Педагогічна практика
Спеціальність: Освітні, педагогічні науки
Код дисципліни: 8.011.00.O.009
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Дольнікова Любов Василівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
інтегральної компетентності:
здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодівати методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження у галузі освіти, педагогіки на міжнародному та національному рівні.
загальні компетентності:
ЗК 3. Здатність використовувати універсальні навички дослідника, а також організовувати та проводити навчальні заняття із використанням сучасних інформаційних технологій.
ЗК 5. Здатність до неперервного професійного розвитку на основі критичного самооцінювання з метою самовдосконалення та забезпечення якості освіти.
фахові компетентності:
ФК 5. Здатність вибудовувати дидактичну стратегію навчання задля забезпечення оптимального розвитку особистості, уявлень про потенційні можливості щодо організації освітнього процесу у сучасній освіті в умовах розвивального навчання та андрагогічної парадигми.
ФК 7. Здатність застосовувати наукові знання про цінності в освіті, виконувати науково-педагогічні дослідження, а також організовувати педагогічний процес на основі використання аксіологічного підходу з метою саморозвитку та формування гармонійно-розвиненої особистості.
Результати навчання:
Знання:
ЗН4. Знання наукових та загально-методичних засад інноваційно-педагогічної діяльності викладача закладу освіти, вимог до підготовки та проведення навчальних занять.
Уміння:
УН8. Демонструвати навички самостійного виконання наукового дослідження, гнучкого мислення, відкритості до нових знань, оцінювати результати автономної роботи і нести відповідальність за особистий професійний розвиток та навчання інших.
УН10. Бути здатним здійснювати викладацьку діяльність у закладах вищої освіти.
Комунікація:
КОМ12. Здатність застосовувати сучасні інформаційно-комунікаційні технології для наукової та професійної комунікації.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
Професійна педагогіка,
Супутні навчальні дисципліни:
Інтернаціоналізація освіти: напрями, тенденції, перспективи.
Дослідницький семінар «Освітні педагогічні науки»
Короткий зміст навчальної програми: У процесі проходження педагогічної практики передбачено такі види діяльності:
навчально-методична:
- ознайомлення із структурою та напрямами діяльності закладу вищої освіти; особливостями побудови навчальних планів, моделювання графіків навчального процесу та складання розкладу;
- ознайомлення із плануванням та організацією навчального, наукового та методичного процесу у закладі вищої освіти;
- ознайомлення з функціональними обов’язками, напрямами діяльності рад факультетів, вченої ради закладу, кафедр;
- відвідування лекційних, семінарських та практичних занять викладачів випускової кафедри (5 – 6 відвідань) з подальшим їх педагогічним аналізом;
- розробка планів-конспектів та текстів однієї лекції, конспектів двох семінарсько-практичних завдань, проведення двох лекцій та семінарсько-практичних занять;
- відвідування навчальних занять своїх колег та участь у їх обговоренні.
науково-дослідницька:
- написання плану проведення експериментальної частини дослідження;
- робота з науковими джерелами;
- підготовка емпіричного дослідження, вибір методів його проведення;
- розробка програми та робочого плану емпіричного дослідження з визначенням складу респондентів, засобів та методів, місця і строків проведення;
- реалізація емпіричного дослідження, що передбачає: збір первинної інформації, її обробку, перевірку отриманих даних, аналіз інформації та підготовку підсумкових документів;
- участь у науково-практичних конференціях, читаннях, семінарах тощо.
Опис: Робота на базі практики:
Відвідування лекційних занять, год.
Відвідування практичних/семінарських занять.
Підготовка і проведення лекційних занять.
Підготовка і проведення практичних занять.
Підготовка і проведення виховного заходу.
Підготовка звіту про проходження практики.
Захист звіту про проходження практики.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання результатів навчання з навчальної дисципліни здійснюється за 100-бальною системою. Поточний контроль за проходженням практики і перевірка виконання завдань педагогічної практики у таких формах:
- індивідуальна перевірка підготовлених планів-конспектів навчальних занять, проекту сценарію проведення виховного заходу;
- оцінка активності та творчого підходу до розв’язання завдань, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень тощо.
Підсумковий контроль проводиться за результатами урахування якості виконаних практикантом завдань.
Порядок та критерії виставлення балів та оцінок:
Підсумковий заліковий контроль включає урахування всіх видів діяльності здобувача освітньо-наукового рівня доктор філософії під час проходження практики, а саме:
1. Відвідування лекційних занять провідних науково-педагогічних працівників кафедри і аналіз відвіданого заняття за схемою (всього 2 лекції). Максимальна оцінка - 8 балів.
2. Відвідування практичних занять провідних науково-педагогічних працівників кафедри і аналіз відвіданого заняття за схемою (всього 4 заняття). Максимальна оцінка - 8 балів.
3. Підготовка плану-конспекту і проведення лекції за обраною темою:
- Визначення триєдиної мети лекції – 3 бали;
- Актуалізація знань – 1 бал;
- Аргументування методів викладу навчальної інформації – 3 бали;
- Висновки – 1 бал
- Подача завдання на самостійну роботу – 1 бал.
- Володіння майстерністю викладу навчальної інформації, візуальний супровід – 5 балів.
Максимальна оцінка – 14 балів.
4. Підготовка плану-конспекту і проведення практичного заняття за обраною темою:
- Визначення триєдиної мети практичного заняття – 2 бали;
- Аргументування методів викладу навчальної інформації – 1 бал;
- Висновки, виставлення оцінок – 2 бали;
- Підготовка дидактичного матеріалу і володіння майстерністю проведення заняття – 2 бали.
Максимальна оцінка – 7 балів
Проведення двох практичних занять – 14 балів.
5. Виконання індивідуального завдання передбачає формування плану проведення педагогічного експерименту за темою дисертаційного дослідження Виконання індивідуального завдання оцінюється у 15 балів за такими критеріями:
- Обґрунтування вибору методів експериментального дослідження за темою дисертації –5 балів;
- Логічність побудови, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, інноваційність та якість оформлення плану проведення експерименту – 10 балів.
Для оцінювання результатів педагогічної практики здобувачів освітньо-наукового рівня застосовується інституційна шкала оцінювання Національного університету «Львівська політехніка».
Критерії оцінювання результатів навчання: Порядок та критерії виставлення балів та оцінок:
Підсумковий заліковий контроль включає урахування всіх видів діяльності здобувача освітньо-наукового рівня доктор філософії під час проходження практики, а саме:
1. Відвідування лекційних занять провідних науково-педагогічних працівників кафедри і аналіз відвіданого заняття за схемою (всього 2 лекції). Максимальна оцінка - 8 балів.
2. Відвідування практичних занять провідних науково-педагогічних працівників кафедри і аналіз відвіданого заняття за схемою (всього 4 заняття). Максимальна оцінка - 8 балів.
3. Підготовка плану-конспекту і проведення лекції за обраною темою:
- Визначення триєдиної мети лекції – 3 бали;
- Актуалізація знань – 1 бал;
- Аргументування методів викладу навчальної інформації – 3 бали;
- Висновки – 1 бал
- Подача завдання на самостійну роботу – 1 бал.
- Володіння майстерністю викладу навчальної інформації, візуальний супровід – 5 балів.
Максимальна оцінка – 14 балів.
4. Підготовка плану-конспекту і проведення практичного заняття за обраною темою:
- Визначення триєдиної мети практичного заняття – 2 бали;
- Аргументування методів викладу навчальної інформації – 1 бал;
- Висновки, виставлення оцінок – 2 бали;
- Підготовка дидактичного матеріалу і володіння майстерністю проведення заняття – 2 бали.
Максимальна оцінка – 7 балів
Проведення двох практичних занять – 14 балів.
5. Виконання індивідуального завдання передбачає формування плану проведення педагогічного експерименту за темою дисертаційного дослідження Виконання індивідуального завдання оцінюється у 15 балів за такими критеріями:
- Обґрунтування вибору методів експериментального дослідження за темою дисертації –5 балів;
- Логічність побудови, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, інноваційність та якість оформлення плану проведення експерименту – 10 балів.
Для оцінювання результатів педагогічної практики здобувачів освітньо-наукового рівня застосовується інституційна шкала оцінювання Національного університету «Львівська політехніка».
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Педагогічна практика аспіранта. Методичні рекомендації щодо проходження педагогічної практики здобувачів освіти третього (освітньо-наукового) рівня за спеціальністю 015 Професійна освіта (за спеціалізаціями) галузі знань Освіта / Педагогіка. / Укладачі: Н.В. Мукан, Т.М. Горохівська, Л.В. Дольнікова. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. 72 с
1. Березюк, О. С., & Власенко, О. М. (2017). Дидактика: теорія і практика. Житомир, Україна: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка.
2. Горохівська Т. М. Розвиток професійно-педагогічної компетентності викладачів фахових дисциплін технічних закладів вищої освіти : монографія. Дрогобич : Посвіт, 2020. 452 с.
3. Калашнікова, Л. М., Жерновникова, О. А. (2016). Педагогіка вищої школи у схемах і таблицях. Харків, Україна.
4. Козловський, Ю. М., Ортинський, В. Л., Дольнікова, Л. В. (2020). Педагогіка: підручник. Львів: Видавництво Львівської політехніки.
5. Положення про організацію проведення практики студентів Національного університету «Львівська політехніка» (2019). СВО ЛП – Львів.
6. Фіцула, М. М. (2014). Педагогіка вищої школи. Київ, Україна: Академвидав.
7. Merriam, S., Caffarella, R., &Baumgartner, L. (2006). Learning in Adulthood, San Francisco, CA: Jossey-Bass. This rangeswidely and provid es an excellent synopsis of much that we know about adult learning.
8. Perkins, D. (2006). Constructivis mandtrouble some knowledge. In Meyeran Land (2006) (pp. 33–47). A very lucid exposition of some key idea sin learning theory.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).