Педагогічна практика
Спеціальність: Освітні, педагогічні науки
Код дисципліни: 8.011.00.O.009
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Дольнікова Любов Василівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
інтегральної компетентності:
здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодівати методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження у галузі освіти, педагогіки на міжнародному та національному рівні.
загальні компетентності:
ЗК 3. Здатність використовувати універсальні навички дослідника, а також організовувати та проводити навчальні заняття із використанням сучасних інформаційних технологій.
ЗК 5. Здатність до неперервного професійного розвитку на основі критичного самооцінювання з метою самовдосконалення та забезпечення якості освіти.
фахові компетентності:
ФК 5. Здатність вибудовувати дидактичну стратегію навчання задля забезпечення оптимального розвитку особистості, уявлень про потенційні можливості щодо організації освітнього процесу у сучасній освіті в умовах розвивального навчання та андрагогічної парадигми.
ФК 7. Здатність застосовувати наукові знання про цінності в освіті, виконувати науково-педагогічні дослідження, а також організовувати педагогічний процес на основі використання аксіологічного підходу з метою саморозвитку та формування гармонійно-розвиненої особистості.
Результати навчання:
Знання:
ЗН4. Знання наукових та загально-методичних засад інноваційно-педагогічної діяльності викладача закладу освіти, вимог до підготовки та проведення навчальних занять.
Уміння:
УН8. Демонструвати навички самостійного виконання наукового дослідження, гнучкого мислення, відкритості до нових знань, оцінювати результати автономної роботи і нести відповідальність за особистий професійний розвиток та навчання інших.
УН10. Бути здатним здійснювати викладацьку діяльність у закладах вищої освіти.
Комунікація:
КОМ12. Здатність застосовувати сучасні інформаційно-комунікаційні технології для наукової та професійної комунікації.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
Професійна педагогіка,
Супутні навчальні дисципліни:
Інтернаціоналізація освіти: напрями, тенденції, перспективи.
Дослідницький семінар «Освітні педагогічні науки»
Короткий зміст навчальної програми: У процесі проходження педагогічної практики передбачено такі види діяльності:
навчально-методична:
- ознайомлення із структурою та напрямами діяльності закладу вищої освіти; особливостями побудови навчальних планів, моделювання графіків навчального процесу та складання розкладу;
- ознайомлення із плануванням та організацією навчального, наукового та методичного процесу у закладі вищої освіти;
- ознайомлення з функціональними обов’язками, напрямами діяльності рад факультетів, вченої ради закладу, кафедр;
- відвідування лекційних, семінарських та практичних занять викладачів випускової кафедри (5 – 6 відвідань) з подальшим їх педагогічним аналізом;
- розробка планів-конспектів та текстів однієї лекції, конспектів двох семінарсько-практичних завдань, проведення двох лекцій та семінарсько-практичних занять;
- відвідування навчальних занять своїх колег та участь у їх обговоренні.
науково-дослідницька:
- написання плану проведення експериментальної частини дослідження;
- робота з науковими джерелами;
- підготовка емпіричного дослідження, вибір методів його проведення;
- розробка програми та робочого плану емпіричного дослідження з визначенням складу респондентів, засобів та методів, місця і строків проведення;
- реалізація емпіричного дослідження, що передбачає: збір первинної інформації, її обробку, перевірку отриманих даних, аналіз інформації та підготовку підсумкових документів;
- участь у науково-практичних конференціях, читаннях, семінарах тощо.
Опис: Робота на базі практики:
Відвідування лекційних занять, год.
Відвідування практичних/семінарських занять.
Підготовка і проведення лекційних занять.
Підготовка і проведення практичних занять.
Підготовка і проведення виховного заходу.
Підготовка звіту про проходження практики.
Захист звіту про проходження практики.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання результатів навчання з навчальної дисципліни здійснюється за 100-бальною системою. Поточний контроль за проходженням практики і перевірка виконання завдань педагогічної практики у таких формах:
- індивідуальна перевірка підготовлених планів-конспектів навчальних занять, проекту сценарію проведення виховного заходу;
- оцінка активності та творчого підходу до розв’язання завдань, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень тощо.
Підсумковий контроль проводиться за результатами урахування якості виконаних практикантом завдань.
Порядок та критерії виставлення балів та оцінок:
Підсумковий заліковий контроль включає урахування всіх видів діяльності здобувача освітньо-наукового рівня доктор філософії під час проходження практики, а саме:
1. Відвідування лекційних занять провідних науково-педагогічних працівників кафедри і аналіз відвіданого заняття за схемою (всього 2 лекції). Максимальна оцінка - 8 балів.
2. Відвідування практичних занять провідних науково-педагогічних працівників кафедри і аналіз відвіданого заняття за схемою (всього 4 заняття). Максимальна оцінка - 8 балів.
3. Підготовка плану-конспекту і проведення лекції за обраною темою:
- Визначення триєдиної мети лекції – 3 бали;
- Актуалізація знань – 1 бал;
- Аргументування методів викладу навчальної інформації – 3 бали;
- Висновки – 1 бал
- Подача завдання на самостійну роботу – 1 бал.
- Володіння майстерністю викладу навчальної інформації, візуальний супровід – 5 балів.
Максимальна оцінка – 14 балів.
4. Підготовка плану-конспекту і проведення практичного заняття за обраною темою:
- Визначення триєдиної мети практичного заняття – 2 бали;
- Аргументування методів викладу навчальної інформації – 1 бал;
- Висновки, виставлення оцінок – 2 бали;
- Підготовка дидактичного матеріалу і володіння майстерністю проведення заняття – 2 бали.
Максимальна оцінка – 7 балів
Проведення двох практичних занять – 14 балів.
5. Виконання індивідуального завдання передбачає формування плану проведення педагогічного експерименту за темою дисертаційного дослідження Виконання індивідуального завдання оцінюється у 15 балів за такими критеріями:
- Обґрунтування вибору методів експериментального дослідження за темою дисертації –5 балів;
- Логічність побудови, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, інноваційність та якість оформлення плану проведення експерименту – 10 балів.
Для оцінювання результатів педагогічної практики здобувачів освітньо-наукового рівня застосовується інституційна шкала оцінювання Національного університету «Львівська політехніка».
Критерії оцінювання результатів навчання: Порядок та критерії виставлення балів та оцінок:
Підсумковий заліковий контроль включає урахування всіх видів діяльності здобувача освітньо-наукового рівня доктор філософії під час проходження практики, а саме:
1. Відвідування лекційних занять провідних науково-педагогічних працівників кафедри і аналіз відвіданого заняття за схемою (всього 2 лекції). Максимальна оцінка - 8 балів.
2. Відвідування практичних занять провідних науково-педагогічних працівників кафедри і аналіз відвіданого заняття за схемою (всього 4 заняття). Максимальна оцінка - 8 балів.
3. Підготовка плану-конспекту і проведення лекції за обраною темою:
- Визначення триєдиної мети лекції – 3 бали;
- Актуалізація знань – 1 бал;
- Аргументування методів викладу навчальної інформації – 3 бали;
- Висновки – 1 бал
- Подача завдання на самостійну роботу – 1 бал.
- Володіння майстерністю викладу навчальної інформації, візуальний супровід – 5 балів.
Максимальна оцінка – 14 балів.
4. Підготовка плану-конспекту і проведення практичного заняття за обраною темою:
- Визначення триєдиної мети практичного заняття – 2 бали;
- Аргументування методів викладу навчальної інформації – 1 бал;
- Висновки, виставлення оцінок – 2 бали;
- Підготовка дидактичного матеріалу і володіння майстерністю проведення заняття – 2 бали.
Максимальна оцінка – 7 балів
Проведення двох практичних занять – 14 балів.
5. Виконання індивідуального завдання передбачає формування плану проведення педагогічного експерименту за темою дисертаційного дослідження Виконання індивідуального завдання оцінюється у 15 балів за такими критеріями:
- Обґрунтування вибору методів експериментального дослідження за темою дисертації –5 балів;
- Логічність побудови, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, інноваційність та якість оформлення плану проведення експерименту – 10 балів.
Для оцінювання результатів педагогічної практики здобувачів освітньо-наукового рівня застосовується інституційна шкала оцінювання Національного університету «Львівська політехніка».
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Педагогічна практика аспіранта. Методичні рекомендації щодо проходження педагогічної практики здобувачів освіти третього (освітньо-наукового) рівня за спеціальністю 015 Професійна освіта (за спеціалізаціями) галузі знань Освіта / Педагогіка. / Укладачі: Н.В. Мукан, Т.М. Горохівська, Л.В. Дольнікова. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. 72 с
1. Березюк, О. С., & Власенко, О. М. (2017). Дидактика: теорія і практика. Житомир, Україна: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка.
2. Горохівська Т. М. Розвиток професійно-педагогічної компетентності викладачів фахових дисциплін технічних закладів вищої освіти : монографія. Дрогобич : Посвіт, 2020. 452 с.
3. Калашнікова, Л. М., Жерновникова, О. А. (2016). Педагогіка вищої школи у схемах і таблицях. Харків, Україна.
4. Козловський, Ю. М., Ортинський, В. Л., Дольнікова, Л. В. (2020). Педагогіка: підручник. Львів: Видавництво Львівської політехніки.
5. Положення про організацію проведення практики студентів Національного університету «Львівська політехніка» (2019). СВО ЛП – Львів.
6. Фіцула, М. М. (2014). Педагогіка вищої школи. Київ, Україна: Академвидав.
7. Merriam, S., Caffarella, R., &Baumgartner, L. (2006). Learning in Adulthood, San Francisco, CA: Jossey-Bass. This rangeswidely and provid es an excellent synopsis of much that we know about adult learning.
8. Perkins, D. (2006). Constructivis mandtrouble some knowledge. In Meyeran Land (2006) (pp. 33–47). A very lucid exposition of some key idea sin learning theory.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).