Стратегії наукових педагогічних досліджень
Спеціальність: Освітні, педагогічні науки
Код дисципліни: 8.011.00.O.007
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Криштанович Мирослав Франкович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодівати методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження у галузі освіти, педагогіки на міжнародному та національному рівні.
Здатність вибудовувати дидактичну стратегію навчання задля забезпечення оптимального розвитку особистості, уявлень про потенційні можливості щодо організації освітнього процесу у сучасній освіті в умовах розвивального навчання та андрагогічної парадигми.
Застосовувати спеціалізовані уміння/навички і методи, необхідні для розв’язання значущих проблем у сфері педагогіки/освіти, науки та/або інновацій, розширення та переоцінки вже існуючих знань і професійної практики
Результати навчання: Знання (ЗН):
ЗН 1: концептуальні та методологічні знання усталених наукових концепцій в галузі освіта/педагогіка та правила розробки ефективних моделей науково-педагогічного дослідження
Уміння (УН):
УН 6: здійснювати планування, реалізацію та коригування послідовного процесу ґрунтовного наукового дослідження з дотриманням належної академічної доброчесності;
УН 7: критично аналізувати, оцінювати і синтезувати нові та комплексні ідеї.
Автономія і відповідальність (АіВ):
здатність до безперервного саморозвитку та самовдосконалення з метою формування нових ідей чи процесів у контексті професійної та наукової діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Дослідницький семінар (Освітні педагогічні науки),
Інтернаціоналізація освіти: напрямки, тенденції, перспективи
Короткий зміст навчальної програми: У процесі вивчення дисципліни розглядаються питання особливостей та логіки виконання науково-педагогічних досліджень; сучасних підходів до формулювання наукової новизни та практичного значення результатів дослідження; планування, організація та проведення дослідження; сучасних дослідницьких методологічних стратегій; інноваційних парадигм педагогіки та стратегічних прогнозів розвитку науки і освіти; галузей педагогіки та видів наукових результатів у дисертаційних дослідженнях з педагогіки; основ теоретичних та емпіричних методів педагогічного дослідження; теорій та концепцій в галузі освітніх, педагогічних наук; основ структурування змісту дисертації, урахування специфіки її виду та інтегрального характеру, що включає елементи інших видів досліджень; розвитку педагогічної прогностики та стратегічних орієнтири напрямів педагогічних досліджень; планування та проведення експериментального педагогічного дослідження; практичних аспектів щодо ефективності та результативності дисертаційного дослідження; оформлення результатів дисертаційного дослідження; підбір, аналіз та оформлення джерельної бази; інструментів візуалізації результатів дослідження та їх презентації; процедури захисту дисертації.
Опис: Тема 1. Наука як форма суспільної свідомості. Розвиток науки. Наукові революції. Внесок українських вчених у науку
Тема 2. Методологія науково-педагогічного дослідження. Сутність науки. Наукове дослідження. Основи методології науково-педагогічного дослідження. Класифікація наук.
Тема 3. Організаційні основи наукових досліджень. Організаційна структура наукових досліджень в Україні. Національна Академія наук - головний науковий центр України. Галузеві академії наук.
Тема 4. Науковий напрям, проблема, тема та актуальність дослідження. Науковий напрям та актуальність дослідження. Об’єкт і предмет науково-педагогічного дослідження. Мета і завдання науково-педагогічного дослідження. Тема 5. Науковий апарат дослідження. Етапи науково-педагогічного дослідження. Методи науково-педагогічного дослідження. Загальнонаукові методи педагогічних досліджень.
Тема 6. Науковий апарат дослідження. Методи педагогічних спостережень (спостереження, науково-педагогічна експедиція, бесіда). Методи опитування (інтерв’ю, анкетування, тестування, соціометрія). Педагогічний експеримент (констатувальний, формувальний і заключний етапи)
Тема 7. Етика педагогічного дослідження. Етичні норми педагогічного дослідження. Моральний кодекс наукового працівника. Основні етичні правила педагогічних досліджень.
Методи та критерії оцінювання: Лекційні заняття:евристична бесіда; комунікативний метод, постановка проблемних питань, ілюстративні і дослідницькі методи, словесні і наочні методи,метод розповіді, метод порівняння, ділова гра
Практичні заняття: аудіальні методи, бесіда, метод конкретизації, дослідницькі методи, інтерактивні методи навчання, методи активізації мислення, виконання практичних завдань з використанням ІКТ.
Самостійна робота: робота з науковими друкованими джерелами, пошук інформації в Інтернет-джерелах, лабораторний метод, метод узагальнення.
Навчальна дисципліна «Стратегії наукових педагогічних досліджень» передбачає вивчення підходів до формулювання наукової новизни та практичного значення результатів дослідження; планування, організація та проведення дослідження; сучасних дослідницьких методологічних стратегій; інноваційних парадигм педагогіки та стратегічних прогнозів розвитку науки і освіти; галузей педагогіки та видів наукових результатів у дисертаційних дослідженнях з педагогіки; основ теоретичних та емпіричних методів педагогічного дослідження; основ структурування змісту дисертації, планування та проведення експериментального педагогічного дослідження; оформлення результатів дисертаційного дослідження; підбір, аналіз та оформлення джерельної бази; інструментів візуалізації результатів дослідження та їх презентації; процедури захисту дисертації..
Частина навчального матеріалу виноситься на самостійне вивчення.Самостійна робота передбачає опрацювання літературних джерел, лекційного матеріалу, виконання завдань, що представлені в методичних рекомендаціях до самостійної роботи, роботу у віртуальному навчальному середовищі, обов’язковим елементом якої є виконання тестових завдань до кожної теми, підготовку до практичних занять, виконання завдань, передбачених методичними рекомендаціями до практичних занять, а також виконання індивідуального науково-дослідного завдання.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок:
Іспит – це форма підсумкового контролю, що полягає в оцінюванні засвоєння аспірантом (здобувачем) навчального матеріалу з дисципліни сумарно за всіма видами робіт, передбачених робочою програмою навчальної дисципліни:
1. Виконання тренувальних тестових завдань за темою кожної лекції. Виконання одного тестового завдання оцінюється в 1 бал автоматично у ВНС. Термін виконання тестового завдання за кожною темою – два тижні після прослуханої лекції. Всього 7 тестових завдань – максимальна сума балів – 7.
2. Виконання практичних робіт за кожною темою. Виконання кожної практичної роботи оцінюється у 2 бали. Термін виконання практичної роботи за кожною темою – два тижні після практичного заняття. Всього 14 практичних робіт – максимальна сума балів – 28. Практичні роботи виконуються аспірантом відповідно до методичних рекомендацій і оцінюються викладачем за такими критеріями:
- присутність аспіранта на практичному занятті та участь в обговоренні теоретичних питань – 0,5бала;
- аргументація підготовленої практичної роботи під час її захисту – 0,5 балів;
- оформлення виконаної практичної роботи відповідно до встановлених вимог і дотримання термінів її здачі у ВНС – 1бал.
3. Виконання індивідуального науково-дослідницького завдання прикріплюється у ВНС і оцінюється викладачем у 15 балів за такими критеріями:
- обґрунтування вибору напряму дослідження – 2 бали;
- аргументація викладу і формулювання триєдиної мети, завдань дослідження і методів реалізації мети – 3 балів;
- логічність побудови, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, інноваційність та якість оформлення міні-дидактичного проекту – 5 балів;
- формулювання висновків – 2 бали;
- захист роботи – 3 бали.
Для оцінювання підсумкових результатів навчання здобувачів освіти застосовується інституційна шкала оцінювання Національного університету «Львівська політехніка»
Критерії оцінювання результатів навчання: Іспит – це форма підсумкового контролю, що полягає в оцінюванні засвоєння аспірантом (здобувачем) навчального матеріалу з дисципліни сумарно за всіма видами робіт, передбачених робочою програмою навчальної дисципліни:
Виконання тренувальних тестових завдань за темою кожної лекції. Виконання одного тестового завдання оцінюється у 5 балів автоматично у ВНС. Термін виконання тестового завдання за кожною темою – два тижні після прослуханої лекції. Всього 7 тестових завдань – максимальна сума балів – 35.
Виконання практичних робіт за кожною темою. Виконання кожної практичної роботи оцінюється у 5 балів. Термін виконання практичної роботи за кожною темою – два тижні після практичного заняття. Всього 7 практичних робіт – максимальна сума балів – 35.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 7. Навчально-методичне забезпечення
1. Козловський Ю. М. Методологія педагогічного дослідження : навч. посіб. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. 196 с.
2. Козловський Ю., Дольнікова Л. Педагогіка : навч. посіб. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. 232 с.
3. Козловський Ю.М. Педагогіка: підручник / Ю.М. Козловський, В.Л. Ортинський, Л.В. Дольнікова. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. –320с.
4. Методологія та методика наукового дослідження : підручник /
В. О. Вихрущ, Ю. М. Козловський. – Львів : Видавництво Львівської
політехніки, 2020. – 336 с.
8. Рекомендована література
Базова
1. Вихрущ В. О. Методологія та методика наукового дослідження. Тернопіль: ТАЙП, 2015. 252 с.
2. Лазаренко Н. І. Тенденції професійної підготовки вчителя в педагогічних університетах України в умовах Євроінтеграції. Автореф. дис д-ра п. н. : 13.00.04/ Ін-т педагогічної освіти та освіти дорослих ім. Івана Зязюна. К., 2020. 40 с
3. Методологія наукових досліджень / В. С. Антонюк, Л. Г. Полонський, В. І. Аверченков, Ю. А. Малахов. -К.: НТУУ «КГБ», 2015. - 276 с.
4. Професії майбутнього для України : наук.-практ. розробка / Л. М. Капченко та ін. Київ : ІПК ДСЗУ, 2017. 47 с
5. Сисоєва С.О., Кристопчук Т.Є. Методологія науково-педагогічних досліджень: Підручник / С.О.Сисоєва, Т.Є.Кристопчук. - Рівне: Волинські обереги, 2013. - 360 с.
6. Таланова, Ж. В. (2010). Докторська підготовка у світі та Україні. Київ, Україна: Міленіум.
7. Уруський В. І. (2012). Педагогічна діагностика: методичні рекомендації. Тернопіль, Україна.
8. Ukraine National Erasmus+ Office. (2017). Overview of the higher education system. Ukraine.
9. UNESCO. (2013). International Standard Classification of Education. Fields of Education and Training. Montreal, Quebec, Canada: UNESCO Institute for Statistics.
Допоміжна
1. Єріна А. М. Методологія наукових досліджень : Навч. посібник. / Єріна А. М., Захожай В. Б., Єрін Д. Л. - К. : Центр навчальної літератури, 2008. -212 с.
2. Конверський А.Є. Основи методології та організації наукових досліджень: Навч. посіб. для студ., курсантів, аспірантів та ад’юнктів / за ред. А.Є. Конверського. – К.: Центр учбової літератури, 2010. – 352 с.
3. Кремень, В. Г. (ред.) (2008). Енциклопедія освіти. Київ, Україна: Юрінком Інтер.
4. Лозова, В. І. (2011). Хрестоматія з педагогіки вищої школи. Харків, Україна.
5. Освіта в Україні: базовііндикатори. Інформаційно-статистичнийбюлетень. (2018). Київ, Україна: ДНУ «Інститутосвітньоїаналітики».
6. Рашкевич, Ю. М. (2014). Болонський процес і нова парадигма вищої освіти. Львів, Україна: Видавництво Львівської політехніки.
7. Томас, Т. Б., &Кірп, Д. Л. (2004). Як домогтися досконалості в освіті. Львів, Україна: Літопис.
8. Цюцюра С. В. Методологія, методика та інформаційні технології наукових досліджень: Конспект лекцій / Київський національний ун-т будівництва і архітектури. — К., 2004. — 43с.
9. Шейко В. М. Організація та методика науково- дослідницької діяль¬ності : підручник. / В.M. Шейко, H. M. Кушнаренко -К. : Знання, 2004. - 307 с.
10. Юринець В. Є. Методологія наукових досліджень : навч. посібник / В. Є. Юринець. -Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2011. - 178 с.
11. UNESCO. (2011). International Standard Classification of education. Montreal, Quebec, Canada: UNESCO Institute for Statistics.
9. Інформаційні ресурси
1. www.mon.gov.ua. - веб-сторінка Міністерства освіти і науки України.
2. www.nbuv.gov.ua. - веб-сторінка бібліотеки ім. Вернадського.
3. ДСТУ 8302:2015 Інформація і документація. Бібліографічне посилання. Загальні положення та правила складання, 2016 р. – посилання
4. Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII. (2017). Взято з: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
5. Постанова Кабінету міністрів України № 266 від 29.04.2015 р. «Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти». (2015). Взято з: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/266-2015-%D0%BF
6. Рекомендації щодо запобігання академічного плагіату і його виявлення в наукових роботах (авторефератах, дисертаціях, монографіях, наукових доповідях, статтях тощо), 2018 р. – посилання
7. Статут Національного університету «Львівська політехніка». (2018). Взято з: http://lp.edu.ua/sites/default/files/attach/2017/5515/n.r._statutu_nu_lp_-_2019_.pdf
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).