Технологія пива та безалкогольних напоїв

Спеціальність: Технології продуктів бродіння і виноробства
Код дисципліни: 7.181.01.O.004
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: доцент Березовська Наталія Іванівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: викладання студентам науково-теоретичних основ технології виробництва пива, які ґрунтуються на біохімічних процесах біоконверсії зернової сировини з метою приготування сусла та зброджування його у пиво, а також технологій приготування безалкогольних напоїв, в т.ч. виробництва газованих напоїв,, квасу, сиропів для торгівельної мережі, штучно мінералізованих вод, розливу мінеральних вод, а також властивостей і способів переробки сировини, напівпродуктів для одержання готової продукції високої якості та утилізації відходів виробництва.
Завдання: - Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері харчових технологій. -Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. -Здатність проводити дослідження на відповідному рівні. - Здатність обирати та застосовувати спеціалізоване лабораторне і технологічне обладнання та прилади, науково- обгрунтовані методи та програмне забезпечення для проведення наукових досліджень у сфері харчових технологій - Здатність розробляти програми ефективного функціонування підприємств харчової промисловості та/або закладів ресторанного господарства відповідно до прогнозів розвитку галузі в умовах глобалізації. - Здатність презентувати та обговорювати результати наукових досліджень і проектів. - Здатність забезпечувати якість та безпечність харчових продуктів під час впровадження технологічних інновацій на підприємствах галузі. - Здатність впроваджувати сучасні технології пива та безалкогольних напоїв для забезпечення енерго- та ресурсозбереження і покращення якісних показників харчової продукції.
Результати навчання: • Використання на практиці теоретичних знань при проектуванні та організації виробництв харчових продуктів. • Знання та розуміння методології дослідження, проектування та модернізації харчових технологій відповідно до нормативних вимог чинних стандартів і технічних умов. • Розуміння впливу технічних досягнень в суспільному, економічному, соціальному та екологічному контексті; • Знання основ управління проектами в харчових технологіях. • Здобуття адекватних знань та розумінь для успішної організації та проведення досліджень в галузі харчових технологій, формувати та репрезентувати результати професійної діяльності. • Системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей у галузі харчових технологій. • Застосовувати знання мікробіологічних основ для розроблення технологій продуктів бродіння і виноробства. • Розраховувати, проектувати, досліджувати та виводити на ринок нові харчові продукти з поліпшеними та /або оздоровчо-лікувальними властивостями. • Здійснювати пошук інформації з різних джерел для вирішення задач і проблем у галузі харчових технологій та технологій продуктів бродіння і виноробства. • Поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення та виробляти стратегію діяльності харчових підприємств і зокрема бродильних, з урахуванням загальнолюдських цінностей, суспільних, державних і виробничих інтересів. • Здатність використовувати сучасні інформаційні та комунікативні методи для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях • Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: –Харчові технології -Біохімія Кореквізити: – Мікробіологія продуктів бродіння і виноробства -Управління якістю продукції харчових підприємств
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Технологія пива та безалкогольних напоїв» охоплює такі основні питання: характеристику сировини для виробництва пива та безалкогольних напоїв, технологічні особливості хімічного складу; характеристики та асортимент готової продукції; технології та технологічні схеми приготування пивного сусла, його зброджування; технології та технологічні схеми нагромадження пивних дріжджів; технології та технологічні схеми підготовки води – сировини для приготування пива та безалкогольних напоїв; технології та технологічні схеми приготування безалкогольних напоїв і квасу.
Опис: Загальна характеристика пива. Органолептичні показники та хімічний склад пива. Ячмінь – основна сировина для виробництва пива. Приготування пивного сусла. Підготовка зернопродуктів до затирання, загальна характеристикака методів затирання. Вдосконалення технології сусла на стадіях затирання, Фільтрування затору. Охмелення пивного сусла. Охолодження та освітлення пивного сусла. Технологічні схеми процесу приготування пивного сусла. Загальна характеристика методів та стадій бродіння. Характеристики пивоварних дріжджів. . Технологія періодичного бродіння. Способи зброджування пивного сусла. Розлив пива. Хвороби пива. Проблеми стійкості пива. Призначення та показники якості води - основної сирови-ни для виробництва безалкогольних напоїв. Способи освітлення та незараженнязприродних вод. Способи пом’якшення води. Опріснення і знесолення природних вод. Асортимент, характеристика безалкогольних напоїв. Цукор і його замінники у виробництві БН. Технологія приготування білих, інвертних, купажних цукрових сиропів, колера. Сатурація та розлив газованих напоїв Технологія штучно мінералізованих вод. Технологія та сухих напоїв, слабоалкогольних напоїв і сиропів. Технологія мінеральних вод. Сировина та напівфабрикати у виробництві квасу.Технологія приготування та зброджування квасного сусла, комбінованої закваски із чистих культур дріжджів та молочнокислих бактерій. Апаратурно-технологічна схема виробництва квасу. Хвороби квасу.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни. Поточний контроль здійснюється під час лекцій і лабораторних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі: письмово-усного контролю та захисту лабораторних робіт. Семестровий контроль проводиться у формі екзамену (ЕК). Екзамен – це форма СК результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр. The main methods of knowledge diagnosis are: current (PC) and semester control (SC), which is carried out from educational material, the scope of which is determined by the work program of the discipline. Current control is carried out during lectures and laboratory classes in order to check the level of assimilation of theoretical and practical knowledge and skills of the student. PC is conducted in the form of: written and oral control and defense of laboratory work.
Критерії оцінювання результатів навчання: письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (30%) • підсумковий контроль ( контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Домарецький В.А...Технологія солоду та пива. –видавництво :Інкос : 2004, 352с 2. Технология солоду, пива та безалкогольних напоїв у задачах і прикладах: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / А. Є. Мелетьев, В. А. Домарецкий, С. Р. Тодосійчук, А. М. Куц та ін. – К.: НУХТ, 2007.– 256 с. 3. Домарецький В.А., Прибильський В.Л., Михайлов М.Г. Технологія екстрактів, концентратів і нвпоїв із рослинної сировини. Підручник.- Вінниця: Нова книга, 2005.-408с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).