів. Створення комплексу технічних засобів, неохідних для успішного здійснення біотехнологічних процесів. Методи та апаратура для культивування клітин. Генетично модифіковані продукти. Біопестициди - екобіотехнологічна альтернатива. Типи біопрепаратів агропромислового значення. Способи застосування. Найпоширеніші інсектопатогенні бактерії та комахи Технологія бактеріальних бактеріальні, грибкові та вірусних ентомопатогенних препаратів. Способи застосування. Технологія виробництва бактеріальних добрив. Проблеми генетичної інженерії у вирішенні проблеми азотфіксації для підвищення врожайності та якості рослинної сировини. Способи одержання препаратів антибіотиків мікробіологічним синтезом для тваринництва. Аспекти технології біосинтеза кормового білка для тваринництва. Застосування кормового білка для покращення приросту худоби. Відмінності технології одержання білка мікробіологічним способом Ветеринарні препарати для тваринництва. Біотехнологія одержання та вимоги до використання. Імуностимулятори, антибіотики, антисептики, вакцини, вітамінно-мінеральні препарати, дезінфікуючі засоби, кокцидіостатики, протизапальні, протипаразитарні препарати. Створення ветеринарного лікарського засобу (ВЛЗ). Життєвий цикл ВЛЗ. Дослідження та підтвердження ефективності та безпечності ВЛЗ. Ризики при невідповідності даних.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на лабораторних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах: а) вибіркове усне опитування перед початком занять; б) фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами протягом 5-10 хв.; в) фронтальна перевірка виконання домашніх завдань; д) оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін. Контрольні запитання поділяються на: а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді; б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру; в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки; г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації; е) інтерактивні завдання вікторинного та ігрового характеру. Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та виконання контрольної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Для студентів стаціонарної форми навчання: Виконання та захист лабораторних робіт – 30 балів; Проміжний тестовий контроль – 10 балів; Розрахунково - графічна робота - 20 балів Контрольна залікова робота – 40 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Юлевич О. І. Біотехнологія : навчальний посібник / О. І. Юлевич, С. І. Ковтун, М. І. Гиль ; за ред. М. І. Гиль. — Миколаїв : МДАУ, 2012. — 476 с. 2.Швед О.В., Петріна Р.О., Комаровська-Порохнявець О.З., Новіков В.П. Екологічна біотехнологія.: навч. посібник: у 2 книгах. - Львів. Видавництво Львівської політехніки, 2018. - 424с. 3.М.Д. Безуглий, В.О. Головко, І.Ю. Бісюк та ін. Ветеринарна біотехнологія: підручник для студентів вищих навчальних закладів. - Х. Гімназія, 2012.- 464с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).