Технології навчання і виховання
Спеціальність: Освітні, педагогічні науки
Код дисципліни: 8.011.00.M.032
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Дольнікова Любов Василівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
інтегральної компетентності: здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодівати методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження у галузі освіти, педагогіки на міжнародному та національному рівні;
фахової компетентності ФК3: усвідомлення змісту, мети та завдань освітнього процесу в культурно-антропологічних вимірах, здатність конструювати цілісний освітній процес на засадах загальнолюдських та духовних цінностей суспільства, світоглядних концепцій освіти, неперервного особистісного розвитку та співтворчості.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни «Технології навчання і виховання» здобувач освітньо-наукового рівня повинен бути здатним продемонструвати програмні результати навчання, які корелюються з компетентностями за освітньо-науковою програмою підготовки доктора філософії:
знання: ЗН4. Знання наукових та загальнометодичних засад інноваційно-педагогічної діяльності викладача закладу освіту, вимог до підготовки та проведення навчальних занять;
уміння: УН10. Бути здатним здійснювати викладацьку діяльність у закладах вищої освіти
комунікація:КОМ12. Здатність застосовувати сучасні інформаційно-комунікаційні технології для наукової та професійної комунікації.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
Філософія і методологія науки
Професійна педагогіка
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Педагогічна практика
Академічна доброчесність і якість освіти
Якість вищої освіти (формування внутрішніх систем забезпечення якості)
Короткий зміст навчальної програми: У процесі вивчення дисципліни розглядаються питання сучасних підходів до організування процесу навчання і виховання на основі технологічного підходу, аналізуються сучасні педагогічні технології, їх види та особливості впровадження, компоненти педагогічного процесу і їх взаємозв’язок, обґрунтовується сучасне трактування основного науково-категоріального апарату дидактики в контексті технологізації освітнього процесу в сучасному закладі освіти та інноваційність в організуванні педагогічної взаємодії. Р
Опис: Тема 1. Сутність технологічного підходу до організування освітнього процесу. Історичні аспекти розвитку педагогічних технологій. Сутність і головні ознаки педагогічної технології.
Тема 2. Класифікація педагогічних технологій.
Технологізація процесу навчання і виховання: історичний дискурс. Готовність сучасного педагога до інноваційної діяльності в контексті технологічного підходу.
Тема 3. Технології навчання у сучасному закладі освіти.
Класифікація технологій навчання за різними ознаками: за рівнем використання; за особливостями здобувачів освіти; за напрямком модернізації традиційного навчання; за характером
змісту; за характером відносин педагог – вихованець. .
Тема 4. Інноваційність в організуванні навчання як педагогічний феномен Значення інновації в педагогічній діяльності: створення проєктів майбутніх перетворень; виявлення оригінальних ідей та задумів; досягнення ефективних сполучень змісту, форм та методів роботи; впровадження інноваційних методик; узагальнення та пропаганда досягнутих результатів. Переваги інновацій.
Тема 5. Виховання як педагогічна категорія в технологічному підході. Сучасні технології виховання, їх класифікація та характеристика основних груп в контексті сучасних вимог технологізації освіти. Сучасні гуманітарні підходи до виховання, Характеристика сучасних технологій особистісно-орієнтованого виховання та технології індивідуалізації виховання. Українська педагогічна спадщина в застосуванні технологій виховання.
Тема 6. Сучасні концепції виховання особистості.
Сучасні підходи та концепції виховання. Загальні закономірності сучасних концепцій виховання. Виховні закони в життєвій перспективі особистості. Наукові погляди на виховання і розвиток особистості. Образ сучасної людини в контексті орієнтирів розвивального виховання. Особливості сучасних технологій громадянського та національного виховання особистості.
Тема 7. Методика організування виховної роботи в закладі освіти на основі технологізації процесу виховання. Технологія індивідуалізації у вихованні, технологія застосування методів впливу на свідомість та почуття вихованців. Педагогічна вимога. Технологія організування і проведення індивідуальної бесіди. Методи контролю за ефективністю виховання. Технологія організування і проведення педагогічного спостереження, бесіди, опитування, аналіз результатів діяльності, виконання доручень,створення виховних ситуацій, особливості їх застосування.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться у таких формах:
індивідуальна співбесіда на початку заняття;
дискусійне обговорення питань, що винесені на обговорення практичної роботи;
оцінка активності під час занять;
Контрольні запитання поділяються на: тестові завдання, проблемні завдання; ситуаційні завдання; питання репродуктивного характеру.
Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю, виконання індивідуального науково-дослідницького завдання та підсумкового екзаменаго контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: Вивчення дисципліни «Технології навчання і виховання» передбачає формування системи сучасних теоретичних знань та практичних умінь і способів діяльності в галузі сучасної педагогічної науки на основі технологічного підходу, готовності здобувача науково-освітнього рівня доктор філософії до реалізації навчальної, інформаційної, розвивальної та виховної функцій педагога в освітньому середовищі, викладача навчальної дисципліни, наставника академічної групи, вихователя, розвиток професійної компетентності та
педагогічних здібностей педагога.
Частина навчального матеріалу виноситься на самостійне вивчення. Самостійна робота передбачає опрацювання літературних джерел, лекційного матеріалу, виконання завдань, що представлені в методичних рекомендаціях до самостійної роботи, роботу у віртуальному навчальному середовищі, обов’язковим елементом якої є виконання тестових завдань до кожної теми, підготовку до практичних занять, виконання завдань, передбачених методичними рекомендаціями до практичних занять, а також виконання індивідуального науково-дослідного завдання.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Методичні рекомендації до виконання практичних робіт з навчальної дисципліни «Технології навчання і виховання» для здобувачів вищої освіти третього освітньо-наукового рівня усіх спеціальностей / Укл. Дольнікова Л.В.– Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2021.
2.Методичні вказівки для самостійної роботи з дисципліни «Технології навчання і виховання» для здобувачів вищої освіти третього освітньо-наукового рівня усіх спеціальностей / Укл. Дольнікова Л.В.– Львів: НУ «Львівська політехніка», 2021.
3.Перелік тем для індивідуальних дослідницьких завдань з дисципліни «Технології навчання і виховання» для здобувачів вищої освіти третього освітньо-наукового рівня з усіх спеціальностей / Укл. Дольнікова Л.В– Львів: НУ «Львівська політехніка», 2021.
4. Електронний навчально-методичний комплекс з дисципліни «Технології навчання і виховання» для здобувачів вищої освіти третього освітньо-наукового рівня доктора філософії для усіх спеціальностей / Укл. Дольнікова Л.В. розміщений у віртуальному навчальному середовищі НУ «Львівська політехніка»
8. Рекомендована література
Базова
1.Березюк, О. С., & Власенко, О. М. (2017). Дидактика: теорія і практика. Житомир, Україна: Вид–во ЖДУ ім. І. Франка.
2.Бех, І. Д. (2009). Психологічні джерела виховної майстерності. Київ, Україна: Академвидав.
3.Бойченко, В. В. (2013). Дидактичні системи у вищій освіті. Умань, Україна: ПП Жовтий О. О.
4. Бондар,В.І.(1996). Дидактика: ефективні технології навчання
студентів. Київ, Україна.
5.Дичківська, І. М. (2004). Інноваційні педагогічні технології.
Київ, Україна: Академвидав.
6.Дичківська М.І. Інноваційні педагогічні технології: Практикум. – К.: Слово, 2013. – 448 с. 2
7.Калашнікова, Л. М., Жерновникова, О. А. (2016). Педагогіка вищої школи у схемах і таблицях. Харків, Україна.
8.Каменєва, Т. М. (2018). Теоретичні основи навчання. Київ, Україна: МНУЦ.
9.Калашнікова, Л. М., Жерновникова, О. А. (2016). Педагогіка вищої школи у схемах і таблицях. Харків, Україна.
10.Козловський Ю.М. Педагогіка: підручник /Ю.М. Козловський, В.Л. Ортинський, Л.В. Дольнікова. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. – 372с.
11.Фіцула, М. М. (2014). Педагогіка вищої школи. Київ, Україна: Академвидав.
12. Які вони, сучасні педагогічні технології? // Відкритий урок. Розробки, технології, досвід. – «Плеяди», 2009. – № 3. – С. 27-31
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).